vet inte vad jag ska göra?
Jag vet att ungar är nervösa och det är nytt osv. Men när jag tar upp dom så sprattlar dom och vill inte vara där. Hur ska jag göra? Jag vill inte hålla fast dom eller tvinga dom att vara hos mig men jag vill ju ändå få dom tama. Ska jag avvakta lite eller ska jag fortsätta ta upp dom och bara försöka hålla fast dom?
Jag brukar ta upp dem fast de sprattlar, sätter jag tillbaka dem så "vinner" dem, så jag har mina mycket i famnen och kelar och gosar 🙂 De vänjer sig efter hand.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jaha okej, men håller du fast dom då då?(:
#2 Ja jag tar upp dem och håller dem i famnen, då brukar de lugna ner sig snabbt, ha tassarna mot en så att säga, brukar fungera här 🙂 Det ska vara positivt helt enkelt för dem.
Jaha, så alltså tassarna på magen ungefär? Tack så mycket förresten! Kände mig som en hemsk människa när jag tog upp dom och dom sprattlade, haha(:
#4 Precis, blir mer en trygghet än om de har tassarna ut i luften.
Lycka till! 🙂
Nej nej det ska du inte känna.
Tack så jätte mycket! Jag testade precis och höll kvar dom tills dom lugnade ner sig och det gick bra, så tack tack tack(:
Ha dem i knäet eller i famnen, på magen eller dylikt. Håll inte dem i något fast grepp och speciellt inte utan att de får luta sig mot något. Dels handlar det om säkerhet men framförallt om trygghet. Prata lugnt med dem samtidigt också så de lär sig känna igen din röst :) Samt låt henne lukta på dig.
Min minsta är en riktig fegis.. men jag hanterar henne mer och mer (trots att hon oftast protesterar :P) och jag märker framsteg :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#6 Härligt! 👍
En av mina sprattlar fortfarande, och då har jag haft dem sedan maj förra året. Han kan stå och vänta på att bli upplyft, men när man väl fått grepp om honom så försöker han sprattla sig loss. Inget geni direkt. Men nu verkar det ju gå bra för dig, så det är bara att kämpa vidare. ^^
Vad bra, tack så mycket allihopa! Jag ska mysa med dom när jag kommer hem så då får vi se hur det går(: