Bygga en bur?
Jag funderar på att bygga en egen bur till mina marsvin och har då såklart lite frågor :) 1, Kan man ha en bur på två våningar? Med en "trappa" upp till övervåningen? Skulle dem inte kunna ramla av och göra illa sig då? Och hur räknar man ytan då på buren? Blir den "dubbelt" så stor eller räknas det som en vanlig bur? 2, Om man bygger buren av trä, vad för nått ska man ha som stoppar kisset från att gå in i träet? Och vart kan man köpa sånt? 3, Utan galler på buren, hur ska man då kunna sätta fast en vattenflaska? 4, Finns det några tips på hur man kan göra för att endå få in ljus i buren, alltså så buren inte blir mörk och svart med väggarna osv? 5, Är det något som är viktigt att tänka på när man bygger en bur? Tacksam för svar! Lägg gärna in bilder! :)
Never look down on someone unless you're helping them up ~
1. Du kan ha en bur på två våningar, men övervåningarna gills inte som en större yta.
2. Man kan använda vaxduk som man kan få tag på de flesta ställen.
3. Jag använder mig av en cykelflaskhållare från biltema. Den fungerar jätte bra! :D
4. Det du skulle kunna göra isåfall är att sätta lampor.
du behöver inte fixa ljus, marsvinen känner sig faktiskt ofta tryggare när det är lite mörkt, tycker du annars har fått svar från#1 :)
1, Kan man ha en bur på två våningar? Med en "trappa" upp till övervåningen? Skulle dem inte kunna ramla av och göra illa sig då? Och hur räknar man ytan då på buren? Blir den "dubbelt" så stor eller räknas det som en vanlig bur?
Ja du kan ha våningsbur. Bred bra trappa är bra.
Varje våning räknas för sig, alltså inte sammanlagd yta.
2, Om man bygger buren av trä, vad för nått ska man ha som stoppar kisset från att gå in i träet? Och vart kan man köpa sånt?
Vaxduk har vissa i botten, eller behandla träet (giftfritt), minns ej vad man kan ha
3, Utan galler på buren, hur ska man då kunna sätta fast en vattenflaska?
Finns lite olika sätt. Googla eller sök på sajten kommer det nog upp flera olika sätt
4, Finns det några tips på hur man kan göra för att endå få in ljus i buren, alltså så buren inte blir mörk och svart med väggarna osv?
Plexiglas på vissa av väggarna? Och har du två våningar som marsvinen kan gå emellan så blir det ljust på ovanvåningen men lite mörkare på nedanvåningen.
5, Är det något som är viktigt att tänka på när man bygger en bur?
Ju större dessto bättre när man ändå bygger. bra hög kant så att marsvinen inte kan hoppa ur.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.