Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 583 ggr
Lillyrod
2

Det här med hö

I höstas köpte jag hö på en hästgård i närheten där jag bor. Jättefint grönt hö som grisarna ätit med förtjusning av. I måndags öppnade jag sista balen och märkte att det kom en dust med vit rök när jag drog av snörena. Attans mögel. Den här fuktiga vintern har inte hjälpt till med förvaringen precis. Det blev till att åka in till djuraffären och köpa en påse för 40 kr. Där jag köpte i höstas fanns inget kvar fick jag veta när jag ringde. Sökte på blocket och hittade en annan hästgård 4 mil härifrån som gärna sålde enstaka balar. Dom flesta på blocket vill att man köper allt dom har och det funkar ju inte. 

Påsen jag köpte på djuraffären har inte varit särskilt populär hos grisarna. Dom har pillat lite i det men inte ätit nåt vidare och det blir man ju orolig av. Började fundera på om höet dom ätit innan också varit mögligt utan att jag märkt det och att dom nu mådde dåligt. Dom har inte varit lika pigga som dom brukar.

Nåväl jag gav mej iväg idag och jag hade sagt att jag ville ha ca 5 balar. Tänkte att det räcker ju tills det kommer nytt grönt hö i sommar. Nu var det så att dom här balarna var mycket mer hö i än dom jag köpte sist så 5 balar visade sig vara 62 kg hö!! 

Pratade lite med damen jag köpte av idag och hon hade haft marsvin själv. Ett marsvin. Länge sen. En hane som blivit 10 år. Inte dåligt. Hon berättade också att hon försökt sälja påsvis som i djuraffären men det fanns inget intresse. Ingen kom och köpte trots annonser i dagspressen. Väldigt få med marsvin eller kaniner som köpte som jag några balar åt gången. Hon hade försökt sälja till djuraffärerna runt omkring men dom tyckte att det var för mycket "brunt" i höet och ville inte köpa.

Mina grisar som inte ätit särskilt mycket av djuraffärshöet och varit ovanligt slöa blev som galna när jag kom hem med nya höet. Gjorde rent buren och serverade. I tre timmar utan avbrott åt dom! Höet som var för "brunt" för affärerna älskades av mina grisar. 

Detta är ingen pekpinne åt er som inte har annat val än att köpa i djuraffär eller mataffären utan en stilla undran varför inte affärerna vill ta in när dom blir erbjudna fint närproducerat hö. Visst skulle ni väl köpa om ni visste att höet kom från en närliggande gård? Det bruna i höet var skaften från maskrosblommorna och smakade toppen! Sen undrar jag ju vad det är i påsarna från djuraffären som mina grisar inte var så förtjusta i. Det såg grönt och fint ut och luktade gott men var tydligen inte så vidare i en marsvinsmun. Eller är dom bortskämda 🙂

Idag betalade jag 194 kr för 62 kg hö. Damen skrev kvitto och skattade för pengarna. Som sagt 40 kr för höet i djuraffären som räckte i 4 dagar….

mammagrön
0

Jag tror inte på att dina grisar skulle vara bortskämda dom vet nog vad dom vill ha 😉

Enbart Svenska Foder har ca 10 utsädesblandningar till vall/hö. Dom är olika blandningar av i huvudsak 6 olika sorters gräs. Sen tillkommer alla "ogräs" som tex Maskros, Johannesört o Hundkex. 

Dessutom är många BRA vallar inte omsådda på MÅNGA år utan är vilda gräs och ogräs som för det mesta inte gödslas. 

Förutom detta måste det till en bra bonde som hugger o torkar höet vid rätt tillfälle för det ska torka FORT och behälla sina näringsämnen.

Hö är en egen liten vetenskap. 

Är man nogrann o duktig o frågar sin bonde om vilken vall han har huggit kan man säkert m tiden lära sig vad det är som grisarna helst vill ha.

Är det nån som redan vet så berätta gärna för mig 🙂