Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmedlemmar
Läst 1522 ggr
Evoot
0

hur mycket tid?

Hej!

Hur mycket tid lägger ni per dag på era marsvin?

Jag är sååå taggad på att skaffa ett par gullegrisar! Men jag är äldre än att behöva mina föräldrars tillstånd - det är min sambo jag försöker övertala! Men med tanke på att vi har en dotter på nio månader, så anser han att det kommer ta för mycket av vår tid (med allt det där "tråkiga" som rengöring av bur, saker som regelbundet behöver införskaffas, djurvakt om man ska iväg osv)

han är en djurvän annars och tycker att marsvin är söta och gosiga. Jag försöker med att jag kan städa bur innan jobb osv, så att inte det tar något av vår tid. Gos och aktivering med de små tar ju inte tid av en negativ klang ;)

men han tycker att vi ska vänta… vi bor i lägenhet nu, så det är klart att det är "bättre" att vänta tills man skaffat hus då man har mer utrymme…

MEN… det är ju så fruktansvärt jobbigt att vänta när man suttit och läst på, tittat på bilder och t.om varit och träffat och gosat med ett gäng grisar…!  det börjar kännas lite "tomt" utan djur hemma, har i princip alltid haft djur runt mig, med undantag för sista året!

vet inte riktigt vad jag vill få ut av detta inlägg, mest skriva av mig kanske! Jag kan säkert övertala honom om jag verkligen ger mig hän det, men jag vill ju få över honom på min sida så att han också vill, inte att han måste! :)

Har man tiden att ta hand om ett par marsvin samtidigt som man har en liten plutt hemma? Erfarenheter?

Evoot
0

kan ju tillägga att burdjur som inte får stimulans eller uppskattning är bland det värsta jag vet…!!

så skaffar vi så måste det fungera! :) det ska helt enkelt kännas mer roligt än jobbigt med allting runtomkring! :)

Svado
1

Hej!

Marsvin tar inte alls mycket tid, alltså, jag menar så här.

Marsvin är ett alldeles perfekt husdjur i många aspekter, de är dels små i storleken, snälla, bits sällan och iaf de två marsvin som jag har har inte alls något behov av att "gnaga" på saker och ting.

De sitter helt enkelt stilla i knäet i flera timmar och kuttrar snällt, bajsar lite då och då och kissar. Man kan med enkelhet umgås med ett marsvin flera timmar framför tvn/datorn genom att bara ha den i knäet, med en handduk under och kanske någon liten grönsak :)

Att städa en bur tar inte lång tid, det du bör göra är att försöka införskaffa STORA svarta sopsäckar, så att du kan baxa in hela kortsidan på buren i plastsäcken, och på det viset tippa ut all skit o strö på en gång rätt ner i säcken, sedan duschar man bara ur botten på buren, eventuellt skurar med något rengöringsmedel om det fastnar bajs eller så och sen fylla på med nytt strö.

Alltså hela denna process tar kanske MAX en halvtimme och behöver göras en-två ggr i veckan.

Om ingen av er är allergisk så kan ni ju dessutom ha marsvinet med fördel i vardagsrummet eller nåt annat rum där ni är ofta och då behöver ni heller inte hålla på och plocka med marsvinet precis varje dag utan den kommer få stimulans och psykisk aktivitet bara genom att ni lever erat liv och den är med o tittar på.

Så absolut kan ni skaffa marsvin! De är otroligt bra o snälla lugna små djur som jag varmt rekommenderar.

Glöm bara inte att man ska ha 2 st minst :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Fridaaaa
0

Inte en blekaste. Allt från 1 timme upp till ja 3-4 timmar och däremellan. Fast inte i ett sträck utan lite då och då under dagen. Sommartid sitter jag med dem ute i hagen också ibland precis som jag gör med kaninerna 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svarttusch
1

Jag har två barn (en på snart 5 år och en på 1 år) och sex marsvin. Tiden finns till alla :) Att städa en bur går oftast fort (när man fått in snitsen i alla fall), utfodra går också fort. Det som tar tid är att gosa med dem samt ge dem golvtid. Och det är ju det "roliga" jobbet skulle jag säga :) Kloklipp osv tar inte så väldans lång tid, speciellt om man bara har 2-3 stycken. 

Det behöver heller inte ta så mycket tid från familjen och barnet utan det mesta kan man sköta på kvällen när barnet sover osv :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[erikam]
1

Att städa bur och ge mat tar inga tider. Det är väl snarare hur pass mycket tid man själv vill lägga på hantering och "umgås" med sina grisar som avgör hur mycket tid de tar upp skulle jag säga 🙂

akittehmonster
0

6-8 timmar och då går jag i skolan och har både hund och katt :)

Arecinium
0

Ca 30 minuter dagligen för städning, matning, m.m. Ca 1 timme dagligen att bara titta på marsvinen och hur de interagerar med varandra, sitta bredvid buren och prata med dem. Ca 1 timme dagligen att gosa och kela med grisarna. Ytterligare 1-2 timmar någon gång i veckan till grundligare städning och hälsokontroll.

Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/

Fridaaaa
0

#6 Hur hinner du det? 😮 Tänker, skolan är ju 6-8 timmar bara där.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evoot
2

Tack för alla svar!

Det kommer nog bli så att två sötnosar flyttar in hos oss inom en överskådlig framtid…! 😍😃

zapx71
0

Vi har tre barn och jag känner nog att tiden inte alltid finns för marsvinen ex på vardagarna när det är jobb, skola, handling, laga mat, läxor, aktiviteter etc. Då kan det gå npgra dagar innan de får komma ut. Men de står centralt i huset så de hör och ser isd när vi är hemma. En 9-mån bebis är ju rätt rörlig och det kan kanske bli en del passande när de är ute på golvet, speciellt om ni inte bor sååå stort. Skulle själv aldrig lämna ett barn under 3-4 år själv i ett rum m lösa marsvin. Sen kanske ni börjar jobba båda två och ni vill lägga tiden ni har på kvällarna på ert barn. Är jag tråkig? Ja visst lite men du ville veta och man ser alldeles för många annonser på Blocket om djur som man inte hinner med. Allt har sin tid, mitt råd är att lägga tidenpå barnet/barnen, den tiden går så fort och kommer aldrig tillbaka.

Svarttusch
4

#10 Fast det beror ju på hur man prioriterar också. Alla marsvin kommer inte ut på golvet och springer varje dag. Har man tillräckligt stor bur krävs inte det heller. Man kan lösa det genom att kanske ha flera ombyten av inredning för att flytta runt lite saker i buren några gånger i veckan (för då springer ju marsvinen runt och röra på sig). 

Ofta har man ju något rum som går att stänga, så bara för att man har barn innebär det ju inte att man aldrig kan ha golvtid. Och jag kan inte säga att gosandet med marsvinen här hemma är för marsvinens skull utan för min skull. Visst, de tycker nog det är kul med ombyte och att bli lite kliade, men de skulle inte avlida om de inte blev gosade med varje dag. 

Vad marsvin behöver: 
* HÖ, vatten, grönsaker, kraftfoder
* Stor bur (har man mindre tid till golvtid bör man kanske satsa på en större bur)
* Få klippta klor och en mindre hälsokoll några gånger i månaden. 

Att barn och jobb skulle göra att man inte har tid att fylla på mat varje dag och klippa klor då och då så undrar jag vad man jobbar med. 

Sen tycker jag marsvin är ett toppendjur när man har barn! Det är djur som oftast sitter i bur, alltså skyddade från ovarsamma barn. Skulle barnet komma åt så flyr marsvinet istället för att bitas. Och jag tycker det är bra att ha djur tidigt i barnens liv. Min yngsta son har haft marsvin omkring sig hela sitt liv. Han står ofta vid burarna och tycker det är väldigt intressant med marsvin (han är 1 år). Det gör att han älskar alla typer av djur. Självklart får han inte göra något med djuren, men för varje år så kommer han kunna hjälpa till med mer och mer saker och lära sig att respektera djur. Det är ju guld värt! 

Och om man nu är osäker på hur länge man kommer ha tid (t. ex osäker arbetssituation eller liknande) så kanske man kan leta efter äldre omplaceringar?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Emma--]
0

Det går ju alltid fundera redan innan hur mycket tid som finns över på dagarna. Har man tid att sitta 1 timma vid tv:n exempelvis så är det ju en timma man kan lägga ut till marsvinen samtidigt. 

Brukar passa på att slänga ut en massa saker på golvet och så får marsvinen springa runt där medans jag sitter bredvid och pysslar med dom samtidigt som jag kanske passar på att se ett avsnitt av någon serie. 🙂
Sen städningen + maten och sånt tar ju inte lång tid/dag egentligen.