ljusbrunt bajs
Hej! Upptäckte idag att en av mina marsvins bajs har blivit annorlunda. Det har blivit ljusbrunt och hårt. Mitt andra marsvin verkar inte få det och jag vet inte vem som bajsar vad. Det första jag kom att tänka på var att jag har bytt hö för ett tag sen, jag har alltid köpt från djuraffären innan men köpte nyaste höt från en bonde. Men jag tycker det är konstigt i såna fall att det bara har påverkat en av dem men de kanske är olika känsliga eller så. Min andra tanke är om de/den dricker för lite. Jag tycker det är svårt att avgöra hur mycket vatten de ska dricka då jag har hört olika och att det kan vara svårt att beräkna hur mycket de dricker med tanke på att det kan droppa från flaskan. Är det någon som vet vad denna förändringen beror på och hur man skulle kunna göra för att lösa det om det inte är bra? Tacksam för svar.
A day without laughter is a day wasted
Ljusa pluttar har jag enbart erfarenhet av när de inte ätit tillräckligt mycket hö. Det kanske finns fler orsaker, men detta är den enda orsaken jag sett som samband med ljusa pluttar.
Kanske har de haft för lite hö? Väldigt dålig kvalitet på höet? Eller kanske avslagna tänder, eller sjukdom som gör att den inte ätit ordentligt?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag ger dem alltid en ganska stor hög varje dag så dem har det tillgängligt…borde jag byta ut höet mot det jag köpte förut?
Bond-hö brukar vara marsvinens favorithö. får de något godare i stor skala? T. ex väldigt mycket god pellets eller grönsaker väldigt ofta? För det kan ju påverka hö-ätningen :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Dem får kligröt (kruskakli) och grönsaker två gånger per dag men de brukar aldrig äta upp gröten på en gång utan bara en del och sen så äter dem hö och sen återvänder dem till gröten senare under dagen :P brukar alltid vara soprent mot kvällen med hö och jag har sett dem äta det så det verkar som att dem äter :) men å andra sidan så kanske den ena inte äter tillräckligt eller så…