Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1476 ggr
Ozzy&Maddox
0

Vad är fel på tassarna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag köpte två vuxna marsvin för cirka två veckor sedan. Jag såg idag att den ena har torra tassar och på vänster framtass är tassen torr och klorna ser konstiga ut, någon som vet vad det kan vara? Han verkar även torr i huden och har lite mjäll. (Jag vet att klorna är för långa, förra ägaren slarvade med att klippa klorna så pulpan har blivit för lång)

Svado
0

Du får prova smörja lite med nån salva kanske :) HTH funkar bra på mig som människa, men den kanske är lite för "svidig" för djur..

Olivolja är också bra o ha till djur, de gör ju inget om de slickar på det o det återfuktar bra.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Madde_Warrior
0

Jag vet inte om det är något som är "fel" tassarna är nog bara torra och har fått en del förhårdnader ser det ut som testa försvarets hudsalva och se om det hjälper det är den som nästan alla marsvinsägare här rekommenderar :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

akittehmonster
0

Mina marsvin har likadant så jag valde att dutta med lite olivolja och wollah, det är som nytt! Dom är mjuka och fina! :)

Ozzy&Maddox
0

Tack så mycket för era svar! Jag bad min syster köpa en försvarets hudsalva idag så får jag se om det hjälper. #2 Jag tänkte mest på klorna på framtassen. Det syns inte så mycket på bilden men dom ser spruckna ut i kanterna och mer gula än vad det känns som att dom borde vara. Jag har aldrig haft ett marsvin med ljusa klor förutom när jag var liten, så jag vet inte :)

godisgrisen
0

De kan ju ha suttit fuktigt och skitigt och fått svamp. Svamp påverlar klor och naglar. I värsta fall kan det vara Ringorm men det ser inte riktigt ut så. Jag skulle prova med svampsalva.

Ozzy&Maddox
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det funkade jättebra med olivoljan. Ozzy vart skapligt irriterad när jag var och pillade på tassarna. Nu mumsar lilla grisen på nyplockat gräs :) #5 Tack, jag ska läsa på om svamp efter middagen.

akittehmonster
0

#6 skönt att jag kunde hjälpa! Går djurvård och nu har marsvinen i skolan samma, så ska ge dom samma råd! Du får gärna ta bild sen när tassarna är friska så man kan se före och efter resultat! :)

Majskiii
0

Naturligtvis är det inget fel på ett marsvin som är torr om fossingarna. ;)