Skorpa ovanför penis & kala fläckar
Vafan, nu har mitt marsvin fått en skorpa ovanför penisen. Han har som sagt vart sjuk och haft en böld kring svalget/hakan som har behandlats och gått bort. Skulle egentligen igår till veterinären för att ta röntgen, men de avbokade för de hade ett mer akut fall, så blir vet först måndag.. :(
Efter första vet besöket för 14 dagar sen, efter det besöket har han fått en liten kal fläck kring nosen och en liten kal fläck 2-3 cm bakom öronen. Idag har han en skorpa precis ovanför penisen. Har han drabbats av något och vad?
tass
råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂
Kala fläckar och skorpor låter som misstänkt Ringorm..? Har du någon bild som du kan ladda upp?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Är han kastrerad?
Han är inte kastrerad. Och detta uppkom i samband efter vi varit hos veterinären, han gick på antibiotika. Kan de ha något samband? Eller sanerar de som skit kanske? Ska fota imorgon.
Okej, kollade honom ordentligt idag. Skorpan finns inte kvar, syns inte ens något sår/ärr. Ser helt vanligt ut, men de såg ju inte ut som skräp heller.. Alltså nu blir jag förvånad.. Alltså undrar var det var lixom..
Fläcken vi trodde var en kalfläck var inte ens det, vi var nog nojig och såg att hans sidbena hade blivit konstig helt enkelt och han såg röd ut och misstog oss, men vi märkte samma dag jag skrev om fläcken att det inte var en kalfläck.