Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1530 ggr
[Emma--]
11

Elaka kommentarer om marsvin

Ibland blir jag bara less på människor.

Jag är redan van sen innan då jag haft råttor och då var det då och då folk som kommenterade elakt om "skadedjuren". 

Igår la min mamma upp bilder på alla mina marsvin på FB, och jag räknade med att vissa skulle reagera på skinnyn men direkt var någon framme och kommenterade om att det finns fina råttfällor att köpa. 

Nu orkar jag inte bry mig längre, och jag vet att den personen lätt säger såna saker så är inte så förvånad heller.
(Tyvärr var det 3-4 till som gillade eller skrev nån egen dum kommentar)

Men jag kommer aldrig förstå varför många har så lätt att säga elaka saker om andras husdjur och främst när det är smådjur. 
Som syrran skrev, man ser aldrig någon skämta om att döda hundar. 

Varför ska jag som marsvinägare finna det roligt att folk skämtar om sätt att ta död på dom?

Eller finna det roligt när folk säger att dom är fula?

lollynonna
1

håller med fullt ut.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Sjöstjärna
4

Varför fortsätta vara vän med människor som är så respektlösa? Bara att klicka bort dem från FB så slipper du deras kommentarer i fortsättning.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

VildaVittra
0

Varför tolka någons skämt så negativt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2

#2 Redan tagit bort dom två som jag hade som vänner. Dom andra är bara vänner med min mor på FB.

[Emma--]
11

#3 Skämt om att döda är inte positivt. Inte ens säker att han skämtar.

Mirinda
12

#3 Du kanske är väldigt hårdhudad och eventuellt skulle kunna svara med samma mynt. Jag tycker att det är både okänsligt och taskigt att skriva så till en djurägare. Varför inte hitta på ett mer positivt sätt att skämta för att bli gillad på FB? Om sånt nu är så himla viktigt.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Evelina!
2

Håller med. Har kaniner och folk tycker att jag ska göra gryta på dem istället för att hoppa med dem. Förstår inte folk att de här små liven är MINA BÄSTA VÄNNER och att det känns oerhört onödigt och kränkande att häva ur sig sådana kommentarer. Men lyckligtvis har jag människor runt mig som förstår hur mycket mina kaniner betyder för mig och jag väljer hellre att lyssna på dem.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Emma--]
2

Onödigt är helt klart rätt ord. Har man inget positivt att säga så kan man hellre låta bli. 🙂

Det är en annan sak när jag och mina vänner skämtar tillsammans. Men då känner man varann, vet att man skämtar och man lär sig gränserna vad som är ok.  Även om vi inte direkt skämtar om sånt.

VildaVittra
0

#6 Jag tycker att man ska utgå ifrån att det var ett skämt, istället för att försöka tolka precis allt negativt. Det är inte en fråga om att vara hårdhudad, utan att logiskt utgå ifrån det mest troliga scenariot.

Undrar man kan man ju fråga personen om avsikten, istället för att överreagera genom att spärra den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svado
7

Så är det för mig med i min livssituation. 

ALLA i stort sett runt omkring mig höjer på ögonbrynen o typ "dömer mig" för att jag valde att skaffa marsvin och kaniner. 

"Men vad ska du med dom till??!" och typ "Passar bra i grytan på jul" o sådana liknande kommentarer.

Jag är så förbaskat trött på att jag som individ ska behöva stå till svars inför andra okunniga dumma människor som tror sig ha rätten att tala om för mig vad jag bör o inte bör göra.

Jag menar, om jag väljer att skaffa 100 marsvin så ska väl ingen enda människa ha rätt att komma o säga till mig "men vad ska du med så många till o bla bla bla" Det har ingen annan någon rätt o lägga sig i!

Så länge man sköter sina djur och tar hand  om de själv, inte så att det drabbar någon annan ska väl folk ge fullständigt fanken i vad o hur man gör med sina djur.

Jag är fullt ut på din sida, jag är också en sån som är så otroligt less på att behöva ta elaka skämt och försvara mig varför jag överhuvudtaget har djur.

Stor tröst/förståelsekram från mig!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Ellociraptor
10

#9 Fast skitsamma om det är ett skämt eller inte, det är ju för det första fett tråkigt så jag tycker att alla har rätt att unfrienda människor utan humor. För det andra så kanske det var kul första gången, men faaaaaaan vad man tröttnar när människor drar samma skämt gång på gång. Det är därför jag, t ex, inte skrattar mig fördärvad varje gång jag får höra "Ellen i fjällen blev på smälen", eller varför korta människor inte gråter av skratt när de blir kallade dvärgar. För det tredje så spelar ju avsikten ingen roll, det är ju fett respektöst att "skämta" om att döda husdjur. De allra flesta som har husdjur bryr sig väldigt mycket om dem, och då är skämt om deras död inte roliga eller uppskattade.

jossanElsa♥
1

Håller med dej

Min blogg www.petsandmakeup.blogg.se kolla gärna in den 😉

[Emma--]
2

#9 Men även om det är skämt så är det ganska smaklöst och respektlöst att skämta om att någons husdjur/familjemedlemmar ska dödas. 

Inte första gången den här personen säger något elakt om mina djur. 

Dessutom så sa min syster ifrån, och då ger personen bara ytterligare en kommentar om att en råttfälla är för liten och att det krävs en större.

Respektlöst helt enkelt.

#10 Jo visst blir man less efter ett tag. 

Håller med dig! Det är också samma kommentarer oftast känns det som. Skämt som att dom passar som mat, att dom bara allmänt ska dödas, eller fråga varför man ska ha så många djur m.m

#11 Kan hålla med om att avsikten inte egentligen spelar någon roll för det är som du säger inte så uppskattat när folk skämtar om just det.

Svado
8

Man kanske inte ska tolka allt som elakt, men man ska inte behöva ha hela ansvaret själv på den här punkten.

Man ska inte behöva ta skit från andra bara för att "andra inte kan veta att du får höra samma trista skämt tio gånger" det ligger lika mycket ansvar på andra människor att använda deras huvud till något mer utöver att ha mössan på, dvs tänka efter och inse att den där super snilleblixtkommentaren som man tänker dra, dvs en jättesuperskojjig kommentar om att man ska slänga upp kaninen på julbordet, kanske man INTE borde säga för att man kanske någonstans kan inse att personen i fråga 1; inte skulle tycka att det var roligt, och 2; förmodligen redan hört samma "skämt" förut.

Litegrann så där som när man är överviktig och folk runt omkring en tror att man aldrig någonsin hört talas om bantning och att man inte ska äta godis utan tror att det är första gången man någonsin hör att socker är farligt varje gång de ska berätta det för en.

Linnea Adler

Mirinda
7

Vad skönt att höra att majoriteten här är överens.🙂 Själv är jag inte ens med på Facebook och det låter inte som om jag har missat något.

#9 Jag skulle aldrig i livet spilla energi på att fråga vad en person som skrev att mina husdjur borde dödas har för avsikt. Det är väl uppenbart att den varken vill husdjuret eller ägaren något gott. (Det skulle dessutom vara vad man brukar kalla "att mata trollen"). De enda som kan tycka att såna "skämt" är roliga är folk av samma sort. Om de nu har sån humor kan de väl skämta sinsemellan och ge tusan i att tracka andra som kan må riktigt dåligt av det.

Att blocka personer som beter sig så är definitivt inte att överreagera. Skulle det ha hänt här på MiF så hade det stormat rejält i tråden och vi Medarbetare hade troligtvis fått en hel del att göra.

VildaVittra
0

#11 Humorlöst är när man inte förstår att andra har andra typer av humor.

#15 Inte vill dom något gott? Nu drar du väl ändå i lite väl höga växlar?

Ellociraptor
5

LOL, saknar hellre humor än tycker att "ditt husdjur ska dö" är roligt, om jag ska vara ärlig. Ens om det hade kunnat göras till ett roligt skämt måste man väl vara empatisk nog att fatta att ett sånt "skämt" är galet opassande, om man inte råkar ha det som en bisarrt internskämt med ägaren (vilket ju obviously inte är fallet här).

Svarttusch
2

Det finns ju också olika grader av vad man kan bli arg över. Skämt om att husdjuren passar på julbordet eller i råttfällor tycker jag är extremt. Ska man skämta om sånt bör man känna personen bra från början och veta att det skämtet "går hem". Däremot alla frågor om varför man har massa hamstrar osv är inget jag blir upprörd över. Jag informerar då bara om att jag inte har en enda hamster utan marsvin. 

Men visst kan man, istället för att ta bort personer som säger så kan man istället säga: "Jag uppskattar inte dina skämt, vänligen sluta". Har personen minsta respekt för en som person slutar hen då. Det kan ju vara så att personen tror att ni uppskattar den typen av humor.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Mirinda
8

I den bästa av världar så skulle man kunna fråga om avsikten med en kommentar om att ens husdjur ska dödas/passar på matbordet/att det behövs större råttfällor. I den bästa av världar skulle man få ett seriöst svar, nån sorts ursäkt rent av, eller åtminstone slippa fler taskiga kommentarer. Men nu pratar vi ju om Internet och det är inte den bästa av världar.

Här på iFokus förekommer rätt så ofta diskussioner om vad man ska göra i TS situation. Jag har lärt mig en hel del av de diskussionerna. Min något godtrogna inställning om att det går att resonera med alla funkar här på MiF. Men där ute i den stora cybervärlden är det betydligt tuffare. Det har jag tagit till mig då yngre och mer garvade internetchattare berättat. Jag har inte FB. Men jag är med på Twitter och där delas det också ut en och annan känga.

Att ge sig in i en diskussion med människor som vill driva med en när man är upprörd och sårad ger bara den som skrivit dumheterna vatten på hans/hennes kvarn. Då får man så gott som garanterat mer av samma vara. Visst kan man börja med att, på ett sansat sätt, markera att man inte uppskattar "skämtet". Men hjälper inte det så har man väl inget annat val än att ta bort den personens möjlighet att skriva till en.

Jag tycker inte alls att man ska behöva tåla mer för att man är på Internet, som en del hävdar; "Det är ju bara Internet." Ord sårar lika mycket vare sig det är IRL eller på nätet. Skillnaden är att den som kläckt ur sig något otrevligt på nätet inte behöver se den de ger sig på i ögonen.

[Emma--]
2

#16 Man har ju bara en annan typ av humor. 

Kan ju säga att i min situation så tar jag inte bort första som kommenterar så, och hur smaklöst jag än tycker skämten är så kommer jag inte direkt bli arg. 

Men less kan man bli ibland och vilja skriva av sig 😉Och när någon inte respekterar att man inte tycker om den sortens skämt (eller om dom menar allvar) så kan det vara lättare att helt enkelt ta bort från sin vännerlista så dom inte kan kommentera.

Och jag kommer aldrig förstå varför många så lätt skämtar om att smådjuren borde dödas, användas till mat m.m

#18 Jo vissa kanske inte tänker sig för och kan förhoppningsvis börja respektera det, men tyvärr så finns det dom som helt enkelt inte kan låta bli. Men man kan alltid ge dom en chans och berätta när det är något skämt man inte uppskattar 🙂

Svarttusch
0

Självklart skulle jag också ta illa upp av kommentaren! Men jag har också kompisar som har riktigt udda humor som kan skämta om allt som jag aldrig skulle kunna skämta om. Då får man säga ifrån eller ignorera.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Emma--]
0

#21 Jo jag har också nån kompis som ibland kan säga sånt.

Det kanske låter konstigt att jag tycker att det är lättare att ta sånt från en kompis som jag är van skämtar så för att jag vet att det är skämt osv. Det är inte så att jag tycker det är roligt, men det blir något helt annat av någon anledning än när någon ytligt bekant slänger ur sig något sånt.

jossan...
2

Man bör inte ta sånt seriöst och dessutom känner jag folk som inte alls har något emot marsvin som skriver sånt. Det händer mig hela tiden och vem bryr sig? Ta inte illa upp för små saker, Man blir bara olycklig då. Dessutom så gör de ju inget elakt mot djuren egentligen för dom förstår ju inte. Dessutom får dom tycka vad dom vill, vi kan ju inte tvinga dem att ha rätt;)

Gud vad bra jag stavar…

[Emma--]
1

#23 Ofta är det nog inte seriöst, även om jag träffat en hel del som faktiskt är seriösa och verkligen avskyr smådjur och även en som avskyr katter. 

För mig handlar det mer om att jag bara blir less. Jag orkar inte ta åt mig så att jag går och mår dåligt över det, utan jag blir bara less och irriterad för stunden. 
Och som jag skrev högre upp, om vänner till mig skämtar blir det en annan sak, för då känner man varann och vet var gränsen går. 

Djuren förstår inte, men det är jag som bryr mig om mina djur som får sitta och lyssna på det.

Alla får tycka vad dom vill, men man bör inte säga exakt vad man tycker alla gånger. 🙂

Och som i det här fallet, min syster sa ifrån och personen sa bara ännu en lika elak kommentar. Då respekterade han inte att det inte var ett uppskattat eller roligt skämt (om det ens var ett skämt)

Mirinda
5

#23 Folk får kalla mig gammaldags eller vad de vill. Men jag kommer inte att ändra mig på vissa punkter. Om man skämtar med någon ska den vara införstådd med att det är ett skämt och att man inte menar något illa. Det är inte alls konstigt att du kan ta den där typen av skämt från personer du känner. De vet ju som sagt också var gränsen går och kan be om ursäkt ifall det blir fel. Och du har helt rätt; man måste inte jämt basunera ut allt man tycker och tänker. Dessutom kan man välja sina ord.

Ett lyckat skämt kan den som skämtas med också skratta åt. Man ska inte behöva låtsas som om det inte gör något om det är jobbigt. Men jag tror att risken finns att en del gör det.

Det är som om det både på nätet och på många skolor blivit någon sorts inflation i vad orden är värda och vad som är deras egentliga betydelse. Att säga grymma och nedsättande saker är inte OK bara för att man efteråt säger: "Jag skojade bara." Det är inte den som reagerar det är fel på. Det är "skämtaren" som antingen inte tänker sig för eller inte bryr sig. I allra värsta fall vill den verkligen såra.

mallsan
1

Håller med om att man inte ska skämta att döda något/någon, särskilt inte någons husdjur. Sådana saker kan ibland vara extremt sårande för man älskar ju sina djur.

Visst, personen menar säkert egentligen inget illa, men man ska alltid tänka två gånger innan man kommenterar på tex. Facebook.

farvendal
3

Skämt eller inte, det går inte att undgå att det är respektlöst att säga att någons kanin/marsvin passar på tallriken eller dylikt, när man inte ens känner kanin/marsvinsägaren i fråga väldigt bra! Dessutom är det lättare att ta åt sig av något som är skrivet i text. 

Jag har varit med om samma sak, folk kommenterar "mm kaninstek" på mina kaninbilder och att mina marsvin är råttor (=skadedjur).

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

emmaaslund
1

För ett tag sen skrevs det om sånt här på Råttor i Fokus och då skrev jag lite om vad jag tänker där. Jag klistrar in vad jag skrev:

"Jag möter liknande från många i min omgivning som tycker både det ena och det andra om mina marsvin. Folk är verkligen inte rädda för att säga vad de tycker och det har förvånat mig. Röda ögon är äckliga, 15 marsvin är en helt galen siffra, luktar det inte snuskigt? o.s.v.

Det absolut bästa sättet att bemöta personer som av någon anledning ogillar dina råttor, är att vara lite likgiltig inför deras ord och tycke. Inte spela, vara. När jag får kommentarer (och det får jag ganska ofta, trots att folk faktiskt har frågat mig om mina marsvin) brukar jag alltid bemöta dem med dessa ord och ett litet, vänligt leende: "Jag förstår att du inte förstår, men det är okej".

För andra människor behöver faktiskt inte förstå hur vi känner, och varför vi känner, som vi gör inför våra fyrbenta vänner. Och vi behöver inte förklara oss. Vi tar gärna diskussioner och berättar om djuren om någon är nyfiken såklart, men vi ska inte behöva ta taskiga kommentarer, illa menade skratt eller fnysningar. En viktig sak som jag lärt mig i livet är att det absolut sämsta sättet att nå fram till människor är genom att vara defensiv. Vi ska inte behöva ta elakheter, men vi vill inte heller förstärka "skojarnas" dömande attityder."

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

indra-bus
3

Är du ute o går med middagen min kanin. Ja har massor av råttfällor hemma.

Är de lika roligt om någon skriver. Har massor av stryp koppel hemma så  du kan hänga hunden så har du mat en hel vecka hund gryta är jätte gott de åt jag i Kina. 

Eller vad fult ditt barn är de har ju nästan inge hår. Är de kul?? "Bara humor"

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

wingren
8

Jag tycker de flesta barn är fula, inte skriver jag det till deras mammor eller pappor. Som flera ovanstående påpekat, har man inget snällt att säga behöver man inte säga något alls :)

lialibea
1

Förstår inte heller varför folk ska se så negativt på just smådjur. Hade någon skrivit så om något djur jag hade skulle jag bli hemskt ledsen.

Jag, som precis fyllt 16 år, ska om två veckor få hem mina två första marsvin och har redan fått några kommentar om jag inte är för gammal för att ha marsvin. Det gör mig ledsen att folk ser så negativt på just smådjur.

Mirinda
0

#31 Det där är bara ytterligare en förutfattad mening om marsvin. Jag har haft andra husdjur och jämför man så är inte marsvin de mest lättskötta. Nu är det förstås personligt vad man tycker, men själv tyckte jag att det var enklare med katten (och sambons akvariefiskar förstås).

Men, som andra tidigare varit inne på i tråden, är det en enorm skillnad på okunnighet och att medvetet driva med folk. Sen spelar det förstås in hur någon säger en sak.

Lycka till med dina nya marsvin!👍

[Emma--]
1

#28 Är nog smart att ha någon sån mening i huvudet som man kan använda sig av när någon kommenterar. 🙂

#29, #30 Ja precis, det hör ju till vanligt hyfs att inte säga såna saker. 😛

#31 Det är en otroligt vanlig fråga. Har aldrig förstått det där, varför skulle man någonsin bli för gammal?
Jag är 27 och har mina första marsvin. 😃

lialibea
0

#32 Tackar! Jo självklart är det skillnad på människor och människor 😃 Och jo, katter anser jag också vara ganska lättskötta - de är ju väldigt "egna" av sig. Och aldrig att någon skulle rynka på näsan för att man skaffar katt!

#33 Alla på denna sidan är nog för gamla, för enligt alla andra får man nog helst inte vara skrivkunnig😉

jossan...
0

Asså visst det är så onödigt och att folk över huvudtaget tror att det är kul, men asså egentligen så skadas ingen och djuren lider inte av det. Det är bara att säga till folk vad man tycker! Visst folk kan tycka att man överreagerar, men stör man sig på det så kan dom väl sluta… lixom säg att det är levande varelser dom snackar om… Jag bryr mig kanske inte men jag infomerar dem som säger det om hur störiga och omogna dem är

Gud vad bra jag stavar…

Svado
6

Jag personligen känner en viss gradvis ökande matthet inför hela situationen som uppstår runt oförstående korkade människor som bara av någon anledning MÅSTE få vräka ur sig hur onödigt det är med marsvin, kaniner, eller andra smådjur.

Jag har två kaniner och två marsvin och jag vet inte hur många gånger jag mer eller mindre får stå till svars för att jag har dom. 
Frågor som "Men vad ska du med kaniner/marsvin till??" eller som min sambos mormor klämde ur sig när jag berättade glad i hågen innan jag fick hem mina två marsvin "Men va?!? Men va i hela friden?" Och såg typ riktigt bestört ut.

Men köper man en hund är det ingen som ifrågasätter ens motiv, men köper man smådjur så anses man vara onödigt besvärlig och jobbig som har fräckheten att skaffa sig djur. 

Nej jag vet inte, jag bryr mig mindre om att folk skämtar om mina djur, det kan jag ta, det har jag fått lära mig, men just denna ständiga "men vad ska du med dom till?!?!" attityd som jag möter på och som får mig o känna mig som att jag måste försöka försvara mina val och såvidare, det gör mig jättetrött och väldigt ledsen mellan varven.

Det är inte alltid jätteroligt att ha djur när alla runt omkring en tycker att man är en galning som har smådjur. Och även om jag till 99% av tiden håller tyst o inte säger något så är sådana här trådar jättesköna för mig o läsa, för då inser jag att det inte är mig det är fel på, det är inte mina val det är fel på, det är alla ANDRA som det är fel på i just denna fråga.

Och för det ska ni alla ha stort tack, för ni gör att det känns bättre genom ert gnäll även för mig :)

Så gnäll på! Det tas tacksamt emot :)

Linnea Adler

[Emma--]
0

#34 Ja det verkar så. 😃

#35 Mm och respekterar dom det inte är det nog lika bra att ignorera för vissa tycker antagligen det är roligt att man just reagerar. 
Vissa älskar att provocera 😛

jossan...
0

#37 Aa jag vet men när samma person säger samma sak varje gång den kommer så Är det lite små irriterande:/

Gud vad bra jag stavar…

[Emma--]
0

#36 oj hade råkat missa din kommentar. Du är inte ensam. 🙂Många utgår nog från att dom inte själva vill ha smådjur och förstår därför inte meningen med att ha.

#38 Jo förstår vad du menar. 🙂