Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 309 ggr
[jejjas]
0

Min hona är tun

Min hona som snart ska ha ungar är tun över ruggen å revbenen. vad rekomenderas att ge henn förutom hö å  pellets?

idipidi
0

Massor med c-vitaminrika grönsaker. Behovet av c-vitamin är ungefär 3 ggr så stort som annars. Persilja, paprika, broccoli… Massor md grönt utifrån. Gräs, maskrosor o.s.v. Vad ger du för pellets?

[jejjas]
0

Okej det är en blandning från djuraffären som hetter marsvins lyx som köps i lös vikt det är både solros frö , nötter torkade moröter majs & hel havre  i den. kan man ge henne någon slgs gröt? hon har gått 69 dagar i dag.  käner revben å ryggrad på henne Gråter

idipidi
0

Vad ger du för grönt och hur mycket?

De kan bli lite tunna ibland när de är dräktiga, men det innebär ju att hon tagit av sig själv till ungarna. Solrosfrön och nötter är egentligen ingen bra marsvinsmat. Det innehåller mest fett. Hon behöver mycket proteiner och kalcium som dräktig.

[jejjas]
0

hon får persilja gräs maskrosblad solrosblad banan vindruvor å moröter. svårt att säga hur mycket hon får men det är flera gånger om dan.

idipidi
0

Det är bra att hon får grönt flera gånger om dagen, men du skulle kunna tänka mer på vad för grönt hon får. Frukt som banan och vindruvor är mest socker, morrötter tillför faktiskt inte heller så hemskt mycket men är ju trevlig omväxling. Får hon inga gröna bra kalcium och c-vitaminkällor? Broccoli, vitkål, blomkål?

Du kan blöta upp vetekli med vatten och strö över vetegroddar (blanda inte ihop med groddat vete). Det innehåller mycket e-vitamin och selen som är viktigt, speciellt när de växer/är dräktiga/digivande. Kligröt är sånt som är bra för ungarna också när de är födda.

[jejjas]
0

Broccoli äter hon inte vit kol har jag aldrig provat å blomkål vågar jag inte ge

idipidi
0

Broccoli, blomkål och vitkål är bra mat för dräktiga honor. Grönkål är kanon men svårt att få tag på om man inte odlar själv. Paprika är också bra, men inenhåller inte lika mycket kalcium.

[jejjas]
0

Okej *L* tack för hjälpen

FeliciaS
0

Ge henne pelletsen från Oxbow - Cavy Performance! Den är bra för dräktiga, underviktiga och digivande marsvin. Bara den ända pelletsen (och Oxbow Cavy Cuisine) som innehåller alla näringsämnen i rätt mängd som marsvin behöver! Du kan ge henne kligröt, blanda kli och vatten!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Packe_alicia
0

Måste säga emot #9

Gav den maten till mina djur  och fick mer problem än nytta av den..

[jejjas]
0

Nu har hon bådet kli gröt å bra pelets Skrattande

FeliciaS
0

#10 Jaså - som?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus