Nya ungen äter inte
Min nyinflyttade lillkille har inte så mkt som rört maten. Han kom hit igår eftermiddag. Varken broccoli, gurka, kligröt eller färskt gräs smakar. Hö kan han förstås ätit utan att jag märkt. I övrigt är han jättespänd när jag har han i knäet och minsta prasslande skrämmer upp honom. Vad ska jag göra? :( ( är från djuraffär, aldrig köpt marsvin därifrån innan)
Medarbetare på Jättekanin.
Om det legat grönsaker i buren har han säker varit och smakat på dem. Eftersom han är så ny så äter han inte direkt från handen och kanske tom när du sitter bredvid buren? Lägg in lite grönsaker i buren och låt honom vara. :) Har dem i djuraffären gett honom grönsaker? Han kanske inte smakat på det innan? Kram och lycka till! :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
#1 Han har haft grönsaker i buren hela natten, men ser inga som helst tecken på att han smakat. Slängde dem nu och la in lite vitlkål istället. Allt han gör är att ligga under höet. Valde just honom i affären eftersom han var så pigg och var framme och skulle hälsa på allt och alla. Tror nog inte han fått grönsaker tyvärr, det var vitaminer i vattenflaskorna :/ Tack!
#2 Okej. Men lägg in lite gott som dem brukar gilla så han kanske få lite matsug. Kanske lite gräs, persilja gurka eller nått. Om han äter hö så äter han ju ändå och då kanske han bara inte är van vid grönsaker. Hoppas på det bästa!
#3 Nu tog jag upp han en stund. I början kröp han bara in under armhålan och satt där. Men efter ett tag började han nosa på vitkålen jag höll fram. När han väl tagit ett tveksamt bett så var det ingen hejd på honom! Han åt och åt :D nu la jag in lite andra grönsaker och tog bort kålen så han inte får ont i sin ovana mage :) *lättad* Tack för hjälpen!!
Kommer han från djuraffären finns ju risken att han aldrig ätit grönsaker innan och han kanske inte förstod att det var mat. Hur var det, du har inte kompisen till honom än eller hur? För det kommer bli bättre med maten när han får en kompis som visar honom hur man gör ;)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#5 Nope :) kompisen kmr imorn. Var några som fattade i en tråd att jag redan hade en, men vad jag menade var att jag tingat en haha ;) Längtar tills imorn så lillen slipper sitta själv!
Men då så :) Då är det inte så länge kvar, är de två så brukar de locka att äta mer :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#7 Puh va bra! :) Hoppas bara att dem funkar ihop nu också!!
Lite sent här men… ;)
Va bra att allt verkar lösa sig!
Lycka nu till med dina små grisar!
Kram
#9 Tack så mkt! ;)
Dem funkar fint ihop och äter nu med nöje ^^