Spruta mot ohyra ?
Mina marsvin har fått Ohyra ; / Och idag var vi hos doktorn för att ta en spruta på varje marsvin mot det då.
Så jag undrar är dom där sprutorna bra eller dåliga för marsvinen ? Jag vet att det är bra för dom att ta bort ohyran men , ni fattar x)
Och sen, vet ni vart ohyran kan ha kommit ifrån ? Ja, och nu kom jag på en till fråga ; ) : Mår marsvinen annorlunda när dom har fått sprutan och ska man isåfall behandla dom på något annorlunda sätt ?

sprutorna är ju bra mot ohyran o tar bort det på marsvinen. o det är inte farligt för då hade ju inte vetrinären sprutat på marsvinen. ohyran kan ha blivit smittat av andra djur eller av dig!!! om du har klappat ett annat marsvin kan du dra smittat med dig hem till dina marsvin. ;)) jag har sprutat mina marsvin o det mådde dom bra av såg ingen skillnad på dom. ;))
Okej, vad bra ; D Visste inte att det kunde bli smittat så, men nu vet jag ; )
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
minns inte vad det var, men det var sånt löss som bara var på marsvin : /

Mina marsvin fick marsvinsskabb och har nu fått en av tre sprutor. Sprutorna hjälper, men det är svårt att se resultat i början. Som X-tanlover skrev så vet ju vi inte vad marsvinet fått för Ohyra. Men det låter ju som skabbbehandling så ge det tid :) Det funkar! Är du orolig/fundersam ring veterinären och fråga när man kan börja märka skillnad.
Det värsta är att höra dem små liven skrika när de får dem, och att man vet att man måste göra det igen. Mina ungar blev iaf lite rädda när jag skulle ta upp dem dagen efter, men efter lite mumsiga vitamingodisar blev de snabbt glada igen :D
Okeii, för jag ska ställa ut mitt ena marsvin 1 september. Nu är alla lössen döda efter första sprutan ( tror jag ). Men äggen finns kvar. Tror ni de hinner fara bort om jag tar nästa på fredag ?
#6 De kan säkert hinna försvinna innan dess, men det är inte säkert. Om de fortfarande har löss/ägg ska du inte ta någon av de till utställning ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mina marsvin fick någon slags svampinfektion i huden för några månader sen. :( Min kompis kanin hade visst fått det. Jag har aldrig träffat den så det måste ha smittat från henne, till mej i skolan och sen till marsvinen. men jag gick till veterinären och fick något medel som jag skulle droppa i deras nackar och det funkade! :D så nu är jag väldigt noggran med att tvätta häderna både före och efter jag har hållit på med gossisarna….. :)