Aktivera marsvin
Hejsan. Jag har två marsvin, ca 1 år gammla. Mitt problem är att jag har svårt att hitta tid åt dom, jag går i högstadiet och har fullt upp+ att jag har två kaniner också. Ett av dom har börjat blivit riktigt fet, och nu på vintern har dom knappt varit utanför buren- dels för att dom är så lata och alltid springer tillbaka till buren när man tar ut dom, och dels för att jag inte har haft tid. Vad är era bästa tips på att aktivera era marsvin? Finns det något man kan inreda buren med som är aktiverande? Hur gör ni tid för era djur och hur ofta har ni dom ute? Tacksam för svar!
tipsar om en stor bur, mycket inredning med t ex tunnlar och att ofta ändra på inredning, när du ger dem mat, sprid ut maten så de får leta efter den. vet ej vad du ger dem för mat men inget kraftfoder och grönsaker med så lite socker som möjligt, inga morötter för att få ned dem i vikt:)
Först och främst är dom inte lata när dom springer tillbaka till buren, dom är rädda. Vad ger du för foder? Hur ofta/fri tillgång? Ta toarullar, och vik in ena änden och lägg sen in grönsaker. Vik sedan in den andra änden, och gör några sådana. Du kan lägga dom var som helst, i buren, på husen, hänga dom i snören i burgallret. Släng massa grönsaker över hela buren, gräv gärna ner några i bottenströet. Gör lite tunnlar, laburinter, osv! Bara fantasin sätter gränser! Du kan även ta in lite grenar (obesprutade såklart) från björk eller fruktträd, brukar uppskattas.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Köp en lång katt-tunnel eller liknande där de kan springa ut o in i och bygg en hinderbana på golvet med mat utspritt.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Om du inte har den tiden o lusten för dina marsvin längre så kanske en annan person kan ha tiden och lusten för dom? :)
Rannsaka dig o din livssituation o tänk på ifall inte marsvin och/eller kaniner kan ha det mer givande hos någon annan.
Att bara sitta i buren o äta o bli fet är inget liv för ett marsvin eller kanin.
Lycka till!
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
2 Bra tips :)