Snart marsvinsägare - funderingar/frågor
Hej allihopa! Detta är mitt första inlägg här :) Jag ska snart bli marsvinsägare, väntar spänt på att bebisarna ska bli fem veckor (de blir två veckor på onsdag)! Jag har läst en massa om marsvin men har några funderingar kvar! Jag har redan köpt en bur som jag hoppas att grisarna kommer att trivas i och jag undrar om ni tror att jag hade kunnat ha en "myshörna" med fleece i bottnen i den lilla avskilda delen eller tror ni att de skulle bajsa där? Två matfrågor: -Vad äter era marsvin för pellets? Något ni kan rekommendera? -Vad har ni för bas till era marsvin när det kommer till grönsaker? Och ungefär hur mycket ger ni era? Släng in lite andra tips om ni har några! :)
1. Jag rekommenderar Oxbow, selective eller JR farm om man vill ge pellets. Jag ger främst havregryn och havekross till mina. De får pellets bara ibland.
2. Har ingen basgrönsak direkt men varierar mellan: blomkål, vitkål, spetskål, broccoli, paprika, persilja främst. Sedan morot, gurka, majs till exempel som godis någn gång/vecka. Likadant med frukt = godis.
Ger med ögonmått, så väger inte eller så.
Marsvin bajsar i regel lite överrallt så risken är stor att de bajsar på fleecen ja. Mina bajsar jämt i sina myssaker.
Tips är svårt att ge, beroende på vad du har för kunskaper sedan tidigare?
Ingen saltsten eller mineralsten till dem.
Minst 1 gömställe/marsvin
Fri tillgång till bra hö
Lycka till!
Kan tipsa om humlansmarsvin.se och svenskamarsvinsforeningen.se, de skriver bra fakta och så. Även artiklarna här.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina marsvin får http://www.granngarden.se/product/carrier-kanin-marsvin-10-kg som jag blev rekommenderad av uppfödaren, och dom älskar det! Ger ungefär en halv näve om dagen.
Dom brukar mest få blomkål, och det är så enkelt som att det är det dom tycker är absolut godast(+ att det är bra med näring och vitaminer). Men även morötter och lite godis som gurka och sånt får dom med 🙂
Och självklart fri tillgång till superfint hö! Både för gömställen och mat😉
Hoppas det hjälpte :)
Och jag säger motsatsen om Carrier som #3 länkade till. Finns de som trivs bra med det, andra inte. Har inte testat det på de marsvin jag har just nu (mer än Lotus), men de jag hade när jag testade det åt det men det hjälpte ingenting för hullet och så, tvärtom, de fick sämre hull när de åt det och så.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det här med kraftfoder är en rolig historia :P Alla marsvin är olika, man ger dessutom olika bra hö (även om alla strävar efter det bästa höet så är det inte alla som har mölighet till att få tag i det) så inget kraftfoder passar alla. Jag skulle fråga den du köper marsvinen av vad hen gett dem. Och sen testa det ett tag och se om du blir nöjd. Sen kan du testa annat :) För det är mycket som styr hur mycket de behöver, blandannat är det genetiskt så om uppfödaren du köper av känner sina linjer bra så vet hen nog vad du kan testa :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Våra herrar fick med sig någon kornblandning av uppfödaren men det får dom som godis mest, sen får våra killar lite olika beroende på vad vi köper hem. Vitkål och morötter är nog det som oftast finns hemma :-)
Jag hade köpt en säck med pellets från Granngården som mina åt glatt av. Sen efter ett veterinärbesök fick jag ett häfte med rekommendationer från Roslagstull, där de är experter på exotiska djur, där jag läste om innehållet och då var det för hög halt av kalk/mineralämnen-något som kan leda till urinsten.
Då sålde jag säcken till en med kanin istället och nu får de havregryn ibland.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Tack för alla fina svar! Det här med matsorter är verkligen en djungel!