Skriker hela nätterna HJÄLP!!!
Hej!
Jag har en bur på 170x100 där det bor fyra fantastiska individer, två hanar och två honor (OPS galler i mitten på buren så det blir som två ihopstittande burar) dem är helt underbara alla fyra och jag älskar dem mest av allt. Men på nätterna förvandlas dem till helvetet själv, dem`låter´ HELA nätterna så jag håller på att bli tokig. Jag har testat med allt jag kan komma på: täcka över buren och hade det helt knäpptyst och kolsvart, sätta in lampa och ha musik på, inget funkar. Det är inte bara så att dem låter lite då och då utan konstant HELA natten igenom, såhär har det varit de senaste tre månaderna men inte innan det. Jag har varit hos veterinär och kollat om det verkligen ska va såhär, om dem är helt 100% friska och det var dem. Oftast sover jag INGET på hela natten vilket gör att skoldagen därpå blir rena helvetet, jag kan inte koncentrera mig på lektionerna och jag blir yr och illamående. och du har dessutom nationelle proven börjat (går i 6an) och då är det extraviktigt att jag gör bra ifrån mig, vilket jag i nuläget inte gör pågrund av att jag inte kan sova. Istället sover jag ett par timmar efter skolan, och då går ju flera timmars pluggtid bort. Dem FÅ gånger som jag faktiskt sover ett par minuter på natten så har jag gråtit mig till söms av ilska och irritation över att dem inte bara kan hålla käften några minuter så att jag hinner somna, för när jag väl somnat så krävs det mkt för att jag ska vakna. Dem i min klasstycker att det är det lättaste problemet i världen att lösa: `det är ju bara att sälja svinen, då slipper du ju att betala mat oxå! prefekt!! säger dem.´
Men bara av att tänka tanken att sälja dem så börjar jag gråta, dem är ju mitt allt. Och sätta dem i ett annat rum går inte heller för det är MINA marsvin och min familj vill inte ha något att göra med dem.
Jag behöver verkligen hjälp med detta problem för jag börjar må riktigt riktigt dåligt nu eftersom att jag inte får sova mer än max två timmar per dygn.
så om du har någon ide snälla snälla skriv den, om inte detta löser sig snart så blir det enda alternativet att sälja dem och jag skulle nog må ännu sämre då, dem är liksom en del av familjen.
Hur gamla är marsvinen och hur länge har de gått i den buren de går i nu? För det jag funderar på är om det är just burlösningen som gör att de skriker. För det är nog jobbigt för två hanar som känner honlukten och ser honorna men inte kan komma in till dem.
Ger du hö direkt när du går och lägger dig? För det brukar ju kunna sysselsätta marsvin annars. Om inte annat kanske de popcornskuttar istället för att skrika :P
Går du upp själv på morgonen eller finns det någon som kan väcka dig? För jag förstår det som att du inte vill sälja marsvinen, och när du inte kan flytta dem till ett annat rum så kanske det går att sova med öronproppar? På apoteket kan man köpa som sållar ut mycket ljud, kanske det kan hjälpa?
Funkar inget av detta skulle jag testa att byta burlösning så de inte ser varandra. T. ex att bygga på höjden eller liknande.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
hanarna skiter helt fullständigt i honorna slänge dem inte brunstar, men det gör dem inte nu. Jag har alltid öronproppar när jag sover men jag tycker inte att dem hjälper så mkt. japp jag ger hö och grönsaker precis innan jag ska lägga mig men det tar slut något så fruktansvärt fort (inte höet utan grönsakerna). Vardagar så har jag veckar klocka som går på kvart i 7 men på helger så finns det inget som väcker mig.
Kom nu på att jag glömde skriva hur gamla dem är. honorna är födda 10 juni 2013, ena hanen är född 2 septemer 2013 och andra hanen är född 27 februari 2014
Vad gör marsvinen då? Jagar varandra? Piper som de gör när de vill ha mat? Lösningen är ju helt olika beroende på vad de gör.
Dem typ kurrar, och det gör dem vad dem än gör. När dem går, äter, leker vad dem än gör så kurrar dem.
Kan du inte filma och visa?
tyvärr inte eftersom att jag av någon konstig anledning inte kan ladda upp videor här 😭
Kurrar låter som uppvaktning & brunstbeteende
Är du helt 110% säker på att marsvinen inte kan stå någon annanstans?
När jag har varit hemma hos mina föräldrar med marsvinen det senaste året (flera veckor under sommaren) så kunde jag inte ha dem i rummet jag sov i för de väckte mig också hela tiden (något de aldrig gjort i min lägenhet, trots att de står bredvid sängen). Så jag flyttade ut dem i hallen precis utanför rummet. De var fortfarande mitt ansvar, och ingen annan i familjen tog hand om dem, trots att de stod där fler såg dem.
Har du pratat med dina föräldrar om det här?
Jag har ett omplaceringshem och fick in 2 tjejer som inte var gamla alls dom skrek också på natten så ägaren var på väg att sjukskriva sig för hon fick aldrig sova och var så slut och trött,så när jag tog hand om dom så visade de sig att dom hade bara en bo låda så jag satt in varsin bolåda åt tjejerna och efter de så hörde jag inte ett enda ljud så de var det som var felet.
testa göra som #1 säger, det kan se ut som de struntar i honorna men de gör de sällan.
Tack för svar! Jag har nu testat att täcka för gallret i mellan dem under natten så att dem inte kan se varann och i natt fick jag sova 4 hela timmar det är helt fantastiskt😃
Vad skönt. Hoppas att det bara blir bättre.