Utställningsregler Pet
Då jag är väldigt ny på det här med att att ställa ut marsvin och igår var i Landskrona och blev totalt förvirrad så undrar jag om någon som kan reglerna bättre kan förklara lite för mig.
Första utställningen jag var på med min lilla tjej så vann hon sin grupp, fick ett silverkort och gick till final där hon fick ett hederspris.
Igår vann hon återigen sin grupp men fick varken silverkort eller en plats i finalen. Jag vet inte om bristen på silverkort betydde att hon inte skulle vara med i finalen men jag väntade iallafall fyra timmar helt i onödan på en final vi inte fick vara med i så jag var inte jätte road när jag gick därifrån.
Men nu, kan någon förklara det här? För jag trodde att man automatiskt fick ett silverkort om man vann sin grupp. Några försökte förklara det med att man måste ha 9 poäng på öron, tassar och ögon men det hade hon den här gången. Hon hade det däremot inte förra gången när hon faktiskt fick ett silverkort.
När jag tillslut fick pratat med domaren visade det sig att det berodde på att hon var liten för sin ålder. Och ja, det är hon men det har hon också alltid varit, hon var ca 15 g lättare än sina syskon när hon föddes och då hennes mamma också är jätte liten så kan jag inte se att hon någonsin kommer bli särskilt stor. Men ska det påverka i en pet-klass? Jag kan förstå i en ras-klass att det finns regler för hur stora djuren ska vara men att en liten blandrasgris ska få sånt jätte nedslag för det i en pet-klass stämmer inte för min del.
Så, kan någon förklara exakt hur reglerna ser ut i en pet-klass när det gäller att få silverkort och att gå till final? Har tyckt att det varit jätte intressant att börja ställa ut men efter gårdagen så fick jag nu lite avsmak så ska jag ställa ut igen vill jag verkligen veta hur det här fungerar.
Fick hon lika många poäng bägge utställningarna? För jag tänker såhär: Bara för att man vinner måste man inte få silverkort (eller om man ställer i ras; cert). Så domaren kanske tyckte hon var bäst i klassen, men inte bra nog för silverkort? I finalen har jag för mig bara djur med silverkort är med.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Nä, hon fick 91 sin första utställning och 89 den här gången. Men det är just de här oklara reglerna jag inte riktigt förstår. För jag skulle köpa de om de sa att man måste ha 90 poäng för silverkort/final men så verkade det inte vara heller för när jag började fråga de som satt vid sekretariatet (eller vad det kallas) så kunde inte de heller hitta anledningen. Och så just det att det enda hon verkade få avdrag för var att hon var liten till växten, allt annat var bra. Hon tyckte även att hon var bra i hullet och fint musklad.
Domaren bestämmer om marsvinen ska få silverkort eller inte. Det finns inga exakta regler utan domaren bestämmer om marsvinet är "värt" silverkort eller inte. Däremot får domaren inte dela ut mer än ett bestämt maxantal silverkort per klass, beroende på antalet anmälda.
Till final går enbart klassvinnare och klasstvåor med silverkort, så inga marsvin utan silver kort är kvalificerade till finalen. Där tycker jag att man kunde varit tydligare mot dig, så att du hade sluppit vänta.
Ok, tack! Tycker fortfarande det är konstigt att det inte finns några riktiga regler för det här med hur man får ett silverkort men då vet jag iallafall hur det fungerar nu. Och ja, det har varit väldigt trevligt om folk varit tydligare så jag vetat om att jag inte behövde vänta på finalen kanske framför allt när jag frågade domaren om varför min tjej inte fick silverkort och då dessutom frågade om hon visste när finalen skulle vara.
Som sagt, fått lite avsmak för det här med utställning nu och vet inte riktigt hur jag ska göra i fortsättningen. Nästa utställning som är i mina trakter är SM i Uddevalla och samtidigt som det hade varit kul att åka så vet jag inte om det är någon idé… Ni som har mer koll, kan det finnas någon möjlighet för ett blandrasmarsvin som legat på 89-91 poäng att göra bra ifrån sig på ett SM? Eller kommer det bara vara massa Guldpets och rasmarsvin som ställer upp?
Det är likadant i rasklass. Ett marsvin som anses vara en mycket god representant för sin ras kan få cert. I petclass heter det en mycket god representant enligt bedömningskriterierna i petclass (eller något liknande, har inte exakta formuleringen här). Om de får några avdrag, t.ex. under 9 på 10-poängspunkterna, eller någon anmärkning på päls, temperament eller kropp, så bör de väl i princip inte få silverkort. Men det är alltid domaren som dömer och som gör en helhetsbedömning.
Rasmarsvin har ingen fördel i petclass framför korsningar. Tråkigt om du fått den uppfattningen. 91 poäng är också mkt bra poäng! MEN man kan inte vinna varje gång. Jag tror att man måste ha inställningen att man åker för att ha kul, träffa folk, prata marsvin, se andra marsvin och ja förstås få en bedömning. Om man bara tävlar så tror jag snabbt att det blir tråkigt. Det är oftast väldigt hög konkurrens i petclass, så även på SM förstås. SM brukar dock bli roligt!
Förmodligen tänkte domaren inte på att du kanske inte visste att enbart djur med silverkort går till final. Nu känner jag båda petclassdomarna som dömde igår och båda är väldigt duktiga, så jag är övertygad om att det blev något missförstånd när du frågade. Det är lätt som domare att bli lite stressad på utställning och det kan lätt bli missförstånd. Det är t.ex. svårt att veta vad den som frågar har för förkunskaper.
Det är en bra poäng att förtydliga för utställarna vilka djur som går till final, nu när det (sedan årsskiftet) faktiskt finns tydliga regler för det.
Jag tänkte mer att de som visar rasmarsvin ofta verkar vara uppfödare och därmed är mer kunniga vilket självklart ger de en fördel. Dessutom om det som vi fick avslag på, att hon var "liten för sin ålder", påverkar så borde ju ett rasmarsvin ha en fördel eftersom man avlat på en viss typ av marsvin. Ska de vara stora för att kunna få poäng så skulle ju aldrig hennes mamma användas i avel eftersom hon också är riktigt liten. Det var mer så jag tänkte.
Sen att jag ställde ut från början var just för att få bedömning så jag själv skulle veta om hon t.ex var bra i hullet och att klorna var en bra längd, att det gick så bra första gången var en total chock för mig! Och de 89 poängen jag fick igår är jag också jätte stolt över eftersom det enda hon egentligen fick avdrag för var att hon var liten och det är inget någon av oss kan påverka. Men, som sagt, det som påverkat mig negativt är just det att det inte är klara regler. Bedömningsgrenar är ju alltid svåra men när det inte heller finns särskilda gränser för silverkort så tycker jag att det lätt kan bli personligt tycke och inte baserat på kriterier. Nu säger jag inte att det var fallet den här gången utan mer över lag.
Sen vill jag poängtera att jag inte på något sätt anser att domaren gjort fel! Hon var jätte trevlig och förklarade bra varför poängen såg ut som de gjorde. Det enda jag har problem med är de oklara reglerna.