Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 548 ggr
mimåne
0

När två ska bli en..

Först och främst skulle jag vilja poängtera att jag själv inte har några marsvin för tillfället.

En nära anhörig till mig hade tre marsvins hanar. Den ena hanen fick tyvärr lämna livet tidigt och nu är det bara de två andra kvar. Den ena är pigg och kry, men den andra är inte i bra skick om jag får bedöma det själv.

Min fundering är hur det blir när tiden är kommen och det återstår en kvar. Ägaren vill inte skaffa flera men förstår att det är ett flockdjur som inte bör hållas ensam men är så fast vid dem båda att det är svårt med tanken på att lämna bort ett. 

Är det fruktansvärt, hemskt och ofattbart att hålla detta marsvin ensamt den sista tiden?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

bohan85
2

jag anser att de är hemskt att låta marsvin leva själv. Jag skulle ta kontakt med omplacering, uppfödare och fråga om man kan låna ett marsvin eller om man väljer att omplacera sin egen gris.

Men det är inga lätta beslut..

[erikam]
3

Det första jag tänker på är väl att det är lite beroende på när kompisen ger sig iväg till de evigt gröna ängarna. Om grisen som blir kvar skulle kunna leva många år till så tycker jag att det känns rätt taskigt att låta honom vara ensam så länge. Sedan är det ju (åtminstone för mig) likadant med djur som det är med människor, är det någon tid de ska ha det extra fint så är det under de äldre dagarna. Då ska allt bara handla om att ha det skönt, äta massor gott och leva.

Om det inte är något alternativ att sälja eller "ge bort" marsvinet som är ensamt skulle ju hen kunna överväga att låna ett marsvin från någon som kompis till hanen som blir kvar. Det finns ibland uppfödare och även privatpersoner som kan låna ut ett marsvin till någon som behöver en kompis. Har man "lånemarsvinet" under en längre period så är det förstås stor risk att man fäster sig vid den grisen också.

mimåne
0

Nej jag förstår min anhörig att tanken på att ge bort ett marsvin är svårt. Det där med att man kan ha på lån är något jag inte tänkt på tidigare.

Kanske det finns sådana som söker fodervärd eller liknande som skulle passa bra.

Men då är frågan också vad som skulle lämpa sig denna hane som blir kvar. Om det blir som det verkar, så kommer den pigge hanen klara sig längre och han är väldigt dominant och nästan lite aggressiv mot andra marsvin. När han levde ihop med sin bor (den som vandrat vidare) var ägaren tvungen att dela av buren för att den underlägsna skulle få ro. Han fick inte ens komma fram och äta när de bodde ihop. När de fick delat husrum men ändå kunde se och prata med varandra fungerade det bra.

Brukar man kastrera marsvin? Denna hane är inte det i så fall, så en hona är ju uteslutet.

bohan85
0

hur gammal är hanen? är han inte allt för gammal kan man ju kastrera honom nu. Det är ganska vanligt att kastrera hanmarsvin, det bör utföras av marsvinskunnig veterinär.

Jag har tre honor som är kastrerade pga äggstockscystor. De får ofta gå med hanar som jag tagit hand om en tid. Men att kastrera en hona utan att få på försäkringen kostar på Mälarens smådjursklinik där de gör det med en väldigt skonsam teknik ca 6000 kr.

mimåne
0

Om jag inte har fått felaktig information nu så blir marsvin kring 7 år. När jag räknar på hur gamla min anhöriges marsvin är så kommer jag fram till 9 år.