Para gamla marsvin?
Hej! Jag har två marsvins honor på 2,5 år. Min kompis har två marsvins hanar som är 1år. Ingen av dem har parats förut men jag undrar om det skulle vara möjligt att para en av mina och en av hennes marsvin? Jag är jätte tacksam för svar!
Det viktiga är åldern på honorna och jag tycker det låter för gammalt för första parningen, framförallt om man inte har erfarenhet av avel innan.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Det är för gammalt. Ni riskerar både honornas och ungarnas liv om ni parar dom nu. En lämplig ålder för en första kull är runt 7 månader. Efter det börjar bäckenet stelna och hon kanske inte får ut ungarna, vilket är livshotande.
I have no sympathy for people without empathy
Jaha, det vore synd om hon dör. Tack för det snabba svaret!
#2 Det där är en myt. Bäckenet stelnar inte, det blir dock mindre elastiskt med tiden. Den perfekta tiden att para brukar vara någon gång mellan 7-15 månader.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#4 Det är en bra beskrivning på vad som händer. Mindre elastisk = stelare. Skriver man mindre elastisk så lär folk ta det som något inte alltför allvarligt och para ändå! Det gäller att vara klar med konsekvenserna och att bäckenet stelnar så att mamman får svårt att få ut ungarna tycker jag är en tillräcklig varning för att även någon mindre kunnig (inte riktat till någon här =) ska förstå att det faktist är farligt att para ett äldre marsvin och inte "testa för att se hur det går".
#5 Nja jag håller inte med om att det är bra beskrivning. Det är en felaktig förklaring. Du kanske tycker det är en bra beskrivning för att avråda någon från avel, men tänk den som har en 1½ års gammal hona som blivit tjuvparad och läser att bäckenet stelnar. Hen lär få panik, tro att honan ska dö osv, trots att det inte är säkert att det är så illa.
Det är en myt som aldrig dör, och ju fler som upprepar den ju värre blir det. Anledningen till att jag avskyr myten är för att den får personer att para sina marsvin påtok för tidigt. Dessutom skriver du att det är lämpligt att FÅ första kullen vid 7 månader, det innebär att man ska para marsvinet vid fem månaders ålder. Det är enligt de flesta på tok för tidigt. Svenska marsvinsföreningen t.e x har sju månader som minimiålder på honan vid födsel för att kunna regga ungarna.
Sen håller jag med om att man bör vara påläst, men det är ju otroligt svårt att bli det om man får fel fakta. Det handlar om betydligt mer än ålder. Det har att göra med hull, temperament, linjer osv.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#6 Nej, jag skrev att 7 månader är lämpligt FÖR en första kull. Sen kan jag tycka att jag kunde varit tydligare, för jag menade inte att hon skulle FÅ sin första kull vid 7 månader utan mer att hon är mogen för parning.
Sen kan det ju diskuteras ifall man borde avla om man inte är påläst nog att veta vilken ålder som är lämplig samt olämplig.
Men jag håller med dig om att det kanske inte är bra att säga att bäckenet stelnar eftersom att det inte är ordagrant korrekt, men jag tror ändå att dom flesta förstår vart man vill komma även om man inte använder det latinska korrekta syndromet för det, ja du förstår nog vad jag menar.
Självklart handlar det om mer än åldern, har aldrig sagt något annat. Men i det här fallet så utgick vi endast ifrån åldern eftersom att det var det som var det uppenbara i TS första inlägg. Det behövdes liksom inte mer eftersom att vi redan där såg att det inte är lämpligt med en parning =)
#7 Lämpligt att para vid 7-8 månaders ålder vid första gången, inte få kull, i min mening. Sedan beror det på honan, hur pass hon vuxit till sig, hur mycket hon väger (minst 800 gram är bra riktlinje), vissa kräver högre ålder
TS: Dina honor är för gamla för att paras första gången samt att risken hade varit stor att din kompis två hanar inte hade kunnat bo ihop sen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Ja, det var ju så jag skrev fast med andra ord?……
#9 Jag tolkade det som du skrev att marsvinet skulle få kullen vid 7 månaders ålder, när jag läste det du skrev högre upp. Missuppfattning av alltid du skrivit i så fall från min sida.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Jag förstår att du gjorde det för jag skrev "för en första kull". Jag uttryckte mig väldigt otydligt ;)