för gammal för avel??
Det var många år sedan jag hade marsvin så jag är lite ringrostig. men jag har läst att man inte ska para marsvin efter 7 mån ålder för då växer deras bäcken ihop.
mina två honor jag köpte nyligen är ju 1,5 år. och tanken var att de bara ska vara till kel, men känns ändå trist om man aldrig kan ta ungar efter dem… marsvin kan ju ändå leva länge.
ja har också undrat över de men fått reda på att de är en myt
bara de är i bra kondition å har bra hull så ska de gå bra
Det är snarare så att man INTE ska para dem innan de är 7 mån. 8mån och 800g är mitt riktmått och första kullen innan honan är ett år. Att bäckenet växer ihop är en myt. Men 1,5år är för gammalt för att para första gången. Det kommer ta 3-4 mån innan ungarna föds och då är honan närmare 2 år. Rekommenderas inte.
Min förra kull föddes när mamman var 26månader och förstagångsföderska då jag inte hittade en lämplig hane tidigare. Hennes mor var 21månader vid första kullen och hennes dotter går med hane nu men det har ännu inte blivit något, dottern är 17månader. Att para såhär sent är dock inget jag rekommenderar, jag har avlat i många år och känner min linje väl.
Man bör dock aldrig para marsvin utan känd härstamning (ev. enstaka undantag om marsvinet har något extremt unikt och uppfödaren är mycket kunnig)
jag fick tjuvparning på min äldre hona när hon var 1,5 år. Det gick bra men det var ju en risk! Hon fick 2 friska pojkar som nu används i avel hos en tjej i stockholm! :)
marsvin går väl inte dräktiga 3-4 månader heller! jag har läst att det i genomsnitt är 67 dagar, alltså ca 2 månader.
#5 Tiden för dräktigheten i inlägg #2 är nog medräknat att det kan ta ett tag innan honan/honorna blir dräktiga vilket måste läggas till den totala tiden eftersom det är mindre vanligt att de blir dräktiga på första ihopsättningsdagen… Själva dräktigheten är precis som du skrev ca 2 månader plus…
Jag förstår inte varför man ska para hona som är 1.5 år sätter man inte djuret i fokus allså man ser utifrån vad riskerna är för att para och ta kull efter den. Vill man avla så skaffa en ny hona och leta lämplig hane när tiden är inne. Låt de andra vara sällskapsmarsvin :)
jag har inte sagt att jag ska avla på dem. Jag ville bara kolla hur det var med åldern för marsvin för att avla.
och självklart utsätter jag dem inte för onödiga risker genom att ta en kull bara för att jag vill ha ungar efter dem. Då skaffar jag mig en yngre hona om det nu skulle vara så att jag vill ha en kull. Mina tjejer var först och främst avsedda som sällskap och kommer få fortsätta vara det.
Man har väl ändå rätten att få fråga utan att för den delen planera att avla på en för gammal hona? Eftersom jag inte visste hur det riktigt var med åldern så frågade jag först så att jag vet
#5 Räkna in att leta upp en lämplig hane samt invänta brunst och ev. ombrunst så är du uppe i 3-4mån. De är dräktiga i ca 70dgr, dvs tio veckor elr 2,5mån. Brunstar ca var 16e dag.