för mycket golvtid?
Kan marsvin få för mycket så kallad golvtid? 🙂Haha, de känns inte logiskt att dom kan få för mycket. Men vill ändå vara på den säkra sidan.
Mina grisar har varit ute i 8 timmar idag. Först 2 timmar, sen när jag kom hem fick dom 6 timmar till.
Jag har två killar som just nu varit ute på golvet i 2 dygn och de tycker inte det är för mycket.
De har tillgång till vatten och hö och har fått grönsaker när det varit matdags.
Den som ändå hade tid att ha de ute så länge.. Du måste ha riktigt glada grisar :D
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Det enda jag tycker händer när mina får vara ute mycket är att de till slut somnar och nästa dag inte alls tycker det är lika kul att vara ute. 0:) Fast det kanske beror på annat, men nej, tror mest att grisarna blir superglada, mina skulle helst springa runt fritt hela tiden (och äta på allt…) ;)
#1 Åh vad kul! det måste jag också testa, dygnet runt är ju rena drömmen 🙂
#2 Det är tack vare sportlovet, haha. 🙂
#3 Jo, äta på allt och små olyckor är vardag här hemma. Haha. Nu ligger dom helt utslagna i varsin "korg" i buren 🙂
Så det är alltså helt okej, vad bra!. Tack för svaren 😊
#4 Har ni sportlov nu? Vi hade förra veckan.😃
#5 jajamän 🙂 bor i Stockholm, här brukar vi ha vecka 9 🌈
#6 Vi har vecka 7 ;( Vill också ha sportlov nu..
#7 Vecka 7 har väll redan varit för det är ju vecka 9 nu? :P
#7: Nej det var inget… Skojja bara… :D
Mina marsin kan själva gå in buren när de har tröttnat på att vara ute, detta kan dock ta ett par timmar. Deras bur består av en ram gjord av en bräda som är placerad på golvet, över brädan har jag konstruerat en gångbro så att de kan spatsera ut och in som de vill :) De trivs väldigt bra i sin "hage" och väljer hellre den framför golvet, även om alla husen står utanför hagen!
Mina grisar trivdes så mycket bättre i golvhagen att vi inte använder buren längre. :P
Skulle också vilja ha mina marsvin på golvet (precis som kaninen), men det kräver sååå mycket jobb att städa bort all urin och alla bajspluttar de lämnar efter sig på golvet att jag inte står ut med det :( Det är som de tävlar om vem som kan bidra med mest avföring så fort de landar på golvet. Dessutom måste de också springa i det själva så de blir alldeles blöta och drar omkring det överallt :( Jättesynd!
#12 Därav använder de flesta vaxduk (eller annat material som skyddar golvet) och sen lägger man på tyg/fleece på det. Då kan man sen bara rulla ihop fleecen, gå ut om man har en kompost eller skaka den i en sopsäck och sen göra en egen liten tvätthög till marsvinen där man sedan tvättar filtarna i en tvättpåse (köps på t.ex ICA) för att skydda tvättmaskinen från massa hår. Jag skulle aldrig släppa ut alla mina grisar direkt på golvet.. Har alltid använt vaxduk och fleece och det funkar utmärkt, blir väl en del tvätt men det är det värt :)
Blir förundrad när jag läser om folk som har marsvinen ute alltid/stor del av tiden. Precis som #12 så skitade mina marsvin ner något fruktansvärt efter att bara ha varit ute några timmar. Och självklart skulle de också gå i det själva så de var helt insmetade. x) De tyckte även mycket om att gnaga på t.ex stolar och dörrstoppar, så det var att ta bort allt tuggvänligt och dra ut alla sladdar. Antingen har ni väldigt renliga och skötsamma marsvin eller är ni riktigt effektiva städare. :P
de marsvinet som har varit ute i några timmar får gå in och villa och de marsvinet som har vilat får vara ute lika länge som de som var ute först🙂
Jag har en stor utomhushage med gallertak som sitter ihop med deras bur. Så lilla flocken kan springa ut och in bäst dom vill :) Och eftersom den är utomhus (Har bara såhär på sommaren) Så slipper jag torka golven.
#13 Ja, så kan man självklart göra och jag har också gjort så, men blir ju också en del jobb. Förstod det bara som att vissa lät dem gå ut och in ur buren som de ville…men detkanske bara var ut och in ur en hage då :)
Har man bara ett marsvin (som var tillåtet förr) så har jag dock hört om dem som kunnat låta marsvinet gå ut och in som det velat. Tror inte de har samma behov av att kissa överallt om de är ensamma.
#17 Ja jag tror nog att de flesta använder hage, men vet även flera som har grisar som går fritt på golvet periodvis och de är i princip helt rumsrena :) Vet inte hur de lyckas med det dock.. mina går verkligen efter att nöden inte har någon lag och gör ifrån sig överallt ;)
Mina är ute på lite oregelbundna tider i och med att jag inte har ett regelbundet schema i skolan. Är hemma på helgerna och är bara i skolan två eller max tre vardagar, bara två timmar åt gången. Beroende på om jag går i skolan på förmiddagen eller eftermiddagen så får de komma ut under skoldagarna, de övriga fyra dagarna är de ute från morgon till kväll… 12-14 timmar typ. Klockan är 6 nu, så nu ska jag kliva upp och släppa ut dem, och så får de gå där till i eftermiddag någon gång eftersom jag ska iväg sen. Så idag blir det väl en 6-8 timmar :)