Smäller baken i marken?
Jag och mina marsvin har nyss flyttat, vi har bott här i två dagar. Just nu bor dem i sin gamla lekhage, med en plastskiva som underlag och spån i de delar av hagen där jag märkt att de kissar som mest och hö utspritt både här och där så klart.
Satt nyss och kollade på hur ett av dem (Isak) knallade ut ur ett av husen och satte sig för att äta hö vid en av högarna. Medan han åt så började han röra bakdelen underligt. Det var som om han lyfte rumpan och sen smällde ner den riktigt hårt i golvet igen. Det såg nästan spasmaktigt ut, ibland såg det till och med ut som om det blev ett hopp med bakbenen och sen landade han på rumpan utan att försöka ta emot med fötterna ens. Och hela tiden när han gjorde det här så åt han hö samtidigt som ingenting. Reste mig upp och då sprang Isak och hans bror in i huset igen (dom är lite lättskrämda på grund av allt nytt gissar jag), då rörde sig Isak normalt. Plockade upp honom och han verkade vara sig själv helt och hållet, och nu när jag släppt ner honom igen knallar han runt som vanligt utan några rörelsestörningar så vitt jag kan se.
Är det här något sorts naturligt marsvinsbeteende som jag lyckats missa tidigare eller bör man vara orolig?
De var inget popcornskutt,då? Ibland kan de ju liksom få som små "spasmer" när de vill popcornskutta men inte riktigt lever ut det till fullo.
Alternativt kanske det var något strå som kittlade honom undertill?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Har fatiskt aldrig sett dem göra något liknande på någon av dem. Brosan Timmy kan ju få för sig att bara hoppa rakt upp i luften när han går och sen fortsätta knata på som ingenting när han landat. Men det såg verkligen ut som om Isaks bakdel och framdel hade sina egna liv och inte var synkade alls. Det var inte några små smällar heller.
Han försökte inte dra rumpan efter backen? Det brukar min hane medan han äter för att sen tvätta sig. Har du kollat om han har "stock" i rumpan? Ifall han känner obehag.
Spån, bajs osv kan ju som täppa till för hanar som håller på så.