Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 7635 ggr
marsisen
2014-03-26 16:57
1

Sår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, när vi fick Chestii så hade hon som en rund ganska stor sårskorpa, vi lät det vara för vi trodde det vare tt bit märke ( polly och Chestii bråkade ganska mycket då) Nu har vi haft henne sedan början av februari. Och idag märkte vi att stora sårskorpan är kvar, men det var som en fettklump istället som var vit och satt väldigt löst så vi tog bort den, och ja det ser ut som ett hål vet ni vad det kan vara? Är det farligt? :,( Hon värkar ha ont där, hon vill inte att man ska röra vid såret eller runt om kring det.

animal power <3

emmaaslund
2014-03-26 19:16
1

Har ni tvättat såret ordentligt? Det luktar inte illa?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

marsisen
2014-03-27 06:44
1

#1 ska man bara tvätta med vatten då? 

ska kolla idag.

animal power <3

marsisen
2014-03-27 07:04
0

#1 själva såret luktar ganska illa. men lukten sprider sig inte så att själva hon luktar så. det är bara såret

animal power <3

[Forest]
2014-03-27 11:15
1

Sår som luktar är inte bra det är infekterat kan även vara svamp i såret, så  jag ger rådet att ta henne till veterinären för närmare koll.

emmaaslund
2014-03-27 11:41
0

#2 OM det är ett sår (jag ser inte riktigt hur det ser ut på bilden, faktiskt) och om det dessutom luktar så behöver ni tvätta rent det.

Köp Desivon och skölj och tvätta såret med. Använd kompresser eller bomullspads vid rengöringen och se till att du själv tvättat händerna noga innan. Tvätta 2 gånger om dagen i några dagar tills det ser bättre ut. Desivon kan du köpa i de flesta matbutikerna, det är en liten ljus flaska med blått lock.

/ Emma

marsisen
2014-03-27 19:54
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi tvättat, det åkte ut en hel del var och Chestii var jätte duktig. Så här ser det ut nu, det är som ett mindre hål i det stora hålet som är som en liten "gång" men man ser kanske inte det på bilden

animal power <3

mammagrön
2014-03-30 15:27
0

Jag har haft precis samma sak på ett av mina marsvin. Det har tagit ett tag att bli av med. Jag har fått tömma ut varet o tvätta m alsol ett antal ggr. Jag TROR att det har blivit så efter ett bett. Eftersom huden runt omkring inte varit irriterad, svullen och allmäntillståndet oförändrat har jag inte övervägt veterinär.

Lycka till!

marsisen
2014-03-30 16:36
0

#7 tack, vad skönt att höra att det inte är något farligt🙂

animal power <3

Mirinda
2014-03-31 03:18
0

Om det ska bli riktigt rent är det bättre att använda koksaltlösning i engångsförpackning än Desivon. Alsollösning kan ju också funka, men det svider om den är stark. Fråga på apoteket!

Man använde jämt Desivon när jag var liten. Men jag har fått lära om, bl a av min sons BVC-sköterska. Så fort man öppnat en Desivonflaska så är det inte sterilt längre. Man kan lika gärna använda tvål och vatten enl BVC-sköterskan.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Forest]
2014-03-31 16:34
0

9 det har jag med hört dessutom är det inte så svårt att koka eget koksaltlösning jag har engångssprutor är bra att spruta rent såren med om det skulle behövas mer "djupspolning"

Skönt ts att det är så mycket bättre :)

Mirinda
2014-03-31 22:24
0

Hur går det med såret? Jag hoppas att det läker bra och inte kliar så mycket att Chestii får svårt att låta bli det.

emmaaslund
2014-03-31 22:52
0

#9 Åh okej! Det kan ju vara bra att veta. Då kanske även jag ska slopa Desivonen i framtiden.

/ Emma

Mirinda
2014-04-01 01:53
0

#10 Nån gång för länge sen såg jag ett recept på koksaltlösning. Det är ju bara salt och vatten, men jag har glömt proportionerna. Hur mycket salt ska man ta till t ex 1 dl vatten? Är det något särskilt man bör tänka på när man gör det?

Det blir ju mycket billigare om man kan göra sin egen koksaltlösning. Engångsförpackningar blir dyrt om man måste behandla länge.

[erikam]
2014-04-01 06:18
0

Vill minnas att till 1 liter vatten är det 2 tsk salt! Det ska koka upp ordentligt och ska ha svalnat helt när man använder det. Förvaras i kylskåp och håller ett par dagar innan man bör koka nytt 🙂

Mirinda
2014-04-01 13:40
0

#14 Tack, då vet jag. 

Är väl lite bekväm av mig så jag kommer nog att köpa såna där små plastflaskor på apoteket ändå. Här har det ännu inte uppstått någon situation då vi behövt mycket koksalt. Men nu vet jag ett enkelt sätt att spara pengar om det skulle bli så nån gång.

emmaaslund
2014-04-01 15:36
0

#13 Och om man vill göra lite mindre, 1 dl vatten + 1 krm salt. Enligt Vårdguiden i alla fall :)

/ Emma

Alvens
2014-04-02 08:51
1

Ser väldigt mycket ut som en inflammerad talgkörtel. 

Inte alls ovanligt på hundar och ser precis likadant ut.

Det är isf inte alls farligt och man ser till att det håller sig rent så läker det ihop själv efter att den fallit av =)

/Therese

mammagrön
2014-04-03 17:23
0

Har inte varit på iFocus på några dagar. Har inte mått så bra…

Jovisst svider Alsolen lite, men den är adstringerande/sammandragande. Det tänkte jag kunde vara bra här eftersom hålet var djupt o kom tillbaka några ggr…

marsisen
2014-04-03 20:04
1

#17 Nej, det är inte Talgkörteln, det är vid ryggen såret är

#18 Krya på dig! Ja, alsosprit har funkat bra, hon verkar inte tycka att det svider så mycket, hon är jätteduktig🙂

animal power <3