Hjälp! För långa klor!
Blixtra och Åzka har alldelse för långa klor pga okunskap i förra hemmet då ägaren fick råd om att klippa klorna var tredje MÅNAD!! Och affären hade visst sagt att det var HELT normalt för ett par klor att vrida sig som dom gör här på bilden!
När ska jag börja klippa (vill inte stressa grisarna fö mycket då dom inte bott särskilt länge hos mig, inte ens en vecka men det måste ju göras! Och hur kort ska jag klippa?
Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer
En bild på bakklorna 😕
amen herre gud! klipp nu gör det lite fort men noga. håll dem i en handduk och så kan du se var pulpan är,det blir som en mörk fläck där den börjar/slutar. klipp preciiis innan den,och sen om nån dag klipp så igen. om du klipper i pulpan gör det inte så ont för djuret,men det börjar blöda och djuret hoppar till. det gör inget,men om man vill undvika lite blod:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag skulle klippa redan ikväll. Det där såg hemskt ut! :(
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Ojj snacka om långa klor😮
Klipp så nära pulpan (det röda i klon) som möjligt utan att det börjar blöda.🙂
fast du,det gör inget om du klipper i pulpan. klorna är så pass långa att de MÅSTE klippas! då gör det inget om det blöder lite. ingen dör för det liksom:)
har klipp klor på lång-kloade kaniner och det mesta som kommit var nån droppe blod:)
// Linah
Gerbilsidan
Visst e det sjukt! :O Skulle ha klippt på en gång om det inte var för att djuren e så pass nyinflyttade och varit så stressade och rädda! Vill inte skrämma dom, men förstår att detta e ett akut problem… Det var därför jag skrev här.
Måste man inte ha något medel om man råkar klippa i pulpan? Ifall jag skulle råka klippa alltså?
#6 nja,det är inte FARLIGT att klippa,men djuren kan bli lite rädda. vet inte vad för medel,man vill ju inte smutsa ner i "såret". jag skulle ha taget en bit toapapper och hållt mot iaf:)
// Linah
Gerbilsidan
Ja oj de där klorna behöver klippas. Jag vill inte hålla med om att djuret inte känner om man klipper i pulpan, de tillfällen jag gjort det verkar marsvinen ha känt det. Klipper man i pulpan kan man doppa klon i potatismjöl om man har det hemma, annars håller man något rent (papper, handduk osv, se till att det är luddfritt) mot "såret" till det slutar blöda.
På baktassarna ser det ut som pulpan inte blivit jättestor i alla fall, framtassarna är svårare att se på bilden, men det ser ut som den är ganska liten ändå. Klipp regelbundet nära pulpan, då kommer den minska. Det där ska du nog få hyffsad ordning på :) När du har klippt så långt som du vågar kan du fila lite med en nagelfil också :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Det ser inte ut som att pulpan har vuxit så långt på bilden. Prova att klippa dom, det är lättast om någon annan håller i marsvinet så att den kan känna sig bekväm. :)
#8 nej asså de känner det ju men de får ju inte jättejätteont av det precis. ;)
// Linah
Gerbilsidan
Sagt och gjort nu e klorna klippta efter det jag kunnat och utan att någon höll i 🙂 Det gick fort och smidigt å tjejerna skötte sig galant! Inget klipp i pulpan heller :D Ägaren sa att dom var lite besvärliga att klippa men det upplevde aldrig jag iaf :O Åzka låg å sov så jag var tvungen att väcka henne fy så elak jag känner mig! 😭 Men det var jag ju tvungen till! Undrar om det känns bättre för tjejerna nu att springa när klorna inte e lika långa!
#8 tyvärr har jag ingen nagelfil :/
#11 så bra!
// Linah
Gerbilsidan
#12 Japp! Hoppas dem blev glada trots att jag råka väcka den ena :)
Får man se en bild hur fina dom blev? Före och efterbild liksom😎 😃
Checka in @gnagarboden på instagram 
Ska lägga in imorgon eller senare i veckan, det garanterar jag! Klart jag ska visa hur fina mina flickor blev :)