Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1258 ggr
Corneliaae
0

hur luktar marsvinen

hur upplever ni att marsvin luktar 8alltså hur oftaman måste städa typ??

luktar mer eller mindre än en okastrerad kaninhane? 

hur ofta städar ni burarna? håller marsvinen sig till ett hörn?:)

emmaaslund
0

Hur ofta det måste städas beror lite på hur många marsvin man har och hur stor bur de bor i. Jag städar mina burar var tredje/var fjärde dag. Själv tycker jag inte att det luktar mer än spån, hö och själva djurdoften men börjar det lukta kiss och bajs så har det gått för länge mellan städningarna. Det gäller att hålla efter.

Det kan inte vara någon större skillnad i lukt mellan marsvin och kaniner.

Mina marsvin bajsar överallt i buren, däremot har vissa en speciell kisshörna. Mycket smidigt vid städning :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[Malinhi]
0

Mycket beror på vilket underlag man har i buren. Jag som använder fleece byter på buren var tredje dag men plockar bort deras små pluppar dagligen för att minska ner på luktande. Fleece är nog det underlag som luktar absolut fortast. 
Marsvinen brukar göra sina behov överallt, vart än dem vänder och vrider på sig. Sen kan de ha sina hörn där dom gör det mer än på andra ställen :)

Svarttusch
0

När jag såg rubriken tänkte jag: "Själva marsvinen luktar väl ändå inget?" :P 

Som de andra säger, storlek på bur och underlag bestämmer hur ofta man behöver städa och hur snabbt det luktar illa. Jag är dålig på att "underhållsstäda" som andra gör. Dvs ta de ställen där det skitas ned mest, städa ofta där och därmed slippa att byta hela buren så ofta. Jag tar hela burarna på en gång, även om det gör att det går åt mer spån på det sättet. 

Är man känslig för doft, inte vill tvätta ofta och städa allt för ofta bör man inte använda fleece utan då ha t. ex spån eller liknande. Det kommer hamna en liten del utanför buren när de springer runt osv, men jag brukar ha en borste ståendes vid burarna, sopa ihop till en liten hög när jag är där och pysslar och sen ta högen vid behov. Lite snabbare än att byta fleece osv. 

Det enda sättet jag kan tänka mig att lukten skiljer mellan marsvin och kanin är väl att kaniner ofta kan gå på en "toalett". Därmed borde det ju vara lättare att städa ofta på en kort tid och därmed hålla undan doft. Men jag tycker nog mina marsvin inte luktar mer än mammas okastrerade kaninhane. Jag kan ju också tänka mig att kaniner i samma utsträckning inte kissar i höet, för det är ju kiss i hö som luktar mest tycker jag.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Ellociraptor
0

#3 Jo, marsvin har en distinkt marsvinsdoft. Jag brukar lukta på mina marsvin ibland, de luktar mysigt.

Fridaaaa
0

Tycker mina luktar knappt, städar 1-2 ggr/vecka till dem, två marsvin per stor bur.

Okastrerad kaninhane kan lukta olika, så går inte riktigt att jämföra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

marsisen
0

jag har tre marsvin i en 150x80 bur, och byter 1-2 gånger i veckan och vi har ett lager med tidningar och sen över det har vid hyvlat luftigt spån😃

animal power <3

fossingen
0

Marsvin har ju en speciell doft, precis som hästar , de luktar ju lite speciellt, men inte mycket. Dock har jag en Teddy och en Pet (Halvlånghårig) och jag upplever att min Teddy luktar nästan ingenting, medan pet grabben luktar mer "marsvin". Men det kanske bara jag som tycker vissa raser luktar mer "marsvin"? :) Upplever också att rexar knappt luktar "marsvin".

Städa gör man ju helt olika beroende på om de är toatränade (och endast håller sig där) eller gör överallt.

emmaaslund
0

#7 Rexar doftar definitivt marsvin! :D Tycker jag ;)

/ Emma

Svarttusch
0

Oj, jag tycker inte något av mina marsvin luktar något alls :P Då har jag förvisso bara crested hemma.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

emmaaslund
0

#9 Inte ens när du kör in näsan i pälsen? Marsvinens egna doft är ju den absolut mysigaste! Alla mina marsvin doftar marsvin.

/ Emma

Svarttusch
1

#10 Nej haha :P Mitt luktsinne är säkert fördärvat haha :P Blir nog så med två barn :P

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Ellociraptor
0

Har halva mitt inlägg försvunnit? För jag skrev mer än så, det är jag säker på. o_O

fossingen
0

#8 Haha, tycker du? Min förra Rex och min nuvarande Teddy luktar otroligt lite marsvin, medan pet hanen luktar absolut mycket starkt marsvin XD

Madde_Warrior
0

Mina håller sig faktiskt någorlunda till ett hörn där deras hö är så deras bur är relativt luktfri så länge jag städar just det hörnet lite oftare är resten av buren är mer dem som kan lukta speciellt Jasmine för hennes päls är lite halvlång :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

millib
0

Jag tycker kanin kiss luktar mer sött och fränare. Mina Marsvin luktar som katt tycker jag. Gott!

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/