Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1269 ggr
Dorisvovven
0

Bråkande marsvin

Hej! För några veckor sedan så dog mitt ena marsvin (Rufus) så jag skaffade en ny kompis (Fudge) till Snickers. Det funkade jättebra tills för ungefär en vecka sedan då de började bråka. Jag fick sära på dem och just nu får de turas om att vara i den stora buren (har en liten också). 

De går liksom runt varandra och "kuttrar" och hackar tänder. Sedan flyger de på varandra och jag är rädd att de ska skada varandra eller till och med ha ihjäl varann. 

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra? Jag vill inte göra mig av med någon av dem, det är absolut sista utvägen!

Madde_Warrior
0

Hur gamla är dem? Du kan ju ta lite mild parfym på deras nosar och sätta dem på en neutral plats och se .. det kommer nog vara ganska mycke bråk i början när dem bestämmer rang.

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

[erikam]
4

Hur stor åldersskillnad är det mellan dem? Som tidigare nämnt i flertalet trådar så är det lite knussligt ibland med hanar som är för jämna i åldern. Jag förstår att du särat på dem för man blir rädd att de ska skada sig när de bråkar mycket. Men mitt råd är ändå att inte sära på dem. De får liksom "börja om" när du sätter ihop dem igen. Jag skulle bada båda två och sätta dem tillsammans i en nystädad bur med mycket godsaker omkring dem. Då blir platsen ganska neutral från dofter, se även till att ha ordentligt med gömställen så de kan gå undan från när de irriterar varandra som mest. Som ovan skriver så kommer de göra upp i rang och det kan ta lång tid. Emellanåt i framtiden kommer de testa varandra fast att rangen kanske redan är "uppgjord". Man får vänta ut dem och ha lite is i magen. Min erfarenhet är att det ofta ser otäckare ut än vad det kanske egentligen är. Så länge de inte skadar varandra med stora sår så bör de kunna klara ut det där själva.

Hoppas verkligen det fungerar för dig, annat vore tråkigt.

Ph74
0

1# Parfym på nosen??? Med tanke på hur känsliga marsvinens lukt och andningsorgan är så känns det inte särskilt bra..även "mild" parfym. Sen är det ju inte bara doften som avgör om det skall bli bråk utan det är ju även kroppsspråket. Prova med att sätta burarna bredvid varandra ett tag så att dom vänjer sig både av synen och doften av varandra och sen som nämnt ovan att sätta ihop dem på neutral mark samtidgt som du matar dom. Det brukar lösa sig om man har tålamod. Lycka till med dina killar :)

Frida B
1

#1 det är inte på nosen man tar parfym, det är där bak på doftkörtlarna…..

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
3

Parfym hade jag aldrig tagit på marsvin oavsett.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Madde_Warrior
0

Sorry skrev fel har aldrig testat det själv.

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Mirinda
2

Det kan se otäckt ut när de flyger ihop. Men precis som #2 säger; det bästa du kan göra är att försöka ha is i magen. De kommer definitivt inte att döda varandra. Men visst kan det bli lite skråmor. Inget farligt så länge det inte blir rejäla blödande sår. Håll koll på det och rengör sår, så de inte blir infekterade.

Vi var nästan på väg att låta en av våra hanar flytta när de äntligen slutade slåss. Värst brukar det vara när marsvinen kommer i "puberteten". Det brukar inträffa vid c:a 6 månaders ålder. Det tog våra lång tid (c:a två månader) att göra upp om rangordningen. De var väldigt jämnstarka och ingen ville ge sig.

Vuxna marsvinshanar som är nya för varandra brukar det vara knepigast med. Men många har lyckats para ihop vuxna också. 

Följ råden du redan fått här ovan. Fast jag skulle skippa parfym såväl fram som bak. Bada dem med parfymfritt schampo kan du göra.

Eftersom du redan särat på dem, så börja med att ha dem ute på golvet tillsammans (gott om plats och minst ett gömställe var). Göm godbitar och se till att de är sysselsatta med att söka efter dem. Dels får de energi ur kroppen och så blir de inte lika trängda som i buren om de skulle börja gruffa.

Det kan underlätta om de får var sin skål med mat när de ska in i samma bur igen.

Lycka till och berätta gärna hur det går!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Dorisvovven
2

Hej igen! Jag satte ihop dem på golvet kanske en halv vecka efter att jag skrivit tråden medan jag städade den stora buren. Det gick rätt bra, de "kurrade" lite och utmanade varandra men de flög iaf inte på varann. Sen satte jag in dem i buren tillsammans efter att de varit ute ett tag och de har bott ihop sedan dess. De verkar inte älska varandra men de bråkar inte så mycket nu så de tycks bli bättre kompisar för var dag. :)

Tack för alla tips och förslag!

zapx71
0

Härligt att höra att de verkar hålla sams. Mitt då lite sena tips, som jag märkte när vi särade på våra två hanar i somras var att de blev väldigt stressade när vi, precis som ni, växlade burarna mellan dem. Det var som om lukt (revir?) satt kvar och varje gång vi städat burarna och de bytte bur kunde de inte slappan av. Så till sist blev det så att han som var lite större fick ha den större buren. Meeen som sagt, hoppas att du slipper att ta till dig det tipset