Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 999 ggr
[deLioncourt]
0

Åka taxi med marsvin?

Jag känner mig jättedum som frågar, men jag hittar inget när jag googlar.

Det känns som att det enda som står mellan mig och att skaffa marsvin, är körkort. Jag har inget. Att åka och hämta från uppfödare är nog inget problem att ordna, men jag är jättenojig över att jag skulle behöva åka akut till veterinär med ett sjukt marsvin. Buss vill man ju inte direkt ta. Så min fråga är, får man åka taxi med marsvin? Jag hittar bara om att åka med hund eller katt. Hur gör ni som inte har bil?

[dynamitella]
2

Om du behöver åka till vet. men inte vet om taxin tar djur (vilket de ofta inte gör) så lägg marsvinet i en skokartong och ha under armen eller i en tygpåse. 
Det spelar liksom ingen roll om man bryter regler när det gäller djurets hälsa.

Annars tar "resten av oss" ju kollektivtrafik, som inte har råd med taxi.

Fialialej
0

http://www.svenskadjurambulansen.se Gå in här och läs och bli sedan medlem! Är inte säkert att de finns där du bor, men ju fler som blir medlemmar deatos nabbare kan verksamhetens pridas. :)

"På natten är alla katter svarta"

Svarttusch
0

Jag har aldrig testat att åka med marsvin, men jag har svårt att se varför ett företag som är villiga att transportera katt inte skulle kunna tänka sig marsvin. Man får väl vara noga med att hö eller spån inte kan spilla ut :) Men jag rekommenderar att du redan nu kanske ringer runt till de olika taxiföretagen som finns i din närhet och frågar hur de ställer sig till marsvin. Då vet du ju den dagen det blir akut :) Här i Karlstad är det inte alla företag som godkänner hund ens så det kan vara bra att veta :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[erikam]
3

Jag och min uppfödarkompanjon åkte taxi med tio marsvin en gång till utställning. Några satt i transportbur i bakluckan och andra hade lyxen att sitta i transportbur i baksätet. 😉

Vi ringde och bokade i förväg till ett bolag som tillät djur i bilarna. 🙂

Lillyrod
0

De flesta taxibolag tillåter djur i bilarna. Men dom ska vara i bur inte lösa eller i knät. Nästa kund kan vara allergiker och då blir det inte bra. Talar man bara om när man bokar att man har djur med brukar det funka.

Ellociraptor
4

#1 Eh, jo, det spelar faktiskt roll om det sedan sätter sig en allergiker i bilen. Bättre att prata med taxibolagen och se vilka som kan tillåta att ta med djur än att smuggla in ett i en skokartong (vilket låter fruktansvärt obehagligt för djuret också) och potentiellt riskera andra personers hälsa. Taxichaufförer kan ju också vara pälsdjursallergiker.

[dynamitella]
1

Sen när reagerar pälsdjursallergiker på ett djur i en låda i en påse? Jag är själv uppväxt med allergiker, och det påverkar inte.

Likväl är det helt normalt att transportera marsvin i en större låda med hö. Ju mörkare desto bättre. Tycker att du är dramatisk nu.

Svarttusch
1

Jag väljer att inte ta ställning i frågan om huruvida man ska smuggla in djur i en taxibil, däremot kan jag inte se hur en resa i en skokartong skulle vara något negativt för ett marsvin. Jag och många andra uppfödare transporterar marsvin som ska säljas i lådor. Jag brukar använda lådan "pappis" från Ikea, den är inte mycket större än en skokartong förutom att den är högre då. Marsvin trivs bättre i lite trängre vid transport. Och utan att veta säkert skulle jag tänka mig att en skokartong är större än två fack i en duvtransport (som är vad som brukar användas av t. ex uppfödare).

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Ellociraptor
2

#7 Fast om man ska dölja att marsvinet ens är där tänker jag mig att man inte kan röra lådan på ett smidigt sätt, därav obehaget för marsvinet. Men jag kan ha fel, det kanske är bäst att de inte ser någonting och sitter i en låda som ingen ser. Tycker fortfarande inte att man ska smuggla in djur i taxibilar, oavsett hur man väljer att förvara dem. Ring taxibolaget istället och kolla om de har speciella bilar där djur är tillåtna eller hitta ett bolag som tillåter djur, varför ta risken med att inte säga till chauffören? Jag tycker det verkar respektlöst att ta med sig en levande varelse i bilen som föraren inte känner till.

[deLioncourt]
0

Jag ska ta och kontakta de taxibolag som finns här. Dåligt att det inte står något om djur överhuvudtaget på deras hemsida…

Tunnelbana och djurambulans har vi tyvärr inte där jag bor, men buss kanske inte är så hemskt som jag fått det till? Jag tänker mest på hur det blir när man väntar på den, och den biten mellan busstationen och veterinären som man måste gå. Vill ju inte att det blir dragigt, skumpigt eller mycket sol på den lilla grisen.

godisgrisen
1

Bor man nära veterinären och det inte är svinkallt ute går det utmärkt att cykla med marsvin i en transport i cykelkorgen eller på pakethållaren. Undvik gupp bara.

Svarttusch
0

#10 nu vet jag inte hur du bor, hur långt det är till bussen, hur långt från busshållsplatsen och veterinären, men det ska nog inte vara några problem. Jag har tagit bussen till vetten innan, men då har jag såpass bra att bussen som går utanför mig går direkt till vetten utan att jag behövde byta buss. Men i en pappkartong med spån i botten och massa hö så ska det nog gå bra det med. Kanske inte i -20 grader och vänta ute en timme, men vid normala omständigheter så :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida