Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 762 ggr
Marsvinsälskaren
0

Väldigt konstiga tänder?

Hej! för ett tag sedan skrev andvändaren fxjohnson124sei ett inlägg om marsvinet Tofslans tänder (ursäkta stavfel, han är från USA :P). Jag tänkte skriva en liten uppdatering på hur det gått och lite så (jag är hans dotter).

Vi gick till veterinären direkt efter att vi kom tillbaka från vår resa och det visade sig att hon hade äggstockscystor och tandfel. Hon fick en spruta och framtänderna filades ner, men vet sa att de inre tänderna (eller vad det nu kallas) förmodligen också växte konstigt. Men de kunde inte se in helt klart för att Tofslan hade sparat lite mellis där inne, som veterinären kallade det :P xD

Vi stödmatade henne och efter drygt en vecka var det dags att gå tillbaka till veten för att ge henne en till spruta. Då vägde hon 750g. När jag vägde henne precis nu vägde hon 696g. Hennes tänder ser konstigare än någonsin ut, de nedre är som de var, men den ena övre är lös. Hennes päls har inte börjat växa tillbaks och hon är fortfarande mager. Kan det vara så att sprutorna för äggstockcystorna inte börjat verka än? Måste vi ge henne en till då? Och tänderna, måste vi gå och fila ner de allihop igen, inklusive de "inre tänderna" under narkos? Ska man dra ut den där lösa tanden?

Ibland sitter hon i buren och andas väldigt tungt, hon liksom rycker fram och tillbaka för varje andetag. Vad är detta? Jag är riktigt orolig för henne. Om ni varit med om detta eller vet vad det är och hur man löser det, kan ni svara? Jag skulle bli jätteglad :)

Emblems
0

Jag är inte särskilt duktig på varken tandproblem eller äggstockscystor. Men att hon får problem med andningen gör mig än mer oroad. Jag skulle dessvärre börja fundera över att låta henne slippa lidandet och få somna in

Marsvinsälskaren
0

#1 Jag vet inte om jag vill börja tänka på det än. Hon är knappt fyra år, pigg och nyfiken, och det känns som om hon har långt kvar att leva. Jag vet inte om andningen verkligen får henne att lida, men marsvin är ju väldigt bra på att dölja sånt. 

Men tack för ditt svar i alla fall :D

idipidi
0

Jag kan bara hålla med #1 om att det låter väldigt allvarligt och som att hon lider. Finns det någon annan veterinär som skulle kunna ge dig bättre hjälp?

bohan85
0

man kanske behöver korrigera de inre tänderna också. Du måste nog, om du inte gör det, fortsätta stödmata henne tills hon äter själv.