Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: aktivering
Läst 945 ggr
Svado
0

Hur motionera två lata damer?

Hej!

Jag har nyligen köpt två marsvinsdamer som är 1 o 2 år typ.

De har varit avelsflickor hos sin förra ägare och är nu pensionerade, och kanske lite runda om sina söta små magar :P
Hur som helst, jag såg idag en tjej här som la upp en film på sina marsvin som lekte på en filt o sprang som galningar runt runt.

Så jag tänkte att det där såg bra ut, tog fram mina bastanta damer, spärrade av en stor yta i matrummet och inväntade resultat.
Dock uteblev alla former av resultat. Två timmar senare satt de bägge på i stort sett samma fläck och buffade mest på varann fram och tillbaks.
Jag provade också att ta in mina två kaniner som sällskap åt damerna, det hela slutade med att alla fyra låg i en stor hög mitt på mattan och sov/slöade och inte en kalori blev bränd någonstans.

HUR ska jag bete mig för att få dessa latmaskar att röra på sig? De hade ett jätterum, med stolar o bord, en kökssoffa att gömma sig under och mkt filt o matta att gå på och ändå rörde de inte på sig mer än sammantaget 5 steg var :D 

Vill ju gärna att de ska bli lite mer "fit for fight" eftersom bägge deras goa kalasmagar släpar i backen lite grann :P

Tips?

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Buspejfli
0

Testa att lägga ut godsaker på olika platser så de måste röra sig för att nå dem 😉

Frida B
0

Vänta. Du säger att du nyligen köpt dom, vilket borde innebära att dom fortfarande är lite rädda. Då är det ganska självklart att de inte springer runt och har sig. Ta ut dom lite några gånger i veckan, så kommer de nog snart igång. Och som #1 säger, lägg ut gott till dom!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Svado
0

Jag ska prova det!

För de har ett jäsikens luktsinne alltså, så fort man viftar med en paprika eller gurka eller så någon decimeter från deras små näsor så börjar dom direkt o sträcka sig efter det :D

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Madde_Warrior
0

Jag hade samma problem .. eller ah problem är det ju inte egentligen det är ju vanligt att dem är lite skygga i början :) Jag hade ute dem i köket (deras bur står i mitt rum) Så tänkte jag ska kanske testa att ha dem ute i mitt rum och se vad som händer och det funkade mycket bättre Men sen så bestämde jag mig för att helt enkelt vänja dem vid köket och nu efter två månader så älskar dem att vara där lägger ut lite gott till dem och gör en typ av tunnel utav två stolar och en filt.

Better than a thousand hollow words is one that brings peace