Antal marsvin?
Hejsan alla,
Hur många marsvin tycker ni skulle ha plats i en Billy hylla från Ikea (200x80 cm)? Har länge drömt om att ha en liten flock/grupp marsvinshonor (3-4 stycken). Tycker ni det blir för trångt med 4 honor i en bokhyllebur?
/ Sofia
Fyra honor kan absolut bo tillsammans på den ytan :) Jag skulle nog ha max fem vuxna honor på 200x80 cm.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Om innemåtten är 200x80 så hade jag haft max 4 st där i. Tänker på att de ska ha varsitt gömställe mm, så bra med gott om yta 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Absolut inte trångt och om de trivs bra ihop och är en harmonisk flock så kan du med gott samvete ha fem stycken också.
Jag har tre burar med de måtten, i två går det hanpar och i den tredje 4-5 honor. Funkar utmärkt. :)
Vad roligt att höra. Jag har saknat att ha marsvin sedan mina 4 pojkar gick bort för ca 3 år sedan. Tyvärr blir det ett tag tills det blir aktuellt för mig att skaffa nya eftersom jag inte har det utrymme som krävs. Har planer att flytta efter ca 1,5 år så jag får vänta tills dess. Jag har redan börjat planera lite och tittat på uppfödare m.m (1,5 år går ju fort :) ). Jag har nu kommit fram till att jag skall lägga ihop en stor billyhylla och en mindre så att de bildar ett L ( om utrymme finns i den nya bostaden kanske det får bli två stora billyhyllor som jag sätter ihop till ett L). Tänkte försöka hitta 4-5 små flickor som skulle komma bra överrens.