Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1331 ggr
Marsvinsmorsan
0

Hur gör ni när ni reser bort?

Hej!

Eftersom vi är en ganska hemmakär familj är det väldigt sällan vi är borta mer än över en natt (även det är sällsynt), men nu till påsklovet funderar vi på att åka och hälsa på släkten några fler dagar - ev hela veckan. Men så är det våra två marsvinskillar då. Jag har en väninna som erbjudit sig att titta till dem en gång om dagen (hon kan inte ha dem hemma hos sig) - men räcker det med tillsyn en gång om dagen? Hur brukar ni andra lösa det hela när ni ska iväg?

Evelina!
0

Jag har visserligen kaniner, men när jag inte är hemma (ytterst sällan) tar min pappa hand om dem. Han tittar till dem en eller ett par gånger per dag, oftast bara en, och det fungerar hur bra som helst. Så länge de har hö och vatten och får sin portion pellets går det ingen nöd på dem. Skulle man emellertid vara borta längre än låt säga en vecka skulle jag nog ha som krav att de ska få komma ut och skutta lite då och då. Men om det bara gäller en helg eller några dagar, går det nog ingen nöd på dem.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Svarttusch
2

En gång om dagen ska räcka, det enda viktiga är ju att fylla på rikligt med hö. Ska man också bara ge hö en gång om dagen kan man ju ha flera högar som om en blir kissig kan de gå till nästa.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Mintassen]
0

När jag hade marsvin så fick min bror ta hand om dom detta gäller även kaninen är det fel helg så mamma får ansvarat då över kaninen men reser helst bort när brorsan är hemma till pojkvännen.

flocken
0

Jag åker inte bort ;) Men grannen har erbjudit sig att ta hand om zoo´t om vi åker iväg någon gång.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Marsvinsmorsan
0

Tackar för svar! Ja jag vet inte, det kanske är jag som är lite hönsmammig som oroar mig för att höet ska ta slut för dem och att de ska bli lessna … :-) Men är det å andra sidan nån som testat att ge sig ut på resa med marsvin? På tåg? Och med "gästbur" på resmålet?

Svado
1

Jag har varit ute o rest mycket förr i tiden med kaniner, inte med marsvin men de är ju kanske lite grann likadana i sådana sammanhang?

Det har gått bra för mig, den enda gången som det faktiskt slutade så illa så att en liten kanin dog var när min kompis åkt tåg hela vägen från Umeå och klev av nere i Uppsala, med sig hade hon en liten hermelinunge i en transportbur.
Den hade klarat hela resan men fick hjärtsnurp o dog knall o fall så fort hon klev av tåget på perongen.
Mycket tråkigt =/

Så man ska nog vara försiktig och ta alla miljöombyten i lugn o ro, visslande tåg och massor med folk som trängs på en tågperrong är inget o rekommendera tror jag, för smådjur :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Marsvinsmorsan
0

Nej, det är lite så jag tänker också, att det kan bli lite jobbigt för dem. Vi är inte riktigt överens, maken och jag, vilken metod som vore bäst ;-)

Ellociraptor
0

Jag har mest åkt bil med mina till diverse destinationer (typ hem till föräldrarna över jul och till landet), och det har inte varit några problem alls. Det var mindre poppis när min bror och hans sambo fick vakta dem i några dagar när jag var bortrest i höstas (då blev de hemskt rädda under de dagarna de var borta och sprang iväg vid minsta rörelse, som de var precis när jag skaffat dem), men alla gånger när jag varit med har de uppfört sig precis som vanligt när man väl kommit fram och de fått hoppa in i "gästburen". :P Vi åkte även kommunalt en gång, och det gick också bra, trots att det inkluderade tre byten samt ett sjukt irriterande brandlarm som gick vid bussarna (bussarna är bredvid tunnelbanan, så det är liksom inomhus man väntar) där vi fick vänta i typ tjugo minuter innan det faktiskt kom en buss.

zapx71
0

Jag har nog fått för mig att marsvin helst inte byter miljö, läskigt m nya lukter och så. Men å andra sidan är det ju många som åker på utställningar så den teorin kanske inte håller.

Atensia
0

Jag har åkt tåg med mina två honor från Uppsala till Småland tur och retur och det gick bra! Såg till att bädda mysigt med handdukar i transportfacken så att ljud utifrån skulle dämpas. Sen har det blivit en del resor med bil fram och tillbaka till utställningar. Men de få gånger vi har åkt bort så att marsvinsvakt har behövts så har min systers kompis gett dom mat (enligt min noggranna lista, hehe) samtidigt som hon matat våra tre katter. Här i Uppsala har jag ordnat marsvinsvakt hos en kursare ifall det behövs och då får flickorna bo i Dilling sänglåda från Ikea de få dagar det behövs då deras bur är ett hemmabygge som inte går att transportera särskilt smidigt ;)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se