från olika uppfödare
hur går det till om man köper marsvin från olika uppfödare? marsvinen kanske inte är lev.klara samtidigt. eller det kanske är den ena inte född än. hur går det till? hjälper uppfödaren/uppfödarna tilö med det?
Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/
Brukar funka finfint.
Checka in @gnagarboden på instagram 
Brukar fungera bra 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Uppfödare är i regel måna av att marsvinen ska ha en kompis från början så handlar det bara om kortare tid (inte några månader för kullen inte ens är född osv) brukar det inte vara några problem :) Om jag skulle få frågan om att vänta en vecka eller två för att kompisen inte är leveransklar så skulle det inte vara några problem, enda är att jag skulle nog be om att få tingningsavgift minst.
När jag fick min första kull så blev det en ensam hane kvar. Jag hade en köpare som gärna ville köpa men som ville ha kompis. Då föll det sig bra att det var dags för utställning så köparen kunde boka en hane från någon annan uppfödare som skulle på utställningen och jag kunde hämta den samt sätta ihop dem innan köparen kom dagen efter och hämtade dem. För mig var det ett lätt val. Det kanske inte funkar för alla, men att vänta ett litet tag brukar funka.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Uppfödare är precis som andra människor olika personligheter. Oftast väldigt hjälpsamma och måna om att deras marsvin får goda hem. Många uppfödare har kontakt med andra och försöker få till det så det skall kunna fungera. Nu menar jag uppfödare som är medlemmar i SMF, inte nödvändigtvis registrerade, men med ett seriöst avelsintresse. Andra utanför föreningen som tar kullar och säljer kan jag inte uttala mig om.
Inget marsvin skall sitta ensam för länge, så det är upp till den enskilde uppfödaren om man kan behålla en unge så pass länge att en nyföding på annat håll hinner växa till sig.
Ofta har man en vuxen eller ett syskon som kan säljas samtidigt om det inte är så att köparen önskar en specifik ras.
Flera uppfödare vill att man betalar en tingningsavgift för marsvinet man vill ha. Det en uppfödare inte gillar är personer som bokar marsvin och sen drar sig ur i sista minuten (vilket händer ganska ofta) Då har man kanske sagt nej till andra intresserade köpare och får ta om hela försäljningsproceduren.
Det är mer jobb än man kan tro med att sälja ungar. Ofta har man en ganska lång kontakt innan, man mejlar bilder och berättar och informerar och kommer överens.
Det korta svaret på frågan:
Se till att du får en god kontakt med uppfödarna och kan visa att du kan erbjuda ett gott hem till ungarna. Betala tingningsavgift och jag tror det mesta löser sig utan problem
Jag har vid några tillfällen lånat ut ett äldre marsvin som sällskap tills det andra marsvinet blivit redo att flytta. Dock funkar det bäst om man inte bor för långt bort såklart.
Annars har jag inga problem att mot tingningsavgift hålla ett marsvin en tid.