Sellnic/Marsvinsskabb. HJÄLP!
Hej! Jag har haft mitt marsvin Max i 1 vecka nu och jag tror att han har fått sellnic.
Dagen efter jag köpt honom märkte jag ett litet sår på nacken men just då var det såret så litet att jag inte tänkte mer på det. Men igår så hade såret blivit mycket större. Då tvättade jag honom med desivon och smörjde honom med helosan, eftersom jag trodde det var ett sår.
Nu är sårskorpan borta men det ser ut som sellnic på hans hud. Jag vet att såret var där när jag köpte honom. Jag har mejlat djuraffären för att fråga vad det kan vara och de har bett mig att skicka en bild och frågat om jag vill lämna tillbaka honom. Jag vill ju absolut inte lämna tillbaka honom men eftersom att djuraffären sålde honom med det så tycker jag själv att de ska betala behandlingen. Vad tycker ni?
Ni som har/haft ett marsvin med sellnic, hur jag ska behandla detta? Ska jag åka till veterinären och betala mycket pengar, eller kan jag behandla det själv? Vad kostar det att behandla ett oförsäkrat marsvin med sellnic på ett djursjukhus? Och är det djuraffärens skyldighet att betala behandlingen eftersom att han hade sellnic där?
Tyvärr har de flesta marsvin på djuraffärer antingen sellnic eller Ringorm, det får man på köpet idag.
Djuraffären har ingen skyldighet att betala för veterinären, den kommer kosta ungefär 500 kr plus medicin ca 200 kr, alla marsvinen ska behandlas.
Sellnic kan inte hemmabehandlas och utan rätt behandling går marsvinet en plågsam död till mötes.
Så vill du behålla honom bör du kontakta veterinären snarast, vill du inte behålla honom kanske du kan lämna tillbaka honom, men då kommer han troligen avlivas.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Jag tycker även att du ska anmäla djuraffären ifråga till länsstyrelsen eftersom de har sålt dig ett sjukt djur. Skicka med bilderna på honom samt eventuellt mailen du och djuraffären har skickat och givetvis annan relevant information. Det är inte okej att sälja sjuka djur.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Håller helt med #1 och #2.
Jag råder dig att ta den lille till veterinären. Ett besök kostar inte mer än 500 kr + eventuell kostnad för medicin.
Okej. Jag har bokad tid hos veterinären!
Tack för alla svar!
Har själv ett marsvin med sellnic/skabb. Sitter med henne i knät nu framför datorn då hon har en så sjuk klåda och ömmar så att om man bara petar på henne så skriker hon.
Hon blev behandlad i förrgår och har läst lite om att ca ett dygn efter behandling (jag har använt Stronghold) så är skabben döende och desperata för att överleva vilket leder till att de blir aktivare.
Köpte denna stackars lilla gristjejen för två år sedan och då var hon torr och lite mjällig på ena örat. Tänkte inte på det då men det skulle kunna varit skabb/sellnic som" vilade".
Dessutom var hon ensam i den lilla buren när jag tittade på henne och när jag köpte henne cirka en vecka senare var hon fortfarande ensam. Det är väl inte ens lagligt?
De liknar Skabb i mina ögon ta gubben till veterinären och se vad de är🙂