Hur får jag henne rumsren?
Jag har just köpt "toalett" till mitt marsvin som är 2 år. Men hur ska jag få henne att använda toaletten?
Brukar hon få springa ute på golvet mycket så ha en låda ute, tex en kattlåda el. liknande. Sätt den längs med en vägg eller i nått tryggt hörn i rummet. När du tar ut marsvinet börja alltid med att sätta henne i lådan. Rör henne helst inte när hon är där, lådan ska va en lugn trygg plats, och jag tror att det kommer bli där hon kommer att kissa och bajsa. Skulle du märka att hon kissar nån annanstans så flytta lådan dit och placera henne i lådan.
Jag tror det är svårt att få marsvinet helt rumsrent i buren, bajsar kan dom ofta göra lite överallt, men kissa på lådan brukar funka. Sätt toaletten i det hörn som marsvinet ofta kissar i och hon kommer nog kissa i lådan i stället.
Jag har en kattlåda i min ena bur, den e ganska stor. Där har dom även höet, så dom är ofta där, så det är även där de oftast, bajsar och kissar.
Hoppas det funkar, det kanske kan vara svårt nu när hon e vuxen, mina va små när jag började med låda.
Kan vara som Natalie742 säger, svårt att få henne rumsren nu när hon redan blivit vuxen. Men ge inte upp för det, inget är omöjligt!

Okej. :D Tack för hjälpen! :)
#3 Skriv gärna om hur det går för dig med att få marsvinet rumsrent.

Självklart :)
Nejdå, det är inte svårare när de är vuxna vad jag vet. Marsvinsungar kissar mer dessutom.
När jag skulle få Calypso rumsren gjorde jag som beskrivning på denna länk. (Klicka på Rumsren i menyn) Det gick jättebra!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag har lyckats få henne nästan helt rumsren :D Hon kissar alltid i lådan och oftast bajsar hon också i den.. Men ibland bajsar hon lite var stans ;P
Grattis :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vad bra :-) Grattis

Tack :) Och tack för hjälpen! :)

hur tidigt kan man börja lära dom?