Blir inte dräktig?
Hej jag har en hona på ungefär 9 månader och är pigg och har bra hull. Och sedan december har hon bott ihop med en hane fast hon har inte gått upp i vikt eller fått hård mage. Är hon inte mogen än? För hanen har gett upp med att försöka va på hon. Jag har också aldrig sett hon brunsta.
Checka in @gnagarboden på instagram 
Det kan ju vara så att hon faktiskt är dräktig… och att hanen därför inte längre är intresserad. Oftast kan man inte se ngn direkt skillnad de första veckorna vare sig i utseende eller stora förändringar i vikt. Det kommer senare…
Är det du som fött upp honan? Tänkte eftersom vissa linjer/raser kan vara mer svårparade och då kanske du visste om det fanns liknande problem i linjen. Om det inte är du kanske du vet om uppfödaren haft problem med det i sina linjer?
Vissa linjer tar det sig direkt och andra linjer fungerar det inte att bara ha hanen och honan i samma bur i sex veckor utan man får ha dem tillsammans till man ser att honan är dräktig. Tar det väldigt lång tid till kan det vara smart att testa med en annan hane :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#1 ja det kan hon väl vara. Men hanen gav upp för ca en månad sen. #2 nej jag har inte fött upp hon. Nä, jag tror inte det har varit några problem med linjen. Skulle vart tråkigt om det vart det :/ Men tack för tipsen :)
Uppdatering: Nu har det gått en månad och fortfarande inga bebbar. Dom kanske bara trivs tillsammans och inte vill ha barn? ;) Inte för att det gör mig något bara mysigt att se att dom kan gå ihop så :)
Ännu en uppdatering: Nu tror jag det har hänt något! Vägde hon precis och hon väger runt 1kg! Jag gissar på 2 bebisar ifall det kommer några.
Hon har även börjat ligga inne i huset väldigt mycket nu dom senaste dagarna. Svårt att gå med en tung mage säger hon när hon nästan släpar magen i spånet, hehe 😃
Vi får hoppas att om det finns några liv där inne att det går bra och inte händer något som det gjorde med Zeona. 🌺
Gud vad spännande! Hoppas allt går bra! Jag ska också sätta ihop 2 av mina älsklingar snart, så då får jag se om det blir något😉
#6 spännande! :D
Spännande! Håll oss gärna uppdaterade ;)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
blir det inte jobbigt för honan om hanen är där? ifall han försöker para sig igen? (om du inte tagit ut hanen) 😉
och vad spännande🙂
animal power <3
#9 Jo det är det jag går runt och funderar på hela tiden. För har ju ingen annan hona som hon kan gå med om jag tar bort hanen. Och jag vill ju inte stressa hon.. Men jag måste ändå ta bort han för att hon inte ska bli parad igen. 🤔