Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2579 ggr
TRASAN
0

finns det 2-4kg marsvin?

jag var ute på blocket o kollade runt lite o stannade på en annons om Cuy. har aldrig hört talas om dom så jag blev nyfiken o öppnade o läste annonsen o blev Förvånad över vad där stod.

här stod: Cuy är marsvints vilda föregångare och kan som vuxen väga 2-4 kg. Andvänds i sydamerika som köttdjur.

OBS!!! inget för barn då de inte är likalätthanterliga som vanliga marsvin.

mödrar från tyskt ursprung o far från black velvets uppfödning.

blev lite nyfiken på dessa djur. är det någon som har set ett sånt marsvin?? mvh trasan Fundersam

dreamiz
0

Ska finnas en tråd här på sidan om cuy! Minns inte vad den heter men om du letar lite kanske du hittar den.

TRASAN
0

okej ! tack blev lite nyfiken på detta masvin. men annars kanske någon annan kan hjälpa mej ? kram

Imargos
0

Hej Trasan! Cuy är ett större marsvin än våra vanliga tammarsvin. Dom kan blir upp till 2 kg i vikt. Är framavlade som köttras, altså för att ätar från början. Finns även en annan variant som heter Cobayo som nog kan bli upp till 4 kg. Vad jag vet nu så finns det inga rena Cobayos i sverige längre, men vissa har Cuy/Cobayo korsningar. Cuyen har naturligt mer flyktbetende än vanliga marsvin och man får lägga ner rätt mycket tid på hantering. Men efter ett tag finner sig dom flesta i att tas upp och kelas med, fast hastiga rörelser och så utanför buren brukar resultera i en vild flykt inne i buren. Det är för övrigt min systers annons du hittat på nätet.hihi..Hennes honor är trevliga och den ena kullen är betydligt lugnare än den andra så dom kan jag tro blir riktigt trevliga som vuxna. Syrran har lagt ner mycket tid på daglig hantering. Fler bilder på dom finns för övrigt på min till salu sida www.imargoscavies.se MVH Helena :D

TRASAN
0

okej tack så mycket. vill så gärna se en sån blev så impad av den.  ska jag gå in på denna sidan ? jag har så nyfiken på detta marsvin.Cool

FeliciaS
0

Jo, de verkar rätt tuffa…. :) Fast kan medge att jag inte skulle villa ha någon själv ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

varemis
0

Hej Trasan!

Jodå det finns så stora cuy. 4-kilos bamsingarna är naturligtvis inte det vanligaste, men de finns. Cuy är inte speciellt vanliga i Sverige men håller sakta på att etablera sig. De honor jag har är inte jättestora, men går stadigt uppåt i vikt. Vad jag vet så växer cuy, till skillnad mot vanliga marsvin, tills de är ca 1, 5 år. Hanen jag parat mina honor med har en matchvikt på 2,5 kilo så jag förväntar mig att mina ungar blir ganska stadiga djur. Man ska i

TRASAN
0

okej ! ojdå det hade varit intressant o få se ett sånt marsvin. jag tror jag hoppar över att köpa ett sånt marsvin . mvh trasan

Iza_the_cat
0

Mitt första marsvin vägde 3.5 kg och var inte överviktigt

idipidi
0

#8 Jag tror mer på att det var fel på er våg. :)

Magda
0

#9 jag har faktist sett ett enormt marsvin i djuraffär en gång.. så kanske är det inte omöjligt.. det borde ha vägt runt 2kg minst & gick med sina syskon som inte ens var hälften så stora (normalviktiga vuxna marsvin) Skrattande muterad jätte kanske?

Iza_the_cat
0

Då var det fel på vetrinärens våg  #9#

Marsvin_lover
0

Det är faktiskt möjligt att Cuy väger så mycket, jag läste i en tidning om Cuy marsvin, och där stod att dom äter nästan dubbelt så mycket som vanliga marsvin!

idipidi
0

Jo, men cuy har inte funnits mer än några år i Sverige och så stora djur som 3,5 kg skulle göra cuyuppfödarna lyckliga…

GroaLover
0

#14:s(ööööööööööö)öta

GroaLover
0

jag skulle vilja ha en cuy

[MatildaW]
0

Jag skulle nog inte vilja ha en cuy, i och med att dom är mer skygga än ett "valigt" marsvin. Dessutom duger mina ulltottar, för dom är så "stora" ändå så för mig är dom redan dom perfektaste marsvin som finns ;)

varemis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett helt gäng cuy just nu. Två honor och sex ungar. det är fascinerande djur, men måste hanteras med försiktighet. Helvilda är de, men när man väl fått upp dem i famnen kan de mycket väl ligga och mysa en stund precis som vanliga marsvin.

[Liinda]
0

Jag ska absolut ha Cuy i framtiden mitt nästa marsvin ska bli en Cuy men man måste ju få mammsen att gå med på det också =)

TRASAN
0

ojoj så söööööööööööta dom var. åååå jag blev kär men jag vet inte om jag hade klarat av en som vilde. jag har rätt lugna marsvin. hmm vad jag önskar jag träffar en sån en dag.

dreamiz
0

#18 Det var vi som pratade i telefon förut. Jag blir mer o mer sugen ju mer jag läser om dom! Jag har alltid gillat det som är annorlunda (men väljer ju förstås inget djur jag inte tror skulle passa mig o mitt sätt att leva.) Vi hörs!

GroaLover
0

cuy är inte alls så rädda, träffade en lugn, på en utst.(!)

Dom "vanliga" marsvinen var mer rädda, även om det var en uppfödares

varemis
0

#21 Trevligt att "träffas" även i det här forumet! Cuy ÄR trevliga djur, men vanligtvis annorlunda i lynnet än vanliga marsvin. Och jag gillar också det annorlunda…

GroaLover
0

ungarna var ju bara föör söta *vill ha*

[MatildaW]
0

Eller hur :D

GroaLover
0

nej men en hane, som skulle säljas btw var så lugn och snäll, tyckte inte om att bli klappad på huvudet, men det har ju ingenting med skygghet att göra. Sen har jag hört att dom lever i 2-3 år, men då sa en uppfödare att dom lever i 4-5 år, som vanliga marsvin.

GroaLover
0

Samaraz, var det

emelieryden
0

Jag har letat efter ett cuymarsvin jättelänge men inte hittat något! Gråter

FeliciaS
0

#28 Inte? Kontakta en uppfödare…? :)

Mvh Felicia

TRASAN
0

jag har sett ett cuy marsvin nu o det var stort men hur lugnt som helst var det. inte alls vilt tyckte jag men nu var detta bra hanterat från början. det var kul. ';))

Abico
0

Jag vill absolut ha cuy någon gång i framtiden, kanske när man avlat lite mer på dom så man fått fram lite lugnare temprament, men det kan ju ta ett tag ;P Det jag oroar mig mest för är hur giganten ska ta alla flyttar, vi åker ju på semester några gånger om året och åker skidor å sånt… Då brukar djuren få flytta runt till släkt och vänner, men cuy är ju mer känsliga för flyttar (?).

Hanna 

FeliciaS
0

Jag med - i framtiden :) Men inte nu. Mitt nästa marsvin ska bli en CH Teddy, Himalaya (alltså nonself) eller kanske Skinny :D

Mvh Felicia

Abico
0

#32 - Jag är också sugen på en CH-Teddy nu ^^ Men så har jag kommit fram till att det nog bara blir två marsvin per hyllplan så jag får nog lugna ner mig lite ;P

Hanna