Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3377 ggr
lisora
0

slut på hö!

var helt 100 på att det stod en till påse i garaget men icke sa nicke… nu är höet nästan helt slut och jag har möjlighet att skaffa nytt först måndagkväll då det är först då de har öppet…

vad göra? är det någon panik eller klarar det sig ca 2 dagar utan? ska jag samla in gräs och ge istället? tycker synd om dem då de alltid brukar få massa hö på kvällen och morgonen men nu får de nästan inget alls :(

emmaaslund
1

Två dagar utan hö är för länge. När det blir såhär är det bättre att köpa på mataffären (de brukar ha småpåsar) om man inte kan ta sig till en djuraffär eller bonde. Eller vart du köper ditt hö. Gräs funkar ju det med såklart, men tvivlar på att det finns den mängd de behöver att plocka ute just nu :/

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Egycsaj15
1

2dagar borde inte vara nåt problem:)

Egycsaj15
0

Ge tillräckligt med annat mat så blir de inga problem

emmaaslund
18

#2 Men… Va? Höet är det absolut viktigaste i ett marsvins kost. Marsvin äter hö i stort sett dygnet runt. Om marsvin inte äter hö stannar magen och tarmsystemet av och marsvinet dör.

/ Emma

lisora
0

Värt att tillägga är att det finns lite hö kvar så de kommer ju inte bli HELT utan, men inte alls så mycket som jag skulle vilja ge dem, och mest de här "bottenhöet" som är väldigt små strån som liksom faller till botten i påsen. 

Ska nog i och för sig till stallet imorgon så skulle ju kunna ta med en liten påse hö därifrån, men det är ju lite grövre än ängshöet

emmaaslund
5

#5 Ta med hö från stallet, det låter ju som en simpel och bra lösning :)

/ Emma

lisora
4

#6 får bli så, tänkte inte på det när jag startade tråden 0:)

lisora
0

aahh okej nu har de inget hö i stallet utan endast hösilage, men har för mig att det är för starkt för deras magar? eller var det ensilage?

Fridaaaa
0

#8 Jag har gett det vid kris fast det har varit mer åt höhållet, alltså lite torrare, men blandade ut med det andra för säkerhets skull, och det gick bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lisora
0

#8 hmm okej jag får kika hur det ser ut, har läst att det kan finnas någon slags bakterie i det? men kanske har fel.

annars så kunde det eventuellt finnas lite spillhö så får väl samla på mig så mycket det går!

mammagrön
1

Det går bra att ge hösillage! 

Jag tror du tänker på Botulinum. Risken är mikroskopisk.

Sammetskatt
0

#4 Nej, det är inte sant! Det finns många marsvin med okunniga ägare, främst i andra länder och de kan leva många år utan att äta hö eller gräs någonsin. Marsvin är mycket tåligare än man kan tro. Så de klarar sig lätt 2 dagar utan hö så länge de får grönsaker och exempelvis pellets MEN det bästa är ju att undvika det såklart!

lisora
0

De fick vanligt hö från stallet och har nu köpt hö så problem solved!

Däremot är det alltid intressant att läsa om folks uppfattningar om hur viktigt hö är.. Hur länge skulle ett marsvin klara sig utan hö? Alltså innan djuret dör?

[Emma--]
3

Det kan ju också vara skillnad på att klara sig utan hö och må bra utan hö. 

Tror också att om ett marsvin är van vid mycket hö, så kan nog omställningen göra så att magen i värsta fall stannar av. 
Att plötsligt ändra sin kost brukar inte vara bra för något djur.

[erikam]
3

Som sagt, problemet är ju löst men eftersom TS ger tillåtelse att fortsätta på ämnet tänker jag göra det. 

En hona jag hade slutade äta hö när hon fick en förkylning och det tog inte många timmar innan magen stannade och hon började få diarré. Jag började stödmata/tvångsmata henne men lyckades tyvärr inte rädda henne. Jag vet av egen erfarenhet att hö ÄR det viktigaste i marsvinets kost, hö är ju ändå 80 % av födan. Har under min relativt korta tid som marsvinsägare fått bevittna allt för många grisar som slutar äta hö… de klarar sig inte alls länge om man inte rycker in. 

Marsvin är tåliga… ja, eller jag skulle nog säga nej. Kanske är det individuellt hur länge de klarar sig utan… vad vet jag. Men jag håller verkligen inte med om att man kan säga att det som Emma skriver inte är sant.

godisgrisen
8

Det är asbsolut livsfarligt för marsvin att inte få sitt dagliga hö det är ingen tvekan om det. Ingenting är så viktigt för dem att äta som hö, På sommaren då det finns gott om gräs kan man byta ut en del av höet mot färskt gräs men nu den här årstiden är det absolut livsfarligt att inte ge hö även några få dygn. TS hade absolut rätt i sin oro och skönt att du löste höproblemet. Personligen skulle jag inte våga låta bli att servera hö till mina marsvin ett enda dygn. Jag vet inte hur de reagerar på det för jag har aldrig provat men jag vet att marsvin dött på väldigt kort tid om de blivit hölösa.

Generellt tror jag att många marsvin får för dåligt eller/och för lite hö. Det ensamt tror jag är den största hälsofaran för marsvin. Det är ingen tvekan om att ett hölöst liv är ett förkortat marsvinsliv. Höbrist ger problem med magen eftersom marsvin måste äta fibrer för att magen överhuvudtaget ska fungera. Det ger även tandproblem vilket är väldigt ovanligt på marsvin som äter ordentligt med hö dagligen som slipar tänderna.

Att påstå att marsvin kan vara utan hö ett par dygn tycker jag inte kan stå oemotsagt då det kan helt enkelt kan döda ett marsvin. 

Marsvin ska ALLTID ha fri tillgång på friskt bra hö.

Svarttusch
3

Jag håller med Erika och Godisgrisen. Hö är inget som man kan låta bli ett par dagar. Nu krävs det väl många dagar med lite hö eller inget alls innan man får tandproblem, men att magen stannar av är otroligt farligt. Det är därför många inte vill operera sina marsvin t. ex, för att det kan bli svårt för magen att komma igång igen. Även om det vore sant att marsvin klarar sig utan hö ett par dagar är det inget man skriver på ett öppet forum som många läser, för då kanske någon litar blint på det och ger hö bara var tredje dag?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Emma--]
0

Ja aldrig att man ska chansa när det gäller hö! Det är ju även lag på fri tillgång till hö/gräs.

Sammetskatt
0

Ja ingen tvekan om att marsvin SKA ha hö varje dag, ombytet av mat kan säkert påverka det vet jag inte, men det är ju troligt. Däremot tror jag att marsvin som slutar äta hö och blir dåliga i magen och sedan dör inom kort tid har något annat problem i grunden, de har ju slutat äta i första hand så då är de ju sjuka. Däremot skulle många marsvin dö snabbt om det krävdes fri tillgång dagligen för att de skulle överleva, detta med tanke på alla okunniga ägare som finns. Tragiskt, men ändå otroligt är ändå att marsvin KAN klara sig utan hö/gräs alls i kosten under flera år MEN dessa marsvin mår antagligen inte bra och dör säkert i unga åldrar av sjukdomar…men att de klarar sig så pass länge är ju jättekonstigt! Kanske kan det vara så att ett marsvin som aldrig får hö liksom vänjer sig och kan leva så och ett marsvin som tidigare fått hö dagligen och sedan inte får det inte överlever… Funderar rent teoretiskt såklart, mina marsvin får SJÄLVKLART hö VARJE dag, det är alla marsvins rättigheter! Mysgrisar ska endast ha det bästa! ;)

Svarttusch
0

#19 Men det är nog viss skillnad på marsvin som är vana att få hö varje dag och sen inte får på ett par dagar och på marsvin som aldrig får hö.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Sammetskatt
0

#20 Det var ju det jag skrev :)