Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 832 ggr
Svado
0

Vikt på ungar.

Hej!

Det verkar väldigt vanligt att man väger marsvinsungar. Varför gör man detta? Vad jag menar är, det verkar så otroligt vanligt. Inom kaninaveln skriver man sällan eller aldrig ut vikt på nyfödda kaninungar och det är nog inte så att man direkt talar om vikten på kaninungar annars heller.

Hur kommer det sig att man gör det när det kommer till marsvin? :) Jag vet mycket lite (läs inget alls) om marsvinsavel så därför undrar jag. 

Har vikten på nyfödda bebisar stor betydelse på något vis? 

Hoppas på informativa bra svar :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Eulwen
6

Ja det har stor betydelse. Det är inte ovanligt att vissa ungar av någon anledning behöver hjälp för att ta sig, t.ex. ensamtid med mamman (om det är många ungar i kullen) för att dia eller ibland stödmatning. Det enklaste sättet att se hur en liten unge mår är genom att väga den.

Ex. den föds och väger 80g. Första dygnet tappar de ofta vikt, upp till 10% kan nog ses som normalt. Andra dygnet står de stilla och på det tredje eller fjärde börjar de gå upp (ungefär). Följer de inte detta mönster kan man behöva hjälpa till för att de ska överleva.

Kan du hålla i en unge som vägde 70g igår och säga om den gått upp 5g eller inte? 😉

Marsvin är tuffa djur, survival of the fittest är vad som gäller. Som uppfödare vill man förstås inte hålla liv i djur som uppenbart är något fel på, men å andra sidan krävs det så lite för att hjälpa ett par ungar på traven i tuff konkurrens av syskon. 

Vi väger våra människobebisar av samma anledning. Min son tappade precis 10% av födelsevikten sina första dagar och då sattes det in insatser för att få upp honom i vikt. 

Varför man inte väger kaninungar är väl för att det är viktigt att lämna dem i fred första tiden, finns det inte en risk att mamman stötter bort dem annars? (Kan inte mycket om kaniner.)

Svarttusch
0

Min första kull bestod av fem ungar tillsammans med en mamma som gärna gick ifrån ungarna. Då tyckte jag om att väga dem. "Mina" ungar gick inte alltid upp 5 g per dag, men det kunde ju förklaras av att de var fem ungar som delade på två spenar. Men jag kunde hålla koll om någon inte följde kurvan. För jag skrev upp det i ett exeldokument och kunde därför göra ett diagram. För siffror säger ganska lite, kurvor däremot är bra ;) 

Tror precis som #1 att man inte väger kaninungar för att de ska pillas med så lite som möjligt. Marsvin bryr sig inte lika mycket om att någon tagit i ungen.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Svado
0

Okej!

Tack så jättemycket för bra svar :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

nightmares
1

Tidigare så fanns det en rad på registreringsbeviset där man fyllde i marsvinets födelsevikt. Inte säker på varför det fanns där och varför det tagits bort nu, men det måste ju kunnat bidra till vanan att väga marsvinsungar.