Ensamma marsvin?
Jag har inga marsvin nu, men har haft, för många år sen.
Då hade jag två kullsystrar i hop, men vad jag vet så fanns det ingen lag på den tiden som sa att marsvin måste hållas tillsammans.
Fick ta över en något yngre hona från en granne, och hon fick bo själv, då hon råkade i bråk med de andra två jämt och ständigt.
Det här med att det nu är lag på att hålla marsvin tillsammans med minst ett annat marsvin, hur funderar det med hanar? Kan de leva tillsammans utan bråk? Eller hur funkar det?
Bara nyfiken! 🙂

Hanar brukar fungera bra att ha två och två ihop, men fler än så kan bli problematiskt (till skillnad från honor, som ofta kan gå i större flockar). Enligt erfarenhet från mitt enda hanpar (far och son) jag har haft, kan det dock vara lite svårare att få det att fungera än med honor. Men bara man ger det tillräckligt med tid, utrymme och tålamod bör det gå, till slut. Att ha dem ensamma är inget alternativ utom möjligen i extrema specialfall.
Det är lag på att hålla marsvin, som du säger, ihop oavsett kön. Marsvin kan bråka lika väl som vi människor. Ungdjur och nyss ihopsatta marsvin brukar bråka för rangordning och det är helt normalt. Så länge dem inte skadar varandra. marsvin passar inte tillsammans men oftast går det bra. Hanar kan vara nåt lite bråkigare än vad honor är sägs det. Men som lagen säger, marsvin måste gå tillsammans för att må bra. Lycka till! :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Vi har två hanar, en äldre på 4 år och en yngre på 4 månader och det fungerar hur bra som helst :-)
Tack för svar! 🙂
Har inga planer på att skaffa marsvin igen (har blivit allergisk mot hö bla), utan jag har istället kaniner som bor utomhus.
Två hankaniner går absolut inte att ha tillsammans, därför blev jag lite fundersam gällande marsvinshanar och lagen som säger att man ska ha marsvin två och två minst.
Men om marsvinshanar brukar gå bra tillsammans, så är det ju inga problem!
Blev nyfiken och fundersam, men nu har jag fått svar! Tack än en gång! 👍
#4 Hanar fungerar bra ihop, jag har tre par hanar här hemma 😃
Men är mer krångel i regel att para ihop, alltså två vuxna, men två ungar eller vuxen + unge brukar inte vara några problem, då har det med personkemin att göra om det verkligen inte skulle fungera 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.