Bli med marsvin
Nu är det äntligen bestämt, på Torsdag kommer det flytta hit två härliga marsvins grabbar ifrån Ingela på SMF 439 Destiny's caviary :-) En 3 årig herre som heter Villa Ängtorps Evon Evolution "Evon", och en 6 veckors pojk som har namnet Destiny's Dizel Känns verkligen bra och genomtänkt, dock hade jag planerat grisar till våren/sommaren men hittar man rätt grisar så kan man inte göra något åt det :-) Så imorgon ska vi snickra lite hus och köpa det sista, köpte en stor gallerbur idag som jag hoppas kommer bli tillräcklig, men killarna kommer nog mest vara ute på köksgolvet och traska :-)
Åh grattis! Alltid lika pirrigt med nytillskott i familjen! 😃
Och bilder sen från hemkomsten är obligatoriskt i en sånhär tråd 😉

Det känns otroligt rätt allting, även fast jag velat, mest för att jag inte varit säker på att jag skulle kunna ge killarna det dom behöver, men det är bara jag som är nojjig :-) ska bli underbart att bli marsvinsmatte igen :-)
Grattis! Vad roligt 🌺
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Va roligt. 🙂 Då räknar du snart ner timmarna?😃

Jamen hur har det gått nu då?! :D

Jo Evon och "den vite" som han så fint får heta tills vi hittat något bra namn, börjar finna sig till rätta och allt har bara gått bra :-) killarna har fått vara ute på en tur på golvet idag för att inspektera köket. Det är två väldigt modiga killar vi har fått hem, dock verkar Evon vara den stora snälla gubben som kommer till undsättning när "den vite" kommer lite för långt bort och skriker efter hjälp :3 "den vite" är lite våghalsig och väldigt framåt när han har Evon med sig och jag tror och hoppas att dom tycker om sitt nya hem. Om man bortser från våra två hundar som är lite besatta av nykomlingarna och stackars Evon är den som varit mest utsatt av slickar och blöta nosar, men jag hoppas att allt det ger med sig med tiden. Just nu har dom två vakter som håller koll på allt dom gör. Det är två otroligt sköna och härliga pojkar vi har fått hem och det känns verkligen så härligt att vara marsvinsmatte igen, åh vad jag har saknat det :-) men känner hur rostig man är hihi :-P Men tror vi får bygga en ramp in till buren sen så att dom kan gå in och ut som dom vill när vi är hemma, för idag när Evon hade fått nog av att vara ute på golvet fick vi verkligen se hur envis och bestämd han är om han verkligen vill något hihi :-) Den vite verkar påminna mycket om in pappa Gangster och man kan ju undra lite varför han fick det namnet :-P men det är sån stor skillnad på våra grisar vi hade tidigare på personlighet, men det kanske har att göra med att vi hade honor och en kastrat? "Den vite" är fint Himalaya tecknad med "gelé hallon" ögon, så otroligt fin medan Evon är en fin stor black/golden hane, ska fota dom någon dag här framöver så ni får se på dom stiliga pojkarna :-) Fast dom är inte riktigt imponerade över den variation jag har på maten, har testat isbergsallad, selleri och vitkål och det verkar inte riktigt gå hem hos killarna, gurka och paprika däremot, liksom tomat verkar vara en hit :-)

Men HERREJÖSSES så söta dom är!!!! 😍😍😍 Smälter ju sönder!
Har Evon (den svarta) lite fatty eye förresten?
Vilka sötnosar! Speciellt lille vit 😃
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

#16 Nej det har han inte :-) #17 :3
Hur går det med dina nya fina pojkar? Har hundarna slappnat av lite vid det här laget? Ringrosten du pratade om tror jag inte gör något. Man kommer snabbt in i det igen.
Du är en av de medlemmar som personifierar påståendet; en gång marsvin - alltid marsvin. Och varför inte? De är ju så speciella och de allra snällaste sällskapsdjur man kan tänka sig.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Så fina! 🙂

#19 Det går bara bättre och bättre :-) Ringrosten börjar ge med sig, men det tar tid att lära känna två nya individer, med Samson och Zooie framförallt, så kände man dom utan och innan med allt! Hur dom fungerade, vad dom tyckte om och inte tyckte om, hur man skulle överraska som med nya saker, vilka grönsaker dom avgudade och gjorde popcornskutt över :-) Och jag har verkligen märkt på killarna hur olika dom är och att det verkligen skiljer sig som individer, men vi har haft dom i ca 1 vecka nu och det är nu dom börjar visa vilka dom verkligen är och dom börjar vänja sig vid hundarna och är verkligen betydligt mer framåt och nyfikna, men väldigt bestämda (som ni ser på bilden) Och hundarna är inte lika upptrissade men det är fortfarande väldigt intressant och har svårt att varva ner när dom är ute på golvet eller när dom sitter i knä. Men det borde ge med sig med lite tid :-) Det var enkelt att säga "En gång marsvin - Alltid marsvin" men nu märker jag verkligen hur mycket dom betyder för mig, det är verkligen helt underbara djur och dom sätter verkligen färg på tillvaron tillsammans med våra tjejer :-)
Gud va fina :) Lycka till med allt!
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
#21 Kul att höra.
Det var just det där med hur olika marsvin är som individer som fascinerade mig mest (ihop med snällheten) i början. Har haft flera olika sorters husdjur men inget så speciellt som våra goa pälsbollar. Hund och katt förväntar man sig individualitet och intelligens av. Men en liten gnagare…
Fast intelligenta är de bara när det gäller mat (+att en är utbrytarkung). Vilka uppfinningsrika rackare de är när det gäller att komma åt det de helst vill ha, på det sätt de vill ha det och hur fort de ser till att få det!😃
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Tips på namn för den vita; Ivory! Engelska namnet för elfenben och passar Evon väl! Evon och Ivory!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

#22 Tack :-) #23 Vi har haft alla möjliga djur genom åren och alla speciella och unika på sina egna vis, men . . . Inget som marsvin, dom små har verkligen satt spår i hjärtat och tillsammans med våra hundar så är dom våra glädjespridare :-) #24 Åh tack för tipset, dom namn vi har funderat på är Leopold, Lotus och Nelson, men vill ha ett unikt namn åt honom :-)

Lite uppdatering över hur allting går med killarna :-) Dom blir bara mer och mer lugna och trygga i sig själva och märker verkligen tydligt av deras personligheter, Evon är verkligen självförtroendet själv, som alltid är den som sitter framme vid burkanten och väntar på mat eller lunkar omkring som att det är den mest självklara saken i världen att han äger hela köket :-) "Den vita" har äntligen! fått sitt namn, tyckte han passade så bra att heta Nimbus så det blir officiellt hans namn :-) och han pratar gärna och mycket och flyger och far både i och utanför buren, som att han inte har tid att sitta still, och när det serveras mat ska han ta en tugga på allt innan han bestämmer sig för vad som var godast, men då har oftast Evon redan varit där haha :-P han är verkligen ett riktigt matvrak som inte alls vill dela med sig :-P men vem vill det när man får goda grönsaker ;-) Även fast Evon äter med god aptit så har vi nog lyckats få ner hans vikt en aning men kan också bero på den lille pojken, fast han växer så det knakar och Himalaya teckningen blir bara mer framträdande :-)