Dräktig hona äter dåligt.
Jag har läst igenom många såna här trådar, och vet egentligen vilka tips som ges när en dräktig hona kinkar med maten. Men jag vill ändå se om det kan dyka upp några fler tankar eftersom jag känner mig lite handfallen.
Vi har en hona som är på dag 61, hon har blivit allt mer stillasittande och slö, äter sedan någon dag tillbaka inget hö alls. Jag plockade då gräs och det åt hon imorse, men nu ratar hon t.o.m det. Det enda som duger är persilja men det kan jag ju inte bara mata henne med i en vecka till. Fortimel har hon fått för att kicka igång henne, men det rinner mest ur munnen. CC ger jag också men det spottar hon ut. Jag har gjort i ordning hövatten som jag ska försöka ge, men det blir ju tvångsmatning och hon blir riktigt stressad..
Hon tigger och är intresserad av mat, men vill som sagt inte äta något annat än persilja. Vad gör jag? Tvångsmatar?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Absolut tvångsmata. Inte stödmata, tvångsmata. Har du testat druvsocker? Det ska kunna kicka igång dom. För oss funkade varken det eller kortison när Martina toxade men värt att försöka
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Jag hade gett persilja om det är det hon vill äta och försökt att komplettera med exempelvis fortimel. Mina marsvin brukar (efter några gångers försök) älska fortimelen, men i början är de väldigt tveksamma. Kligröt kan kanske även vara något att testa, det kan man med fördel blanda med just hövatten om de inte vill äta höet heller. Annars brukar jag slänga på fortimel, gärna blandat med lite grönsaker. Man får prova sig fram där och se vad de vill ha - om de vill ha… Sött äpple kan ge en energikick, om det är något som kan tyckas om. När mina dräktiga marsvin strular med maten så ger jag dem det som de vill ha - vilket kan innebära gurka och isbergssallad. Hellre att de äter av sig själva, oavsett vad de äter, än att de inte äter något själva. Lägger in maten lite åt gången och ofta för att stimulera dem att äta själva. Här brukar, som sagt, fortimelen glatt slinka ner efter några försök och då får de det efter att de tuggat i sig (/blivit bjudna på) något själva i buren. Hur ofta och hur mycket beror på hur de äter av det andra, om de tar fortimelen (någorlunda) frivilligt, gör de det så låter jag dem oftast själva bestämma hur mycket de vill ha. Jag håller på att mata dem med goda grönsaker och fortimel även efter att ungarna har kommit, börjar trappa ner när de är någon dag och slutar sedan efter ytterligare ett par dagar. Eventuellt sätter jag in kligröt med fortimel en eller två gånger per dag - brukar uppskattas även av bebisarna :-) Hoppas att det går bra för din tjej och hennes bebisar!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag är osäker på det där med väldigt mycket persilja, då jag läst att det är fosterdrivande i stora mängder. Jag har inga som helst belägg för det, mer än att det stått lite om det här på mif.

#3 Jag ger alltid mina marsvin persilja varje när de är dräktiga eftersom det brukar vara väldigt uppskattat och innehåller mycket vitaminer, har aldrig haft några problem med att det skulle resultera i tidiga förlossningar (har bara fått en tidig förlossning och det på grund av dålig mamma). Vet även att jag inte är ensam om att ge persilja till dräktiga honor så jag tror inte att det är något som påverkar, åtminstone inte om man inte ger dem extrema mängder under lång tid - men måste kolla upp det.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#4 Nej jag ger också mina persilja och har inte sett något samband mellan det och förtidiga förlossningar, men tänkte att i och med att det är det ENDA som TS marsvin vill äta kan det ju bli enorma mängder om man låter det vara det enda det äter.
#1 Jag gör det nu, och hoppas att hon börjar får lust att äta själv.
#2 Gröt gjorde jag igår, det ville hon inte ha. Äpple gav jag i morse och det ville hon glatt ha. Nu i eftermiddags smakade det inte alls. Bara persilja och det tigger och ropar hon efter. Tack! Jag fortsätter mata och lirka.
#3 Jag har också snappat upp det i någon gammal tråd. Det är lite därför jag känner mig orolig inför att hon vill ha så mycket av det :/ Men med det sagt så vet vi ju inte heller hur pass det stämmer eller inte.
/ Emma
#6 Har du provat vad som händer om du gör kligröt med persilja i? Går det att lura henne så tro? ;)
#7 Jag filurade precis på det. Jag ska testa genast. Tack! :)
/ Emma
Den gubben gick inte. Det doftade mystiskt..
/ Emma
Tror marsvin generellt är skeptiska mot sådant de inte ätit förut, så det kan vara svårt att hitta helt nya saker som de gillar. Bättre då att testa med alla olika saker man normalt ger dem, och låta dem äta det de vill ha.
Utvalda höstrån som man stoppar in i munnen har jag trugat med många gånger. Väldigt tidskrävande, men de får i sig "riktig" mat åtminstone. Isbergssallad, persilja och gurka brukar inte kunna motstås så länge de mår hyfsat. CC är bra, men man kan nog inte förvänta sig att de ska gilla det direkt om de inte smakat tidigare, utan man måste tvinga i dem. Druvsocker (annars vanligt socker) är också bra att ge om det är toxicos, och man kan blanda ner lite socker i t.ex. CC när man vänjer dem vid det.
Äter hon inte alls så är det troligt väldigt allvarligt och jag skulle inte tveka med att omedelbart tvångsmata om det krävs.
Om fortimelen rinner ut igen så beror det antagligen på att du inte sticker sprutan tillräckligt långt in i munnen, och/eller att du sprutar in för mycket på en gång. Marsvin har ganska långa munnar och om man använder en smalspruta (1 ml) så kan man sticka in den in till kindtänderna och sen röra den litegrann så att de börjar tugga - då sväljer de också. Samma sak med CC, det ska långt in i munnen. Har du någon bra spruta/pipett till CC?
Det finns hur mycket som helst att säga om det här ämnet och egentligen borde man väl ta sig i kragen och skriva något relativt utförligt som andra kan ha glädje av…
Kan inget om sånt här men ville ändå bara tipsa (du kanske har provat det redan) mina marsvin ÄLSKAR basilika det rä det bästa i hela världen (efter persilja som är nr 2 på listan)… Kanske värt o prova om du inte redan provat det.
Nu har hon ätit broccoli, gurka och ytterligare lite persilja. Hon skulle nog kunna äta mer om hon fick, hon hänger över burkanten när hon vet att jag har. Druvsocker upplöst i hövatten har jag fått i henne, det var inte lika illa som CC tyckte hon. Hon äter ju alltså, men inte det viktigaste för magen. Det är inte många pluttar som kommer och det skulle jag ju vilja ha..
#11 Åh, så bra med tips och påminnelse om att jag måste vara lite mer "aggressiv" i matandet. Jag har egentligen inte den bästa av spruta, den är ganska grov men det fungerar. Jag mesade lite innan och satte sprutan i mungipan och lite längre in. Nu när jag gjorde som du skrev så hamnade inget utanför. Tack!
Och tack #10 och #12 för fler förslag! Jag uppskattar verkligen alla råd och tankar.
/ Emma
Jag har mailat dig.
Det låter ändå bra att hon äter lite själv. Försök att få i henne sådant med mycket energi. Äter hon inte kligröt, havregryn, vetegroddar eller något sådant?
Om du vill ha pipetter som funkar för CC så kan jag posta till självkostnadspris (2 kr/st + porto). Det gäller förstås er andra också. Jag har köpt ett storpack… ;)
Nu är det ju dock helg, så de kommer ju inte fram förr än på måndag i så fall…
När jag har stödmatat har jag blandat cc med fortimel och vatten( honan ville inte ens dricka) och jag tyckte det var lättare att mata då. Luktar inte lika "skumt" heller-mest fortimel lukt.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Ida-ta med till Kallhäll :) jag köper gärna !
#17 Någon har redan bokat pipetter till dig så jag har undanlagda… 😃
Jag testade i ren desperation att blanda i en klick honung i cc:n till en hona som mådde riktigt dåligt. Det var succé, dels kastade hon sig över det och hon blev även pigg av det och åt själv efteråt. Tyvärr svängde det över en natt och hon fick somna in hos vet då jag känt att det gått för långt.
Du har fått massor av bra tips och jag hoppas att de kommer att gå bra.
Jag tänkte att det kan vara bra att kolla om hon har svamp på tungar det händer att dräktiga honor får det och då gör det ont att äta. Ser tungar röd och irriterad ut kan man putta på lite bikarbonat på den då brukar det gå bort rätt snabbt.
Håller tummarna.
#20 Jaha! Har dina fått röd tunga? Och du har behandlat med bikarbonat?
Jelena hade helt vit tunga nu när hon var dålig.
#21 Ja. Två honor har haft det fast inte så farligt tror jag båda blev bra med bikarbonat. Inte knallröd men rödaktig och irriterad. Har för mig att den ena hade vita prickar på tungan.
#19 Jag testade med honung. Hon verkade tycka att det blev liiite bättre. #20 I någon gammal tråd läste jag om det och hade redan kikat i munnen. Den är fin och tungan rosa. Tack snälla ändå för tipset, något sånt kan ju säkert annars vara väldigt lätt att missa! En liten uppdatering då.. I torsdags och fredags var hennes mage nästan helt avstannad och sen slutade hon att bry sig om persiljan. Jag spärrade av Mississippis favoritdel i buren så att jag kunde hålla koll på magen och för att hon skulle få ha sin mat ifred. Flocken hon går i är stabil och bra, men det är mycket fart hela tiden och Mississippi blev rätt hunsad. Så nu sitter hon själv och jag vill tro att det börjar vända. Vi har kämpat på med CC, Fortimel, hövatten och skvättar med druvsocker i flera dygn nu och sakta börjar aptiten komma tillbaka. Magen är igång men inte helt hundra, men nu imorse tuggade hon glatt i sig bladspenat och hängde över burkanten. Efter det så högg hon in på höet, och glädjen rusade verkligen igenom mig! Jag hoppas, hoppas, hoppas att det vänder nu. Dag 64.
/ Emma
Följer o håller alla tummar för er!
Dag 66 - Mississippi äter fortfarande inte som hon borde, höet pillar hon mest i men gräs äter hon (om än för lite). Det är ett redigt projekt att försöka få tag i behövliga mängder gräs här hos oss, jag ger mig ut varje dag men stråna är få. Jag stödmatar mest nu eftersom hon äter grönsaker och gräs själv, när man petar i henne Fortimel då och då verkar suget på mat komma tillbaka till henne. Bebisarna är starka och Mississippi har rejäla förvärkar, öppen två fingrar bak och ett fram. Det känns så skönt att vi har kommit till stadiet där bebisarna faktiskt får komma, jag är ledig hela veckan (förutom ett 4-timmarspass på torsdag) så att jag kan hjälpa till om det behövs. All styrka och eloge till underbara Sippan, vilken kämpe hon är <3
/ Emma
Nu är de här! Erika kom över på kaffe och vi gick som vanligt in till marsvinen - där sitter Mississippi och föder. Vi smyger fram och får bevittna födseln som verkligen är en helt fantastisk upplevelse.
Två ungar var tyvärr döda vid födseln men två levande blev det. Nu hoppas vi att allt går fortsättningsvis bra med mamma och ungar, vi kommer ha stenkoll så att alla får i sig det de ska. Ungarna är lite små, 66 och 72 gram väger de men de verkar pigga i alla fall. De är helt ljuvliga och är i utseendet en underbar kombination av både mamma och pappa (pappa som tyvärr inte finns i livet längre).
En egen tråd till de sockersöta silverungarna kommer i dagarna.
/ Emma
Grattis!
Helt underbart att få läsa detta. Hoppas att allt går bra nu. Jag håller tummarna för alla tre.❤️
#27 Grattis till bebisarna! Synd på de två förlorade, hoppas allt går bra med mamma och bebisar! :)
Det går inte jättebra här hemma. Bebisarna diar inte sin mamma, och Mississippi äter fortfarande dåligt. Vi har diskuterat fram och tillbaka vart vi står i handmatningsfrågan och kommit fram till att vi måste ge dessa liv en chans - det är ändå vi som valt att sätta dem till världen. Nu kör vi matning natt och dag, och vi håller alla våra tummar att vi lyckas hålla dessa fantastiska bebisar vid liv. Här är en bild på de två viljestarka flickorna <3
/ Emma
Åh så söta lycka till
Grattis till underbara bebisar! Håller tummarna för både dem och mammagris!
Söta flickor. Kämpa nu.❤️
Åhh så vackra små grisar! Lycka till nu!
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Åh den vänstra är ju jättesöt! Tycker att de ser rätt pigga ut också.
Sockersöta!!! Hoppas allt är som det ska. Grattis!