Få mjölk utan ungar?
Var inte helt enkelt att skriva en vettig rubrik, men det är ju vad tråden handlar om så… Svårt att välja kategori också, men avel och ungar känns ändå mest passande :-) Börjar med mina frågor/funderingar så kan de som är intresserade av orsaken till dem läsa det nedanför. Det jag undrar är alltså • Hur tidigt är det tidigaste ni varit med om (eller hört från säkra källor) en hanbebis para (vuxna honor)? • Om någon varit med om att en hona som varken är dräktig eller har små bebisar (eller bor med någon annans bebisar) har producerat (ordentligt med) mjölk? • Kan honor känna att någon av burkompisarna är dräktig och därför få igång mjölkproduktion igen? • Vad kan det annars bero på? Bakgrundsinformation (orsak till mina funderingar) Den 28 september fick Adele en bebis, en rejäl son som vägde 140 gram. Han växte bra och passerade 300 gram vid tre veckors ålder. Jag märkte aldrig att han på något sätt visade "parningsintresse" för honorna som han bodde med. När han var fyra veckor (26 oktober) flyttade han till sin morfar. Adele hade då inte längre någon mjölk. Den 4 januari är det sjuttio dygn sedan Algot flyttade, den 21decembwr sjuttio dygn sedan han fyllde två veckor. Jag är alltid lite nojig när jag har hanbebisar, att någon hona ska ha blivit tjuvparad, så jag brukar kolla honorna rätt noga typ sju veckor efter att bebisarna flyttat. På så vis har jag koll och det blir ingen total överraskning om det blir en kull. Nu har då Adele ökat drygt hundra gram i vikt på lite mer än fyra veckor (från den 11 november) vilket ju inte är så konstigt i och med att hon fick en kull för cirka elva veckor sedan. Hon är även väldigt pysslig (vilket hon var när hon väntade Algot) likaså gillar hon inte när jag pillar på hennes mage (vilket hon inte gjorde under sin dräktighet heller). Jag har känt på hennes mage ändå och kan inte känna några rörelser eller så, men vet att jag tyckte att det var svårt att känna Algot också. Någon dag innan Algot föddes började Adele producera mjölk (det gjorde hennes mamma Alice strax innan hon gick sina ungar och även hennes mormor Violet när hon skulle föda båda sina kullar). För en liten stund, när jag hade ute Adele lite, såg jag att hennes juver såg lite stora ut så jag klämde lite försiktigt. Det kommer mjölk från båda och inte speciellt lite för den delen. Kan hon ha börjat producera mjölk igen utan att vara dräktig (eller ha någon annans bebisar omkring sig) eller kan Algot ha lyckats para sin mamma, kanske redan som en vecka gammal (vilket inte borde fungera med brunsten om hon nu brunstar cirka varannan vecka och brunstade efter förlossningen som ju ska ske)… Hon har inte träffar någon annan hane och det vet jag med säkerhet. Adeles syster, Kelly, bodde med en hane i fyra dygn (han dog tyvärr) och den 11 december var der sjuttio dygn sedan hon flyttade in till Adele och de andra igen. Jag har trott att Kelly skulle vara dräktig då hon har ökat över 200 gram i vikt och fått en "hård" mage (tror att ni som har haft dräktiga honor förstår vad jag menar). Jag trodde till en början att Alfonz hade lyckats para henne, men då jag inte kände någon bebis så i såg jag att set tyvärr inte blev så. Kan Algot ha lyckats para sin mister (också?)? Adele och Kellys mamma Alice, hennes faster Aztrid och flickornas mormor Violet har bott tillsammans med dem. Ingen av dem har någon liknande viktuppgång (nu är förvisso Aztrid och Violet äldre, vilket märks på deras kroppar, men ändå). Är det någon som har någon tanke om detta och kan hjälpa mig? Jag känner mig helt snurrig…
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Det är ingen inbillning att där är mjölk och det är betydligt mer än vad som syns på bilden, som "på riktigt" när de har ungar och man exempelvis får "mjölka" för att hjälpa de ungar som inte kommer åt att dia själva (är inte helt lätt att fotografera hur det ser ut).
**SMF 237 Sweet Dream's
Har läst att de kan bli könsmogna redan vid 24dagar. Min Hugos bror parade en vuxen hona redan när han var runt fyra veckor

#2 Ja, runt tre veckor har jag säkra källor på. Jag tänker mest på Algot, om han kan ha lyckats vid två veckors ålder eller till och med ännu tidigare… Adele producerar som sagt (mycket) mjölk utan att jag kan se någon orsak till det. Den enda hanen hon träffat sedan hon fick sin kull är just Algot. Är hon dräktig så måste det vara han som har parar henne och då är frågan hur långt gången hon kan vara. Om hon inte är dräktig så vi jag veta varför i hela friden hon börjar producera mjölk igen. Känns ju inte riktigt "normalt"… :-s Hoppas att det kommer in någon uppfödare (eller någon annan med kunskap så klart) som har koll, eller åtminstone någon kvalificerad gissning om vad som kan stå på. Jag tycker att det hela känns väldigt märkligt oavsett.
**SMF 237 Sweet Dream's
Jag har tyvärr inga vettiga tankar att dela med mig av, men tråden är i alla fall intressant så jag sätter in ett litet bokmärke åt mig själv 😉
Jag har ju inget att bidra med personligen. Men du skulle kanske kunna kontakta en marsvinskunnig veterinär.
Visst har jag förstått att Algot var en riktig "super-baby", men att han skulle kunna bli pappa så tidigt… Låter helt otroligt.
Hoppas du får klarhet i frågan snart.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

#5 Jo, visst skulle jag kunna ta kontakt med en veterinär men jag ser ingen egentlig anledning till det. Om Adele är dräktig så är hon och då är Algot pappan, hur tidigt han kan ha parat i så fall återstår att se. Hon är pigg och glad, kelig och pussig, äter bra och ökar i vikt. Hade jag inte kollat hennes juver hade jag aldrig märkt något så, i och med att hon inte mår dåligt, ser jag inte någon anledning till att dra iväg henne till veterinär. Är ju inte så bra att dra henne till veterinär och riskera att hon blir stressad om det nu är så att hon är dräktig. Om hon visar sig att inte vara dräktig och fortsätter att producera mjölk så får jag så klart ta henne till en veterinär för att kolla upp vad det kan bero på. Gällande hur tidigt hanar kan para så tror jag att jag får bättre svar från andra uppfödare.
**SMF 237 Sweet Dream's
Följer intresserat men har inget nytt klokt att tillägga. Hos mig har ingen lillkille flyttat från mamma innan fyraveckorsdagen och ingen har blivit pappa ännu på det sättet men nervös för det har jag varit några gånger. Jag hade ett par kullsyskon som verligen parade sig på sin fyraveckorsdag men det blev inget tack och lov. När det gäller mjölken känner jag inte igen mig alls tror inte mina honor gör så. Jag har iof. aldrig vågat trycka fram mjlk på en hona som ännu inte fött så jag vet inte om det funnits någon.
Jag funderar, kan egentligen inget om marsvin men tänker lära mig…Hoppas jag inte lyckas reta upp nån erfaren avlare genom att fråga…men man lär sig inget om man inte frågar…
Det brukar ju ta ett tag efter avslutad amning/diperiod innan mjölkproduktionen upphör…Kan det vara det som händer här????
Kan en marsvinshona bli skendräktig? Det kan ju också leda till mjölk i juverna hos en del djur….Kan detta vara fallet???
#8 Det brukar ta slut med mjölk när ungarna är 4-5 veckor oftast ibland finns det kvar lite längre så det här är i så fall väldigt mycket längre än "normalt". Fast jag förstår din undran för när jag ammade min son i 15 månader så fanns det mjölk kvar nästan ett år efteråt fast han slutat dia men det är inget som jag tror marsvin håller på med.
Nej marsvin brukar inte vara skendräktiga.

Jag vet med säkerhet att Adele var tom på mjölk i samma veva som Algot flyttade ut. Det kom ingenting, utan det har börjat komma igen nu de senaste dagarna. Det är inte lite heller, utan rätt rejält tycker jag. Det hela är väldigt märkligt tycker jag och jag känner mig helt förvirrad när det gäller detta… Vet inte riktigt vad jag ska tro. Hade hoppats att någon hade någon aning om vad det beror på :-/
**SMF 237 Sweet Dream's
Har hon gått med nån hane efter hennes mjölk efter Algot tog slut?
Ojsan, missade att hon hade gått med Algot… Så tokigt det kan bli hehe :) Men då är nog min fråga att om Algot har gått med fler honor hur är det med dom andra? Visar dom nåt "dräktighets beteende"?
Tackar för svaren från #9 😃
Sandra: Har du provat att ställa din fråga på Veterinären.nu?
Det är ju Marianne Tornvall som svarar på frågorna om marsvin där…
När det gäller hästar så kan en del ston få lite mjölk i juvret trots att de inte är dräktiga eller har föl. Varför de blir så kommer jag tyvärr inte ihåg. Mitt ena sto är 21 i år. Hon har en avkomma som nu är 8 år. Efter hennes fölning så får hon lite mjölk i juvret varje vår. När det först hände vart jag nojjig och kontaktade vet som sa att det var helt normalt. Hur det är på marsvin vet jag tyvärr inte men uppdatera gärna här om du får veta varför.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu

Tack för era funderingar och spekulationer! Synd bara att ingen har något svar på mina frågor/funderingar.
Jag har börjat misstänka att både Adélè och hennes syster Kelly är dräktiga. Båda två har "hårda" magar och ökar i vikt dagligen. Tycker mig dock inte känna några riktiga rörelser i deras magar, vilket jag tycker att jag borde känna nu. På lördag fyller Algot tolv veckor, vilket innebär att det var åtta veckor sedan han flyttade och att det är maximalt två veckor kvar på dräktigheterna i så fall…
I mina ögon skulle en ny dräktighet kunna förklara varför Adélè börjat producera mjölk igen. Även om det inte kom någon mjölk när Algot flyttade så antar jag att det tar ett tag innan hormoner etc som styr mjölkproduktionen stabiliserar sig, blir hon då dräktig på nytt direkt igen så sätts hormonerna igång igen och då kommer produktionen igång fort igen. Vad tror ni andra, skulle det kunna vara en rimlig förklaring?
Tack och lov så verkar mina tre äldre tanter inte ha blivit parade i alla fall, jag är helt säker på att Violet inte är dräktig då hon brunstade häromdagen.
Jag är inte ett dugg orolig att Adélè och Kelly kommer att klara dräktighet och förlossning, de är knappt 16 månader gamla, i bra kondition etc. Det enda som oroar mig är att både de och Algot är roan… :-s Förhoppningsvis så har jag oddsen på min sida och de där 25% lethal whites (som teoretiskt sätt ska komma) faktiskt uteblir. Man kan ju alltid hoppas, för det skulle vara vidrigt om det skulle bli sådana bebisar :-(
En sak som jag kom att tänka på när jag skrev här (kanske får starta en annan tråd om det) är om det kommer att gå att registrera de eventuella ungarna från dessa eventuella kullar? Det finns ju de som har fått dispenser där tre-fyra veckor gamla honor blivit parade, Algot var ju inte äldre än maximalt 28 dygn när han (eventuellt) lyckades para sin mor och sin moster så i mina ögon borde det vara samma sak. Någon som vet hur det ligger till (och om det är något särskilt man ska göra när man söker dispens för en sådan sak)?
Mina honors juver (i den här linjen) brukar vara "svullna" så i början var jag rädd att det var någon infektion eller liknande då jag inte alls var van vid att det såg ut så. Det har blivit ett tecken att det bara är ett eller ett par dygn kvar tills ungarna kommer. Nu var jag orolig för att det var något fel när jag såg att Adélè fått svullna juver så pass långt efteråt, så jag kände mig tvungen att kolla vad som stod på. Jag brukar normalt inte leka "mjölkerska" med mina grisar ;-P
Skönt att det inte blev något mellan dina småttingar som parade sig!
Jag brukar normalt känna mig lite nojig när jag flyttat bort småpojkarna, man vet ju aldrig vad de kan ha lyckats med…
Det som talar emot allting är att jag aldrig har sett Algot intresserad av flickorna på det viset.
#11 #12
Adélè gick med Harry, blev dräktig och födde Algot. När Algot fyllde fyra veckor (28 dygn) flyttade han till sin morfar och efter det har ingen av mina honor bott med någon hane.
Adélè och Algot bodde tillsammans med Adélès syster Kelly, deras mamma Alice, mormor Violet och gammelfaster Aztrid. Alice, Violet och Aztrid visar inte några tecken på att vara dräktiga, däremot Kelly har också en "hård" mage och ökar i vikt ungefär på samma sätt som sin syster. Kan dock inte känna några vettiga fosterrörelser i någon av dem, vilket jag tycker att jag borde kunna göra nu när det nästan är åtta veckor sedan Algot flyttade. Jag blir verkligen inte klok på detta känner jag… :-s
Nej, det har jag inte gjort.
Får kanske göra det om det nu inte visar sig att hon är dräktig igen trots allt.
Okej, där ser man. Intressant.
Jag tycker dock inte att det är "lite mjölk" som Adélè har, känns som om hon lätt skulle kunna ge di till åtminstone en bebis.
Kan grönkål vara mjölkstimulerande? Det har mina grisar fått sedan en liten tid tillbaka. Finns ju växter till det mesta ;-)
Det skulle ju i så fall också kunna förklara saken…
**SMF 237 Sweet Dream's
Du får gärna uppdatera om ett par veckor :)
Ska bli väldigt intr och se om det blir några bebblor
Marsvin kan inte vara skendräktiga eller?

#16 Absolut! :-) Jag tror dock redan nu (till 99%) att jag kan säga att Adele är dräktig. Gosade lite med henne innan och då tyckte jag mig känna en "kullerbytta" och även "tandtuggning" i magen på henne. #17 Jag har, vad jag vet, aldrig varit med om det och vet inte någon annan heller. Tror dock inte att det är helt omöjligt, dock extremt ovanligt i så fall.
**SMF 237 Sweet Dream's

En liten uppdatering kan vara på din plats nu känner jag. Igår (eller om det är idag…) är det nio veckor sedan Algot flyttade från tjejerna, så det bör kunna vara dags när som helst. På bild mina små tjockisar som ligger och vilar på en bädd av hö :-)
**SMF 237 Sweet Dream's

Adeles mjölk försvann strax efter att jag skrev förra inlägget och har sedan dess varit borta men nu i morse kom den tillbaka. Det känns som om hon har börjat öppna sig både fram och bak, men hon tycker inte om när jag rör henne på magen och nedanför den, så jag gör jag knappt. Sedan Algot föddes har Adele ökat cirka 260 gram, det blir garanterat inte mer än en eller möjligtvis två bebisar denna gång tror jag. Bilden togs på Julaftonsmorgon.
**SMF 237 Sweet Dream's

Även Kelly ska ha bebisar - tror jag. Jag tycker mig känna "tuggande" men har jättesvårt att känna något annat. Då inte heller hon uppskattar när jag pillar på magen, även om hon är mer samarbetsvillig än sin syster, så låter jag för det mesta bli det. Hon har också gått upp ungefär 260 gram, tror inte att det är mer än en eller två bebisar här heller. Bilden på henne är även den tagen på Julaftonsmorgon.
**SMF 237 Sweet Dream's

Är det någon som vet om det går att få dispens att registrera dessa ungar trots att både mammorna och pappan är roan (och i så fall hur jag gör det)? Algot var ju precis fyra veckor när han flyttades, så han har inte gått kvar längre än vad som är minimikrav att låta ungar och mamma gå ihop. Set om jag får svar här, annars startar jag en ny tråd. Någon borde kunna svara känner jag, finns ju flera som är aktivt engagerade i SMF här på sajten :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
I regelverket står att man kan söka dispens om antalet kullar och honans ålder hos registratorn som ska hänskjuta svårare fall till domarkommitén. Inget står om dispens vid roan+roan så jag gissar att det inte går, men jag skulle isf fråga domarkommitén.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#22 Du behöver nog inte fundera på att regga ungarna än.Om du har riktigt otur så kan ju alla ungarna vara missbildade eftersom det är roan-roan.Men det är du nog redan inställd på.Håller tummarna för att det inte blir så utan att det går bra och då kan du höra med domarkommiten vad de tycker.
Eftersom det är tjuvparningar som gått till som det har så antar att du får dispens men det är domarkommiten som får avgöra det. Nu håller vi tummarna för att livsdugliga glada ungar pluppar ut!
Men,…då har den lille rackaren lyckats… även fast det inte är det du hoppats på så måste jag säga att jag tycker det var otroligt av han.
Håller tummarna för att det blir två smidiga förlossningar och friska små besbisar!
Jag håller tummarna för dig o dina grisar nu. Måste vara maximal otur 😕
Nu måste jag bara få fråga igen…Jag kan som nybörjare på marsvin absolut inte tillföra nån marsvinskunskap…men hos en del andra djur och också människor så hör ju puberteten/könsmognaden ihop m kroppsvikt.
Har hannen i kullen varit ovanligt stor/tung för att vara 4 veckor….
Kan man undvika problemet m könsmognad hos en ung hanne som går kvar hos mamman genom att hålla koll på vikten?

Tack för era svar! Snacka om att jag har dålig koll. Klart att det är domarkommittén, det borde jag kunnat räkna ut genom att läsa på SMFs sida… Antar att man ska skriva och förklara varför det blivit som det blivit då också? #24 Jo, jag vet att det kan bli så om det är riktig otur. JG räknar dock inte med att ha det ;-) ska ju, teoretiskt, "bara" bli 25% lethal white. Dessutom så är jag inte helt säker på om Kelly verkligen är roan, även om jag reggade henne som det när hon var liten. #27 Ja, han var väldigt stor. Men då han fortfarande diade och (vad jag såg) inte knorrade eller försökte para sig så trodde jag inte att han var intresserad av honorna på det viset så tidigt att han skulle lyckas para. Nu har jag ändå haft tur i oturen, mina gamla honor (fyra och sex år gamla) som också gått med dem har tack och lov klarat sig undan att bli parade. Det som oroar mig är att Adele är roan och troligtvis även Kelly (jag var osäker men reggade henne som det då en som skulle starts upp en liten uppfödning hörde av sig och var intresserad av henne när hon var liten) vilket ju även Algot är. Att Adele och Kelly klarar dräktigheterna och förlossningarna tror jag att de gör, de är i bra kondition och ålder båda två.
**SMF 237 Sweet Dream's
Hur gick det här?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
blev det några små bebbar??
? nyfiken på om det blev bebisar? 👋