Jobba med djur
Jag vill gärna jobba med djur, som arbete då. Tyvärr tjänar man väldigt dåligt som så kallad "djurskötare". Men tankar, åsikter och lagar om djur går hela tiden framåt och djuren får mer och mer respekt och status i samhället. I framtiden ska jag ha en gård med lite olika djur men med hästar som största mål. Jag är inte superintresserad av fåglar men i princip alla övriga djur. Både lantbruksdjur och smådjur som marsvin.
Mina primära frågor är egentligen: Vad finns det för fler yrken där man arbetar med/om djur? (exempelvis hovslagare). Hur hittar man dessa utbildningar eller lär sig mer om hur man går till väga för att utöva yrket?
Sedan är jag glad över all information runt omkring ämnet exempelvis lön, jobbsituationer, krav/önskemål, efterfrågan etc :) Tack på förhand!
veterinär?
animal power <3
Tyvärr inte så stor efterfrågan på att anställa veterinärer, många nuförtiden brukar få starta eget eller så tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Veterinär kräver lång och svår utbildning och har knappt några av de baskunskaper som krävs. Har "bara" matte b, eng b, sv b plus karaktärs ämnen inom media och lite basämnen
vet ju inte vad du menar med tjänar dåligt men hovslagare är väl inte heller det mest välbetalda man kan arbeta som
MEN för mig är det viktigast att ha ett jobb man trivs med. Lönen är inte allt!
Det finns en djursjukvårdarutbildning. Den finns på lite olika sätt både på Lantbruksskolor, men den skulle också flytta in på SLU.
Sök så ser du hur långt dom kommit.
Djursjukvårdare jobbar ju hos vet och på djursjukhus.
#4 Jag måste tjäna hyfsat okej just eftersom jag ska ha en liten hobbygård :p ska ha råd med lån och amorteringar ;) Annars hade ju inte lönen vägt in :)
#5 Ja jag har läst lite om det. Vad menar du med "sök så ser du hur långt dom kommit"?
Det finns väl inga yrken där "djur" (eller människor!) är i fokus och som man tjänar bra (möjligtvis som veterinär eller läkare)? Beroende på vad man har för definition där så kan man väl säga att man kan tjäna ok mot att man också har ett jobb som man trivs med.
Jag har nära vänner som jobbar med djur på lite olika vis, bla som djursjukvårdare, hundinstruktör m.m. Ingen av dessa tjänar mkt pengar, men klarar sig och är nöjda med sitt val av yrke som ger de möjligheter de ville ha.
Dock tror jag att med den dröm som du har kan det vara värt att se över alternativa yrken som skulle kunna ge dig möjlighet att jobba hemifrån och med en "bättre" lön än vad ett djurrelaterat yrke skulle ge. En mindre gård tar mkt tid, och att jobba heltid borta kan vara svårt att hinna med om man har gård och djur…
Nej, planen har nog aldrig varit o jobba heltid, just nu jobbar jag 82% och nöjer mig med det. Men har man ett roligt och givande jobb kanske man inte skulle ha så mkt emot att jobba mer heller. Jag är väldigt kluven men känner att jag inte kommer orka psykiskt att jobba kvar som personlig assistent. Och då försöka hitta något annat mer givande och roligt :)