Marsvin som mobbar!
Vad gör man om det ena marsvinet periodvis mobbar det andra? Jag har två tjejer som varit med varandra sen födseln i princip. Dem är över året precis och funkar jätte bra ihop största delen av tiden. Dem kan äta tillsammans och busa men sen är det perioder när det ena marsvinet mobbar de andra så som blockerar huset så hon inte kommer ut (dem har varsitt) eller sitter och lurar bakom huset och hoppar fram och skräms när hon ska gå ut och dricka vatten etc. Märker även att hon är ganska extrem när hon brunstar. Då är hon på de andra marsvinet konstant, medans man knappt märket av när de andra marsvinet brunstar. Går det över eller håller sånt här gnabb på hela tiden? Hade två tjejer förut för några år sedan och dem höll aldrig på såhär. Dock var de mor och dotter, det kanske skiljer sig. Tycker så synd om det ena marsvinet som måste vara på sin vakt hela tiden.
Det är normalt marsvinsbeteende. Oftast tycker vi människor att det är mer jobbigt att se, men för marsvinen är det vardag. Honor tenderar också bli mer jobbiga när de brunstar och sen handlar det även om att den bråkiga vill visa att hon är boss.
Först om ena marsvinet går ner i vikt, eller om de slåss så det blir sår måste man göra något.
De bör ha varsit hus eller krypin så slipper de bråka om det som finns. Det måste inte nödvändigtvis vara ett hus. En planka på ena korsidan tar inte upp golvyta, men kan vara ett bra gömställe mot angripare (ur marsvinsperspektiv)som kommer ovanifrån. Ett papp eller plaströr, egenbyggd tvåkammarsveranda, skokartong etc är andra alternativ.
Alla marsvin har olika personligheter, dessutom handlar det om personkemi dem emellan. Några blir nära vänner, andra fortsätter vara bekanta som bor i samma bur.
Tack så mycket för svar!! Ja vi har satt ett varsitt hus är dem i var sida om buren och det har blivit betydligt bättre efter det. Men hände endå att de gnabbas då och då så man vaknar om natten att den ena tjejen tjuter. Men dem har aldrig bitits eller så. Men skönt att veta att det inte är någon fara i alla fall! :)
Jag hade problem med att den ena honan mobbade den andra förut. Men det blev bättre sedan de fick mer yta att röra sig på. Förut hade jag en bur på 120 x 60 cm. Nu bor de på 170 x 170 cm. Så större yta kan vara en lösning om de inte redan har det stort.