Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 692 ggr
jossanElsa♥
0

Lag på att ha 2 marsvin

Hej jag undrar om det är lag på att ha minst 2 marsvin idag var jag hos veterinären och hon sa inte att det var nån lag på det.

Jag trodde att det var det vet ni om det är det?

Min blogg www.petsandmakeup.blogg.se kolla gärna in den 😉

Svarttusch
1

Ja det är lag på det.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

_Charlie
0

Din veterinär har tyvärr fel, vilket är bekymrande då hon borde veta sådant. Marsvin får enligt lag inte bo utan minst en marsvinskompis i samma bur, om det inte är så att marsvinet är så aggressivt att det inte tål några andra marsvin alls, vilket är oerhört sällsynt.

Fridaaaa
0

Jo, som de andra sagt, lagen säger att marsvin ska bo minst två.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sammetskatt
0

Vill ej ifrågasätta men undrar bara av rent intresse. Är det verkligen lag? Dvs står det skall eller bör?

Fridaaaa
1

#4 Det står att marsvin ska ha en artfrände ja. Lagen kom 2003.
Inte som kaniner där det står "bör".

_Charlie
5

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf

Sidan 18: "1§, Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp." :)

Sammetskatt
0

Hittar dock de ende motsägelser som de säger att de djur…som vid upprepade tillfällen visar aggressivt beteende eller hotbeteende som riskerar att skada eller stressa ett annat djur får ej hållas tillsammans. Detta känns ju rätt svårtolkat när det gäller marsvin :/

Svarttusch
3

#7 Särskilt svårtolkat är det inte. Alla kan bli ovänner då och då. Marsvin, katter, hundar, människor. Så länge de bråkar betydligt mindre än de är sams så är det inte något som stressar eller skadar kompisen. Att brunstiga honor är lite jobbiga en dag varannan vecka är inte att vara för aggressiv. Att tonårshanar testar vem som bestämmer är heller inte att vara för aggressiv. En lagtext kan inte beskriva vad som är för mycket, för det är från fall till fall och djurägaren själv är oftast bättre på att bestämma det. 

För att gå OT så är lagen inte svårtolkad, vad som däremot behövs är att fler marsvin (helst alla) kommer från kunniga uppfödare som kan säga till sina köpare: "Tänk på att det här är helt normalt" eller "Sära inte på hanarna om de bråkar så länge de inte skadar varandra", samt "Om du funderar över något ring mig". Men när djuraffärer säger att 4-åriga marsvin kan bo ensamma resten av livet (som kan vara 4 år kvar av!) eller att kanin är ett lämpligt sällskap så kan man ju tvivla på att köparna från djuraffären får den infon som behövs… Förlåt för OT.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Sammetskatt
0

#8 Nej i fallet du tar upp är det inte svårtolkat (för dig och mig iaf ;)). Men om ett marsvin ständigt är och jagar det andra (som aldrig får äta ifred) som får springa och gömma sig och dessutom biter det då och då under en längre period, då anser iaf jag att det måste vara stressande, för båda egentligen och det andra marsvinet blir ju också skadat. Vissa här har sagt "så länge de inte bråkar så de blir som bollar så ska man inte sära på dem", men det anser jag bara gäller under en kortare period när de gör upp om rangordning. Så visst är det rätt svårtolkat, det beror ju helt på vem som läser det och hur mycket man vet om marsvinsbeteende. Klart vissa också tolkar det som att om ett marsvin flyger på ett annat marsvin och det blir bråk så är det marsvinet aggressivt och kan inte vara med andra marsvin…det är ju också en tolkning av lagen :)

Fridaaaa
0

#9 Fast i det fallet så kan det vara att just dem två inte trivs ihop. Så hade jag det, den ena fick till och med ett litet sår. Omplacerade den ena, den fick ny kompis och den andra hanen jag hade kvar fick en kompis, och de bor tillsammans fortfarande 🙂
Man kan inte säga att ett marsvin är aggresivt mot andra marsvin bara genom att ha testat med 1-2 marsvin nämligen, kan vara personkemi, buren eller andra orsaker att det inte fungerar

Sammetskatt
1

#10 Jo visst är det så, men menade bara att man kan bli tvungen att sära på marsvin även om de inte blir rena slagsmål. Jag har varit med om många olika situationer med marsvin och känner att jag lärt mig känna var gränsen går, men det är ju fortfarande mitt sätt att se det, precis som att alla andra här har sitt sätt 😉

Har varit med om just denna situation jag berättade om och sedan jag särade på hanarna så är båda lugnare och gladare, speciellt den som blev hackad på, han är framåt (var tidigare blyg och rädd av sig) och springer runt och popcornar för sig själv. Men självklart ska han få en ny kompis! Den äldre hanen däremot är över 5 år nu och han har fått prova med flera kompisar och det slutar bara i bråk (eller mobbing som i detta sista fall), han bodde ensam sina första 2 år hon en annan familj och verkar inte klara av det sociala, har försökt med lösningar nu i 3 års tid, men nu ska han få vara ifred. Han är nu lugn och harmonisk och även han skuttar till då och då, min lilla "gammelråtta", han älskar dessutom mys med människor 😍 Ville så gärna ge honom ett liv med marsvinskompis, men ibland fungerar det tydligen bara inte.

Twili
1

Att ha två marsvin i två olika burar är inte samma sak som att ha ett ensamt marsvin. Det handlar om lukten och framförallt språket som saknas när ett marsvin sitter helt ensam utan andra marsvin i omgivningen.

Marsvin vill prata, precis som vi.Hela tiden. Vi skulle bli knäppa om man satte utan något att göra eller någon att prata med.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~