Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: bilderfilmer
Läst 820 ggr
Eulwen
1

Fotoskola marsvin!

Era bästa tips för att lyckas med marsvinsfotografering! 

Har fotat bebisar idag och blir alltid lika frustrerad över resultatet… 

Hur ser er "fotostudio" ut? Hur gör ni med ljus? Hur får ni dem att sitta still och se snygga ut!?

🤔

[erikam]
2

Det får vi inte 😃

Eulwen
0

Jag behöver bygga mig en riktigt studio alltså och skaffa lite lampor. Förstås! 

#2 Hehe! 😃

mammagrön
0

Jag har en gång lärt mig att ska man enkelt få bra foton så är grundregeln: Inga barn! Inga djur! 😃

Men det är ju kanske inte till nån hjälp… 🤐

Sanni
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fotograferar helst med naturligt ljus. Nu när det är mörkt ute är det på dagarna som det gäller att fota för att få bättre slutresultat. Mycket ljus, helst nära ett fönster.

Ta måååånga bilder per marsvin. Det blir ofta närmare 50 bilder/gris varav ca 5 är sådana där marsvinet ser helt okej eller bra ut 😃

Om marsvinet inte hålls stilla kan man muta dom med t.ex. lite persilja som även passar bra in i bild. Det får även räddare marsvin att lyfta huvudet uppåt för att visa sina ursöta pussmunnar!

Om marsvinet inte vill sitta stilla är det lättaste att ha någon som hjälper till. Annors är det bara att vara snabb för att hinna med 😉 Det är också bra att hålla paus ifall det behövs och prova på nytt lite senare. Några marsvin gillar även att ha en kompis nära sig för att våga visa sin bättre sida för kameran.

Ljus, tid och övning är det bästa rådet jag kan ge :) Öva även med marsvinen att sitta stilla. Genom att lära marsvinen att prova sitta stilla under fotograferingen har även hjälpt oss att kunna sitta stilla på utställningsplattan bättre 😉

Nuförtiden brukar jag fota marsvinen på sängen som ligger nära fönstret. På bilden 2 månader gammal Limetta som har mycket spring i fötterna. Det var bara att prova hålla sig i takten med lillsvinet. Hon blev lite lugnare när hennes mamma satt nära henne (utanför bilden).

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)