Ensam marsvinshona
Hej! Jag skulle behöva hjälp. Jag hämtade en ensam marsvinshona på fredag och hon har troligtvis varit ensam den större delen av hennes liv. Jag har ingen aning om hur gammal hon är, möjligt vis vid 2-3 kanske?
Efter som att jag inte vet om hon någonsin haft en kompis så börjar jag undra om hon ens kommer acceptera en kompis i buren? Jag är rädd för att hon är deprimerad men jag vet inte säkert om hon är det. Hon äter och så, men hon ligger nästan alltid och sover i höet. Annars är hon ju pigg och inte sjuk eller så.
Jag tror ni jag ska göra?
och om jag köper en kompis till henne, hur ska jag då lättast presentera dom till varandra? Om hon aldrig haft någon kompis.
Tack! :)
Tror hon skulle uppskatta en kompis.
När jag har presenterat mina honor till en annan så har jag bara lagt ner marsvinet i buren. Funkat finfint även hos den bestämda.
Checka in @gnagarboden på instagram 
som 1 skrev sätt ner den nya i buren men ha mycket god mat på många olika ställen och nytt färskt hö så ska det nog gå bra! 😉
#1 Okej tack så mycket för snabbt svar! :)
jag vet ju att man inte får ha marsvin ensamma enligt lagen. Men jag är bara orolig för att hon inte ska acceptera kompisen. Och vad ska jag då göra? :/
#2 Okej, tack! :)
Honor brukar funka utmärkt tillsammans. Så även hon skulle nog uppskatta en kompis.
Du kan fråga om du får testa om dom klickar, annars lämna tillbaka och testa med ett nytt marsvin.
Om någon har fler åsikter så får ni mer än gärna lämna en kommentar!! :) Uppskattas väldigt mycket!
#5 Hmm? jag tror inte dom kommer gå med på det. Efter som att jag köper marsvinet från ett djuraffär så dom kommer nog inte vela ha tillbaka den. Men jag kan i allafall konstatera att kompisen är liten och hon är som sagt ca 2-3 år om inte äldre :)
Fråga hos en uppfödare då.
#8 Finns typ ingen här jag bor :S Jag bor så långt norrut så det finns ingen som är marsvins intresserad. Jag är typ den enda i hela min kommun som har marsvin (?) O.o
Men jag ska fråga på djuraffären! :)
Vart bor du då?
Jag bor i Övertorneå kommun norr om polcirkeln. Här i norr finns tre riktiga och seriösa uppfödare en i Töre, en i Arvidsjaur och en i Haparanda. Töre och Arvidsjaur är allt för långt bort. Hon som har i Haparanda har jag redan pratat med men hon hade inga just nu och jag vill inte vänta med att köpa en kompis till henne för att hon verkar deprimerad men jag vet inte riktigt. Det är lite svårt att läsa av henne…
Vad är det för län? :P
Norrbotten
Tänkte om du inte kollat på smf men det har du nog gjort 😃
Men du kan ju höra med djuraffären.
Japp det har jag :) Ja jag ska prata med dom
Man kan bara göra så gott man kan. Du verkar ha kollat upp ev uppfödare och att det inte är ungar/ev äldre saludjur där. Finns heller inget på blocket så är kanske ändå det bästa att vända sig till en djuraffär i detta specifika fall.
Du vet säkerligen detta, men ändå… lite tips.
Var noga med att kontrollera det lilla marsvinet ordentligt innan du åker hem med det. Leta efter tydliga tecken på ohyra- skorviga, kala fläckar eller "löss". Lyft på öronen och se så det ser fint ut. Har ett marsvin Ohyra har de allihop det. Dubbelkolla kön- det är ganska vanligt med felaktig könsbestämning…
Köp ett marsvin som du kan få födelsedatum på och som inte är jätteliten i storlek- många här på forumet har råkat ut för "för små bebisar" som inte alls orkar med den omställning som flytt och nya kompisar innebär. Ett friskt 5 veckors marsvin bör ligga på runt 300 gram (ngt som givetvis kan variera beroende på linjer)…
Lycka till och hoppas du hittar en fin kompis till ditt marsvin!
#16 Ja jag har försökt söka överallt, men det är svårt när man bor så högt upp… Ja jag ska kolla så gott jag kan och se om marsvinet jag köper är friskt :) Tack!
Jag köpte två marsvin från början och har därefter introducerat två marsvin till vid två olika tillfällen. Jag fick lära mig att jag skulle städa buren så att det inte luktar något, därefter låta det nya marsvinet få bekanta sig en stund med buren innan jag satte ner en och en av de andra marsvinen. Dessutom fick jag höra att man kunde lägga lite spån på det nya marsvinet så att hon eller han luktar mer neutralt, som buren. Vid båda tillfällena har det gått problemfritt :)