Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1736 ggr
emmaaslund
8

Epoque & Èlites resa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och erikam startar den här tråden för att ni ska kunna följa vår E-kull som onekligen fått en tuff start i livet. Vi vill dela med oss av våra upplevelser och förhoppningsvis kan vi hjälpa någon som befinner sig i en liknande situation nu eller i framtiden.

Epoque och Èlite föddes den 12 mars 2014. Det var dygn 67 och mamma Strawberis Mississippi hade sedan sex dagar tillbaka behövts tvångs- och stödmatas då hon nästan helt tappat aptiten. De första åtta veckorna i dräktigheten hade gått felfria och M hade inte varit minsta lilla kinkig med maten, och enligt tidigare ägare hade M varit en mycket bra mamma till sina två förra kullar. Men så föddes dessa ungar och vi båda fick bevittna förlossningen som gick till synes bra. Två ungar var dock dödfödda och vägde 53 och 55 gram. Två levande ungar kom det, med vikter på 66 respektive 72 gram. Fyra ungar totalt, två överlevande honor.

Det första dygnet inväntade vi att M's mjölk skulle rinna till, ungarna var relativt pigga men det var tydligt att de skulle behöva mycket mat och värme för att klara sig. M ska väl inte kallas en dålig mamma, men hon är däremot inte så intresserad av sina ungar. Hon ger dem värme om de ligger på samma ställe och hon kommer när de ropar - men hon tvättar dem inte trots att de ligger med rumpan i vädret och hon flyttar på sig så fort de gör antydan till att söka spenen. M har fått lite mjölk men det är inte mycket som kommer trots massage och mjölkning, vi försöker ge de dropparna som kommer till ungarna så att de får i sig i alla fall lite av den viktiga råmjölken.

Nu under deras första levnadsdygn har vi diskuterat handmatning eftersom vi har förstått att det förmodligen kommer bli aktuellt. Vi säger ja till att ge dem en chans. I ett såhär pass tidigt skede i vår uppfödarkarriär vet vi inte bättre än att livet är rosa moln och hundra procent, så vi testar. Vi testar och vi ska göra allt i vår makt för att de här flickorna ska överleva. Om det inte går vägen och vi mister dem.. då har vi i alla fall försökt. Nu kör vi handmatning med kattmjölk ungefär varje timme dagtid och var tredje timme nattetid. Efter måltid duttas rumpa då M inte engagerat sig i det. M stödmatas fortfarande men hon äter bättre och bättre på egen hand. 

Den här tråden blir lite som vår dagbok, den som vill får följa. På bild ses Epoque till vänster och Èlite till höger.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

emmaaslund
6

Här är flickorna tillsammans med sin mamma Mississippi. I tråden förkortad M.

/ Emma

godisgrisen
4

❤️

Idakarrlsson
1

Den här tråden ska följas! Lycka till nu!

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

emmaaslund
3

Inatt sov jag på soffan med flickorna nerbäddade i en kartong bredvid mig på golvet. Det har verkligen varit svårt att bedöma situationen (det är det fortfarande) och i vilken utsträckning man ska hjälpa till. Epoque har lite svårt att hänga efter M och syster Èlite, det är en himla fart på de båda. Jag hittar titt som tätt Epoque ensam i buren, inte kall eller burrig - bara lite vilse. Därför har jag tagit henne till mig och agerar lite extra bonusmamma.

Det har gått bra med matningen, flickorna är hungriga och äter duktigt. De matas som tidigare nämnt med KMR kattmjölksersättning men jag har testat att lite, lite smått blandat i Fortimel och det tyckte de mycket om. Jag vill inte mixtra för mycket bara för magarnas skull, men vill ju ändå att de ska äta bra. Som förväntat har de gått ner några gram och väger idag 60 och 65 gram.

Några dagar till ska de få sitta ensamma, M och hennes döttrar. Sen har vi tänkt att släppa ut dem till resten av flocken. Eller ja, det är planen i alla fall. M äter bättre efter ett höbyte och hennes mage börjar sakta men säkert ta igen sig efter att ha släppt lösa och ojämna pluttar i över en veckas tid.

Vi kämpar vidare. Men jösses så trött jag är, och det har bara gått ett dygn ;)

/ Emma

[[tjattehonung]]
1

Skönt att de äter, lycka till!

Maelis
1

Varmt lycka till!

mammagrön
1

Följer! Imponerad! RESPEKT! Jag har gjort resan m stödmatning av kattungar men inte m marsvin!

Håller alla tummar o tår för er…<3

Svado
0

Ja de där med småbebisar av alla olika sorter är ett himla pyssel när man ska mata dom själv :)

Har aldrig matat något djur på det viset som du har, men haft en riktig bebis som i början av sin tillvaro tyckte att det var helt okej att väcka mamma si så där en gång i timmen varje natt i någon månad för o få mat.
Då är man lagom glad o pigg om dagarna :D

Mycket lycka till, förstår att det är jobbigt och slitsamt men förhoppningsvis klarar de ju det där själva med mat om ett par veckor bara :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

emmaaslund
1

**Dag 4
**Läget står lite still känns det som. Èlite väger idag 62 och Epoque 56, så de tappar och pendlar fortfarande i vikt. Hoppas att det vänder rätt upp snart även om jag förstår att det kan ta extra lång tid nu när de inte får sin mat på naturlig väg. Flickorna har hittills sovit i en kartong bredvid min säng så att jag lätt kan gå upp och bara mata, sen sova igen. Men den största anledningen till att de inte sover i buren med de andra är att Epoque är svag.. Hon vill mycket, men hennes framben orkar inte riktigt med. Jag vet inte om hon legat konstigt i magen och att det därför kommer ta ett litet tag innan hon får ordentlig styrka i dem, eller om det handlar om en missbildning. Vi får helt enkelt vänta och se. Hon går inte men använder bakbenen för att ta sig fram, men trots svagheten tvättar hon sig ändå normalt och rycker ifrån om man håller i frambenen - så någon slags vilja och kontroll finns där.

Jag går bara upp två gånger om nätterna nu, ställer heller ingen klocka eftersom jag vaknar av mig själv.. Vi har skämtat om att det är min moderliga instinkt som kickat igång :p Jag vaknar när jag har planerat att gå upp, och att jag gör det säger ju rätt mycket om hur dåligt jag sover. Är så utmattad. Men om dagarna är det värt det när vi myser tillsammans, och jag hoppas av hela mitt hjärta att vi kommer få många år i teddypläden tillsammans.

/ Emma

emmaaslund
2

Nu vid sista matningen innan läggdags satt Epoque på en handduk och väntade på att få "blöjan bytt". Tråkigt, tyckte lilltjejen och tog sig några vingliga men bestämda steg bortåt över bordet :D Jag vill inte hoppas på för mycket men det här var absolut ett framsteg!

Bilden är från mys imorse.

/ Emma

[Mintassen]
0

Så gulliga små ungar ❤️

emmaaslund
2

**Dag 5
**Och så imorse somnade vår Èlite in i min hand. Jag vet inte om det är något som var fel från början eller om något gick snett på vägen. Hon har varit den piggare och starkare av flickorna men nu slocknade lågan plötsligt.. Jag är inte den som klandrar mig själv för saker som jag vet inte är mitt fel, men det är omöjligt att inte fundera på vad som gick fel och om där fanns något jag kunde gjort annorlunda. De fick i början kattmjölk och efter någon dag började jag blanda i lite Fortimel eftersom de tyckte det var mycket godare, min tanke var att de då skulle äta lite mer. De fick inte i sig någon råmjölk eftersom Mississippi aldrig fick någon ordentlig mängd mjölk, de få droppar som jag kunde få ur försökte jag få i dem.. Det har gått bra dessa dagar och Èlite har varit stark, pigg och buffat på mina händer när hon är hungrig. Efter maten har vi alltid duttat rumpan med goda resultat så att magen håller sig igång.

Jag gråter och känner mig utmattad om vartannat. Nu har jag tvångs- och stödmatat marsvin sedan 6 mars när mamma Mississippi slutade äta. Lilla Epoque är nu ensam kvar med en mamma som inte bryr sig alls, hon följer med mig i sin lilla kartong runt i lägenheten och jag vet inte om det är hopplösheten som sköljer över mig men jag känner att vi kommer förlora henne också.

Èlite fick fem dagar i livet. De här dagarna har vi myst, kämpat, hoppats och påbörjat en relation som tog slut alldeles för fort. Hon fick prova på flocklivet tillsammans med de stora tjejerna och följde sin mamma troget och starkt. Nu skuttar hon på gröna ängar tillsammans med sin pappa Giles och sina två syskon. All kärlek.

/ Emma

_Charlie
1

Jag beklagar. :( Jag vet hur oerhört svårt det är att få ungar som varken får mammaomskötsel eller mjölk öht att överleva. Näst intill omöjligt. I min kull klarade jag en av fem. En somnade in på vägen ut, och tre under första veckan. Jag håller mina tummar så stenhårt och hoppas att lilla Epoque blir er alldeles egna solskenshistoria. ♥

mallsan
1

Fy vad tråkigt :( Me som Charlie skrev så är det jättesvårt när mamman inte kan hjälpa. Hoppas verkligen att allt går vägen för Mississippi och Epoque nu <3

emmaaslund
3

**Dag 6
**Och här tog resan slut. Epoque somnade in imorse, ett dygn efter sin syster. Jag orkar inte tänka klart just nu eller försöka spekulera, jag bara gråter massa i omgångar.

Sorgen blir en kombination av så många olika saker.. Planerandet sen i höstas, förhoppningarna, förväntningarna, väntan, lyckan vid förlossningen och nu sorgen över hur fort det rycktes ifrån oss. Mamma Mississippi mår bra och det är självklart en stor seger i sig med tanke på hur dålig hon var. Men vi sörjer ändå hennes döttrar något otroligt.. Det finns inget kvar av vad som varit, ingen bebis överlevde och kvar finns M, som nu är avelspensionär.

Aa.. Det är fruktansvärt. Vi återkommer mer i tråden om vad och hur vi tänker om allt, men just nu måste vi sörja - det är så otroligt viktigt att få göra det ordentligt.

Så mycket kärlek, så lite tid..

/ Emma

[Mintassen]
0

Synd att ungarna dog o stora kramar från mig och Tassen till dej plus mamman

strindberg07
0

Styrkekramar och tankar till er!! ❤️ Hälsningar från mej och sju små marsvin här hemma; TeQuila, Molly, Saffran, mammamarsvin Clara och bebismarsvinen Crazy, Jack och Rocky! 

Hoppas att allt går bra med Mississippi nu! 🌺

Buspejfli
0

Usch vad tråkigt att höra att det inte gick vägen för ungarna, jag hoppas att allt kommer gå bättre i framtiden och att ni slipper vara med om det igen! 😕❤️

osok
0

Åh vad tråkigt att läsa! Så oerhört söta små ungar. 😕

MrsGoldfire
0

Så otroligt sorgligt! Kampen var lång och full av kärlek.❤️

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn