Första utställningen ; D
Jag ska typ ställa ut mina två marsvin Träffad och Lurvas i piteå någon gång i september. Men mina marsvin är blandraser, så villken slags utställnings "grupp" ska jag ställa ut dom i och finns det flera olika "grupper" ( xD ) på varje utställning ?

Dina marsvin ska ställas i petklass. I petklass kan alla marsvin, både rasrena och blandraser, vara med. På anmälningsblanketten, som finns på SMFs hemsida, fyller du i de uppgifter som du har om djuren, ålder, färg, ev härstamning, deras namn och att de ska vara med i petklass osv.
Rasdjur ställs i rasklass. I rasklass bedöms djuren efter en standard, eller en idealbild, av hur marsvinet ska se ut.
I uppfödargrupp ställs rasrena djur som är släkt med varandra.
I guidestandard ställs nya raser som har en standard för hur de ska se ut, men inte är så vanliga.
I ost ställs nya raser som inte hunnit få någon standard ännu.
Då kan du ställa ut dom i Pet. i Pet kollar dom på hur välskött marsvinet är alltså hur bra kondition det har och hur pälsen är skött, klor , rena öron ja lite sånt :)
#1 - Jättebra lista, tack. Jag har alltid undrat vad uppfödargrupp var för något ;P
Hanna
#1 För att ställa ut i uppfödargrupp behöver inte marsvinen vara släckt alls, utan bara vara uppfödda av uppfödaren som ställer ut dem.
Uppfödaren behöver inte äga marsvinen.
men har dom alltid petklass på utställningar ? det var en del av frågan xD
ska någon annan till piteå i september och ställa ut i petklass?
#6 - Nä, tyvärr. Jag väntar på den 27 oktober jag ^^
Hanna
Okej, vart ska du ställa ut ? ( till #6 )
#8 - Om du menar mig? ^^ Så ska jag inte ställa ut, men den 27 oktober ska jag till Rävlanda och se om jag hittar några fina marsvin att köpa.
Hanna

Det brukar alltid vara petclass på utställningarna.
#9 Nä men så najs, dit ska jag också :]
#9 Längtar dit! Tror det kommer finnas jättemånga fina marsvin att köpa! :) Så kan du få hjälpa mig om du vill också haha ;) Bindi och Sera ska ställas ut 2 ggr var.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#11 - Trevligt :) Vinka om du ser en mycket kort tjej som går med näsan i till salu burarna ;P
#12 - Det ska bli så kul :D Jag vet inte om jag vågar hjälpa dig ^^ Tänk om det blir fel ;P Men jag kan ju kolla på, så kanske jag lär mig. Jag har ju tankar på att ställa ut själv någon gång.
Kommer även dra med mig mamma (hon ska se till att det inte kommer hem för många marsvin) och mammas kompis + ena dotter som passade Sune i somras.
Hanna
#11 Hoppas vi träffas alla tre - du, jag och Hanna :) Ska du ställa ut?
#13 Okej ;) Trevligt trevligt.. Nä, klart du inte gör fel. Min mamma ska också följa med, hon var inte med så mkt sist så hon ville kolla hur det går för dom små busarna. Bindi kommer säkert hoppa ner från utställningsplattan och tigga godis av domaren ^^, Nejdå, men hon har myror i byxorna! Hon kan verkligen inte sitta stilla =P Sera däremot kommer kanske vara lite rädd stackarn.. Jaså du, är du kort? Jag med xD Eller rättså, någon centimeter kortare än mamma.. Och hon är 160 cm.
Mvh Felicia
**Men du ?,.. vet du fall marri ska ställa ut sina grisar?
**
#14 - Ja, jag är sjukt kort ;P Huvudet kortare än en av mina kompisar ^^ Sist jag mätte mig låg jag på 157, tvivla rpå att det ändrats mycket sedan dess -.-'
Hanna
Nää, tror inte hon ska ställa ut : /
#16 Men det är ju inte så kort ;) Vem har förresten sagt att det är bra att vara lång och inta att vara kort? :) Jag vill inte bli längre än 165, fast det blir jag inte heller med största sannolikhet :)
Mvh Felicia
#18 - Jag vill vara 160, det är lagom. Men samtidigt tycker jag nog om att se världen nerifrån ;P Det är inte så långt att ramla om man skulle snubbla (vilket händer ganska ofta om man är lika klumpig som jag XD)
Hanna
#19 haha :)
Mvh Felicia

#19: Haha ;)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#20 & #21 - ;P
Hanna
#19 x'D
- Mvh Emma
Det är tydligt att korta människor är roligare än långa ;P Vi ser världen ur rumpperspektivet (längre, tråkigare människor skulle kalla det grod- eller dvärgperspektivet.)
Hanna