Nytt marsvin äter inte
Jag hämtade ett nytt marsvin ca 6 mån gammalt. Hon sitter bara i huset och är ALDRIG framme, inte sett henne äta eller dricka. När jag kommer ligger hon bara kvar, har jag uppe henne rör hon sig inte heller.. Bara om jag släpper henne på en stor yta så springer hon iväg.. Nu har det gått två dagar och jag börjar bli orolig, har aldrig vart med om detta innan?
Jag vet att den här frågan kommit upp tidigare, och folk brukar säga att marsvinet antagligen äter när du inte ser. Typ att hon smyger fram under natten och äter.
Har du försökt ge grönsaker? Hur fungerar det med hennes burkompis, verkar de komma överens?
Även om hon är ett halvår så är det ju läskigt att komma till en ny plats så jag tror det tar lite tid innan hon vänjer sig.
Hon är nog livrädd av sig just nu. Det är inte konstigt när man kommer till en ny plats men nya dofter, ljud och människor. Det blir bättre när hon vant sig vid den nya buren och er. Lägg fram lite grönsaker och låt henne ta sin tid till att äta. Bara för att du inte ser henne äta med dina egna ögon så betyder det inte att hon inte göra det. Jag tror nog att hon smyger sig fram och äter på nattetid i början då när ni "läskiga varelser" har gått och lagt er.
Om några dagar ska du se att hon snart äter gurka direkt ur handen på dig när hon har börjat vänja sig vid sitt nya hem :)
Lägg en handduk över buren så brukar de känna sig tryggare.Sedan minskar du den täckta takdelen successivt och ha tålamod :)
Jag trodde inte heller att mina två små grisar åt precis i början när jag fått hem dom.
Dom gömde sig mest och åt när jag inte såg på (uppenbarligen eftersom dom lever o mår toppen idag så måste dom ju ätit någon gång)
Mitt tips:
Köp paprika, mina ÄLSKAR paprika och det kommer nog inte ditt marsvin kunna motstå heller.
Så lägg det i en skål i buren på kvällen så ska du nog se att det är tomt på morgonen :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Fast ge inte för mycket paprika (med det menar jag att man ger det i stora mängder varje dag), det kan dom få munsvamp av. 😉
Checka in @gnagarboden på instagram 
vårat "nyaste marsvin" Chestii, var också så i början, det brodde på att hon var rädd för allting nytt, rädd för att det var nya ägare, dom bråkade om rangen och hennes förra burkompis hade dött så hon var säkert ledsen också😕
och hon ville aldrig komma fram, sprang iväg och vi såg henne inte äta eller dricka.
Men nu är hon bästis med dom andra marsvinen och kommer fram när man kommer in i rummet, hon är jätte tam och äter och dricker.
så jag tycker att du ska vänta lite, kela mycket och ge grönsaker när du t.ex myser med henne och prata med henne. 🙂
animal power <3
Tack för alla tips!! Hennes burkompis älskar hon, de myser hela tiden! Jag som oroar mig för mycket ;-) har gett henne massa gott inne i huset! Men vet ju inte om det är den andra som ätit, får ge henne lite mer tid :)
Vägen till marsvinshjärtan går via magen.
Jag vet inte var i vårt avlånga land du bor. Om maskrosbladen börjat titta fram hos dig så plocka och ge dem det. Min son hade god hjälp av det när han skulle göra våra grisar handtama.
Finns det inte några maskrosblad eller gräs hos dig så går det bra med kryddgrönt också; t ex basilika, dill eller persilja. (Persilja ska man inte ge i allt för stora mängder p g a hög kalciumhalt).
Ett annat tips på marsvinsgodis är äppelbitar och gurka.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare