Fler frågor om bråkstakar!
Startar en ny tråd så att jag inte stjäl Blondi3´s. Det är ett liknande problem, men bråken har hållit på en längre tid, så rangordningen dem emellan borde vara satt vid det här laget om de inte är lika rangstarka.
Behöver hjälp av er som är mer erfarna än vad jag är!!!
Har en kille på 1.5 år som sitter med en yngre kille som är ca 7 månader. Det har gruffats fram och tillbaka i m å n a d e r nu och jag tycker att den yngre bara blir kaxigare och kaxigare. Han verkligen muckar gräl. Ibland flyger lite pälstussar och då och då hittar jag bitmärken på bakdelen. Lilla kaxpellen har ätit en kur Bactrim mot ett infekterat sår. Idag blev Tintin (icke-muckaren) biten i läppen. Det tjattras tänder jämt, det är rätt dålig stämning dem emellan och de går varandra på nerverna. Tycker också att den dåliga stämningen smittar av sig till buren bredvid, vilket känns trist.
Har sökt i en massa trådar om grabbtjaffs, men har inte riktigt hittat svaret på mitt problem..
Jag har fått råd om att t ex tvätta talgkörtlar och hår på dem, men jag får för mig att de ska bli som "nya" för varandra och gå på varandra ännu hårdare. Vad har ni för erfarenheter av detta?
Att sätta upp en gallervägg så att de ser varandra och kan prata med varandra (dvs separata burar i praktiken) har varit ett annat råd. Har följt det en gång tidigare och det blev i den situationen supermycket kutter och uppvaktning (och så började marsvinen att bråka om småpojkarna som bodde på andra sidan och sedan har det varit som det har varit.) och kontentan blev en ogenomskinlig vägg och ny konstallation av marsvinsparen. Och nu bråk igen, i den nya konstallationen.
Finns det något hopp, eller kommer slutliga lösningen vara att jag måste sära på dem? Vad tror ni?
Behöver massor med råd och hjälp!! Det sista jag vill är att göra mig av med någon av dem! De är ju underbara… 
Tacksam för svar! (Tintin på bilden)
Vissa människor går bara inte ihop med varandra - vad är det som säger att det inte skulle kunna vara så med marsvin? Jag tror det är så i ditt fall. Antingen köper du varsin liten bebiskompis till de och har två burar eller så säljer du någon av de och köper en ny kompis till han som är kvar. Det är ju inte så roligt att ha de i varsinn bur direkt… Speciellt inte för marsvinen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Säger som Felicia, vissa marsvin går inte ihop med varran. Hade en hona som jämt var på och muppade med sin burkompis men när jag satte in ännu en hona i buren så gick det över, varför vet jag inte men det kanske skulle kunna provas? Risken är väl att de båda tidigare börjar reta den lilla nya istället. Annars är det nog så att du får försöka skaffa två bebisar till dom så dom får varsinn och varsinn ny bur. Det är inte kul att behöva sälja marsvinen pga. att dom inte fattar att dom ska vara snälla mot varran.
Blev även tipsad om någon ört eller liknande någon gång härinne. Det var tydligen något som munkar (?) åt. Men jag vet inte om det hjälper i det här fallet.
Hanna
#2 Just det…! Vad var det för någon ört nu igen!?! =S
Mvh Felicia

hittade igen det i en annan tråd - munkpeppar. Låter intressant (vet vissa människograbbar som skulle behöva det ibland *lol*), men det känns inte heller som att Curry (bråkstaken) är översexuell, utan bara "muckig" - något slags dominansbeteende.
*suck* blir tokig
#4 Okej.. Men du får väl göra som vi föreslog. Något av det.. Det är ju rätt allvarligt om de får sår tyvärr.
Mvh Felicia
#4 - Juste ja, jag får lägga det på minnet.
Som sagt så får du nog göra något åt det inom kort, att dom slåss så det blir sår är ett starkt tecken på att man ska agera.
Hanna

Ja, jag får hitta på något. Håll tummarna…
Jag håller tummarna för att det löser sig :)
Lycka till!
Hanna
Jag med (håller tummarna)! Önskar dig lycka till.
Mvh Felicia

Hur har det gått för dina bråkstakar ? :) Bra hoppas jag ! Du hade gärna fått skriva i min tråd :) Gulligt av dig att nämna mig :)