Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 735 ggr
Frida B
0

Vad sjutton har hänt? Ohyra?

Nu börjar jag seriöst undra vad som hänt med Mimmi. Häromdagen såg jg en stor fläck med päls som vad halvlång, alltså det såg ut som om någon rakar henne och pälsen håller på att växa ut igen. Så ingen kalhet, och huden ser normal ut.

Nu har det kommit en till, på exakt samma ställe fast på andra sidan. Båda fläckarna sitter vid revbenen, och jag fattar inte vad det kan vara!? Hon kliar sig inte mer än normalt, hon äter och dricker som hon ska och allt är normalt förutom det. Någon som har en aning? Kan tyvärr inte ta bild.

(Hårstråna på henne är i vanliga fall ca 2-3 cm, men på dessa ställen är de runt 1 cm.)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

EvaLuna
2

Jag tycker det låter som symptom på äggstockscystor. En av mina tjejer har det & hennes päls är precis som du beskriver. 

Cystor på äggstockarna är mycke vanligt hos marsvin, de brukar komma & gå i cykler & är normalt inte farligt. Ibland kan cystorna bli mycke stora & i så fall brukar man kunna känna dom om man försiktigt känner igenom ljumskarna

Caf_Roy
1

Hon kanske klipper sig (biter av den)?

Jag antar att andra här vet varför, men vi hade tre marsvinshannar som vi trodde var korthåriga ända tills vi lät en av dom byta bur. Han visade sig vara långhårig, en av brorsorna lyckades på något vis hålla både sig och sina bröder jämnt korthåriga. Vem av dom som var boven insåg vi när jag hade honom i famnen och han fick tag på en lock av mitt hår…

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Frida B
0

#1 mår marsvinet dåligt av det? Bör man göra någonting åt det? Kan ett marsvin med äggstockscystor leva ett normalt och värdigt marsvinsliv? Nu blev jag orolig, vill inte att min pälskling ska vara sjuk :(

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

#2 kanske… Men då borde hon väl gjort det tidigare? Hon har aldrig gjort det förrut, och hon fyller 4 iår.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

EvaLuna
0

Ja tror inte dom mår så dåligt av de. Ibland kan de brunsta hysteriskt & trakassera sina kompisar, men de brukar vara övergående. Inte så mycke man kan göra tyvärr. De finns injektioner som dämpar hormonerna som ger cystor, men resultatet är inte bestående & måste upprepas. 

Man kan oxå sterilisera, dvs ta bort livmoder & äggstockar. Detta är ett stort ingrepp, marsvinet måste sövas, vilket är riskabelt för smågnagare pga risk för att magen stannar av vilket kan leda till en plågsam död. Om man väljer detta alternativ ska man vara säker på att välja en mycke kunnig veterinär med marsvinserfarenhet

Somsagt, de här är jättevanligt & jag tycker inte du ska oroa dej!

Frida B
0

Bör jag gå till veterinären för att få det bekräftat? Eller räcker det med att avvakta just nu? Det ända som är förändrat just nu är pälsen som jag skriver om i #0, annars är hon helt som vanligt. Äter, dricker, skuttar, sover och är helt enkelt som vanligt. Jag känner inte heller några cystor..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

EvaLuna
0

Nej de tycker jag inte, eftersom hon inte verkar må de minsta dåligt. Cystorna är normalt svåra att känna. Ibland kan juver och/eller spenar bli svullna & få lite skorv på sej. Om OM hon skulle verka påverkad kan du ju ta henne till vet & överväga behandling.

Frida B
0

#7 hmm.. avvaktar då och ser om det blir bättre, annars åker jag nog in med henne. Men hon mår ju inte dåligt som sagt…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Kom på att hon är inne i sin fällperiod nu… (och ja, hon fäller extra mycket i perioder. Framförallt vår och höst, dom går ju ute hela dagarna på sommaren, så blir ju en omställning att komma ut nu efter vintern. Har nämligen börjat släppa ut dom nu.) Det kan inte vara det? Att hon helt enkelt fäller mycket nu? Är det möjligt haha?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

paddan_83
0

Mina hästar fick så där ibland när de blivit bitna av nån annan häst, så hon kan väl ha blivit biten av nån annan om det inte är ett stort område?